fbpx
4.5 C
Budapest
vasárnap, március 7, 2021

Lokális zombiroham a Távol-Keleten: #Túlélők (#Alive, Netflix – 2020) kritika

Bizonyos filmtípusokat valahogy jobban kezelnek Ázsiában. Hogy ez miért igaz a zombis filmekre, nem tudom, de hogy még egy ZS-kategóriás alkotás is fel tud érni az elődeihez, az biztos.

A zombiapokalipszisről szóló különféle alkotások alaptézise, hogy mindig vannak túlélők. Különben kinek a félelmeit, kétségeit, menekülését, még nagyobb bajba jutását, majd csodálatos megmenekülését néznénk meg?!

Számomra a zombis filmek a 2004-es Holtak hajnalával köszöntöttek be, előtte nem találkoztam olyan alkotással, amit megnézve elismerően csettintettem volna. Ez persze simán lehet azért, mert eleve ritkán választom ezt a zsánert, de lássuk be, a Zack Snyder és James Gunn kezei közül kikerült alkotás szinte forradalmasította az élőhalottas filmeket.

Azóta legördült már néhány produkció arról a bizonyos futószalagról, tehát a nagyérdeműt, főleg a műfaj szerelmeseit nem nagyon lehet meglepni a kilőtt nyílvessző sebességével rohangáló, feltűnően aktívabb és mozgékonyabb, sőt, néha a beidegződött reflexek szerint támadni is tudó zombikkal. A #Túlélők nem is törekszik erre, a Netflix 2020 év végi filmjében a ragállyal megfertőződött lények például pont úgy néznek ki, mintha a Brad Pitt-féle Z világháborúból, esetleg a Vonat Busanba című, szintén klasszikusnak mondható zombis filmből vették volna őket kölcsön (néhány új tünettel megbolondítva az egyébként is ronda látványt).

A #Túlélők a fenti sormintába gond nélkül beilleszthető. Esetünkben ez a dél-koreai alkotás Il Cho rendező műve (a rendezés és az írás is az ő reszortja volt), akinek ez az első saját nagyjátékfilmje, de például a Koreai rulett munkálataiban is részt vett korábban. Joo Ah-in alakítja a járvány kitörésekor otthonában ragadt Oh Joon-woo-t, mellesleg a színész 2018-ban a vegyes, de annál nagyobb visszhangot generáló Gyújtogatók főszereplője is volt.

Joon-woo tehát pont otthon van és gamer haverjaival játszik, amikor a híradóból megérkeznek az első információk egy ismeretlen, de elég gusztustalan vírus kitöréséről, majd nem sokkal később már mindezt élőben nézheti a saját erkélyéről. A fiú bezárkózik, torlaszt csinál, számításba veszi az erőforrásait – és kétségbe esik. Nincs kaja a frigóban, pár nap múlva a vezetékes víz sem folyik már, az internet hol van, hol nincs, a családjáról semmi híre, Joon-woo pedig próbál kezdeni magával valamit. Jó tanács: világvége esetén nem árt, ha van nálad vezetékes fülhallgató!

Túlélők
Yoo Ah-in. Kép: horrorfilmek.hu

Napjait kicsivel több mint két hétig követjük, majd amikor úgy dönt, ennek nincs értelme és véget vet az egésznek, hirtelen társasága lesz: a szemben lévő panelból. A másik túlélőt, Kim Yoo-bint az a Park Shin-hye alakítja, akinek eddig leginkább sorozatai voltak elérhetők, de szintén a Netflixen, szintén 2020 év végén debütált a Hívás a múltból című misztikus thrillere.

Az alapsztori Joon-woo-ra koncentrál, az ő kínjait kapjuk meg egy egyszemélyes zombidrámában, de miután Yoo-bin a film utolsó harmadában az igencsak beszűkült életének részévé válik, felpörögnek az események. Nem lesz meglepetés: együtt indulnak el, hogy élelmet, vizet és biztonságosabb menedékhelyet találjanak.

Tulajdonképpen ha egy élőhalottas filmet láttál már az elmúlt 15-20 évből, akkor láttad a #Túlélőket is, azzal a különbséggel, hogy ez most egy lokális járvány lesz. Nem rohannak megmenteni a világot, nem keresnek ellenszert, nem rongyolnak át a fél országon menekülés közben, hanem egyszerűen csak próbálnak túlélni, hátha. Nem azt mondom ezzel, hogy rossz lenne, sőt, meglepően élvezhető alkotás, ugyanakkor sokat nem kell tőle várni. Hozza, amit kell, jut benne idő drámázni, izgulni, a jumpscare-ek működnek, a zombik rondák és élethűek, még zenei csemegére is futotta (itt, ni).

Túlélők
Park Shin-Hye mint Kim Yoo-bin. Kép: filmek2020.hu

A bezártságot az egymással szemben álló épületek közt befogott tér hivatott feloldani – sikerrel –, ami a lakásba szorult fiú miatt egyébként adná magát. Egyéb jelenetekben is hasznos a lakások közti mélység és távolság, szóval a látvány is rendben van.

A szereplőkről nem tudunk meg sokat, de most őszintén, minek is kéne? Másfél órás a történet, két karakter van benne összvissz, és ami a sztorihoz éppen kell, azt apróbb információmorzsákból szépen össze lehet szedegetni. Jó kis film ez (már persze annak, aki szereti), egyszer, de lehet, hogy kétszer nézős alkotás, nincs benne felesleges flanc vagy logikai bukfenc, viszont kijut a feszültségből, az ugrálós ijesztésből és a vérből, premierplánban lehet rusnya lényeket elemezni, jut hely benne cseppnyi humornak, a szereplők is jól végzik a dolgukat. Jóféle!



Majer Judit
Majer Judit
Műfajtól függetlenül képes vagyok rajongani filmekért és sorozatokért, igyekszem bennük meglátni a jót, és szeretem őket részletekbe menően is elemezni. Objektív kritika nem létezik, de törekedni kell rá.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Hírdetés

LEGFRISSEBB

Megnyílt a Bethlen Téri Színház pályázata újcirkuszi és online előadások létrehozására

A Bethlen Téri Színház ismét meghirdeti a Találkozások tehetségprogram színházi alkotói pályázatát. Idén, alkalmazkodva a jelenlegi körülményekhez, ONLINE színházi vagy összművészeti produkciók létrehozására adhatják...

Megérkezett a Lupin 2. évadának első előzetese

A héten tették közzé a Netflixen a Lupin sorozat második évadjának teaserét. Az első évad szerethető tolvaj igazságosztója sokunk szívébe belopta magát, és egy...

Szuperhős történetbe burkolt terápia: WandaVízió minisorozat (WandaVision – Disney+, 2021) kritika

Minden hibája ellenére az MCU legnagyobb erőssége, hogy képes tanulni a hibáiból és több-kevesebb sikerrel meg is próbál javítani azokon. Ezáltal már többször mondtam...