csütörtök, május 1, 2025

Trending

Hasonlóak

Egy legenda nyomában – Senna (Netflix – 2024) kritika

Abban az esetben, ha életrajzi film vagy sorozat készül egy híresség, ne adj isten legenda életéből mindig felmerül a kérdés, hogy van-e értelme túllépni a dokumentumfilmeken és dokumentarista sorozatokon? Hiszen ezek a produktumok általában igyekeznek a lehető legobjektívebben és legsokoldalúbban bemutatni az adott személy életúját. Egy dokumentumfilm/sorozat az igazságra és a részletességre koncentrál. Ellenben egy életrajzi filmnek vagy sorozatnak elsősorban nem a tájékoztatás, hanem a szórakoztatás a célja.



Miért is beszélek erről? Nos, azért mert a Senna tökéletesen megmutatja azt, hogy hány helyen csúszhat el egy live-action életrajzi sorozat. Na de kezdjük az elején. A legendás Ayrton Senna nevét talán még azok is ismerik, akiknek eddigi életükben nem sok közük volt a motorsporthoz. Ugyanúgy, ahogy Senna tragikus balesete is talán egy kollektív tudat részévé vált már 30 év alatt. A sorozat már az első részt is rögtön azzal kezdi, hogy tv felvételeken keresztül mutatja meg nekünk az autóversenyző sokkoló balesetét. Ezután jön egy vágás és a belecsöppenünk az események sűrűjébe.

Senna gyerekkorában vesszük fel a fonalat, és a sorozat azt a célt tűzi ki maga elé, hogy részletesen bemutassa a legendás pilóta életének legfontosabb állomásait. A helyzet az, hogy leginkább úgy lehetne jellemezni ezt a sorozatot, hogy felemás. Az embernek végig olyan érzése van, mintha csak félig lenne tele az a bizonyos pohár. A probléma pedig a rossz koncepcióválasztásban rejlik. Egy legenda életét nem lehet úgy elmesélni, hogy csak életének legfontosabb pillanatait mutatjuk be, mert a nézőnek olyan érzése lesz, mintha egy zanzásított wikipédia szócikket olvasna fel neki valaki. A sablonosság és időbeni ugrálás az, ami megöli ezt a művet. Totálisan antológiának érződik, ahogy folyamatosan ugrálunk az időben, és szinte mindenből csak morzsákat kapunk. Egy leegyszerűsített Senna vázlatot tár elénk a sorozat. A legendás autóversenyző egy végtelenül komplikált karakter volt. Már csak arról regényeket lehetne írni, hogy hogyan alakította a magánéletét és mennyire megszállott volt. Nem elég, hogy ezt nem tudja megfelelően ábrázolni a sorozat, de a Prosttal való rivalizálása is csak egy egyszínű skiccnek hat. Sokkal több volt az ő kapcsolatukba annál, minthogy Prost volt az ördög, Senna meg egy szent. Ezeknek a problémáknak az említésével pedig szinte csak a felszínt kapargattam, mert eljut a sorozat olyan szintekig, hogy a mindig nagyszerű Kaya Scodelario által alakított Laura Harrison karakterét például csak biodíszletnek használja, de úgy összességében sem bánik kegyesen a mellékkarakterekkel. Mindennek következménye az, hogy korán ellaposodik ez a mű, és bár lehet, hogy egy laikus jobban tudja élvezni ezt a formulát, mint valaki, aki szereti a motorsportot és jobban ismeri Senna karakterét, de idővel egy újabb hiba töri derékba a sorozatot. Nem elég a sablonosság és az epizódikus időugró jelleg, de a készítők folyamatosan olyan mély és kiélezett témákba próbálnak beleállni, mint például a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) és Senna ellentét, ami gyökeresen változtatta meg a Forma1-et. Alapvetően ez jó döntés lenne, mivel a sorozat elmélyítése vele a cél, de megint csak ördög-szent és manipuláció – kifogástalan versenyzés analógiák mentén tudják csak bemutatni a konfliktust a készítők.

Viszont azt is ki kell emelni, hogy azért nincs egy vonatbaleset szintjén az alkotás. A szórakoztató faktort sok esetben nagyon jól tudja alkalmazni. Az operatőri munka kifogástalan. Nagyon szép, és igazán élethű a sorozat. Ebből kifolyólag pedig, akkor jön ki igazán az ereje, amikor mi is ott ülünk az autóban Sennával, és átéljük a versenyeket. A drámai jelenetek tökéletesek. Megvannak az igazi adrenalinbomba pillanatok. A versenyző életének nagy győzelmeinél és fordulópontjainál nekünk is könnybe lábad a szemünk vagy épp szorosan markoljuk a szék karfáját. A színészek is kifogástalanok még úgy is, hogy sokszor a forgatókönyv egyáltalán nem könnyíti meg a dolgukat. Gabriel Leone már-már kiköpött mása Sennának és tökéletesen átszellemül. Viszi a hátán az alkotást, és nagyszerűen egészíti ki őt Matt Mella Alain Prostként. Emellett hozzá kell tenni, hogy a versenyeket, ami a motorsport esszenciája pazarul mutatja be. Átélhető lesz tőle a mű, és azoknak is meghozhatja a kedvét a Forma1-hez, akik sosem rajongtak érte. A száguldó cirkusz precíz prezentálása, és a drámai pillanatok, azért adnak egy élt az alkotásnak. Jó alapot képeznek, amit nem tudnak kihasználni a készítők. Ez pedig a sorozatot lezáró montázsban érződik a leginkább, ami nagyon érzelmes és megható, de egyszerűen olyan érzése van az embernek az archív felvételek nézése közben, mintha megannyi fontos pillanatról, és meghatározó eseményről maradt volna le.



 

Senna kritika
Senna (Netflix - 2023) kritika
Összességében
A Senna tökéletes példa arra, hogy miért nincs szükségünk fikciós live-action szórakoztatásra kihegyezett életrajzi sorozatokra/filmekre. Tele van gyermekbetegséggel, és nagyobb fókuszt helyez a drámai hatásra, mint az alaposságra. Az F1 rajongók tehetnek vele egy próbát, de nem egy jó szívvel ajánlható alkotás. Főleg nem úgy, hogy megnézhető a Netflixen a fényévekkel jobb és részletesebb Senna életét bemutató dokumentumfilm is. Szertefoszló nagy álom.
Rendezés
6
Színészi alakítás
7
Forgatókönyv
5
Fényképezés
7
Filmzene/hang/effektek
6
6
Alexa Dávid
Alexa Dávid
Sziasztok! Dávid vagyok, egy szegedi srác és egyben hamisítatlan filmrajongó. Bármit megnézek és mindenről véleményt alkotok, amit mindig szeretek megosztani másokkal írásos formában. Szabadszájú vagyok és kiállok az álláspontjaim mellett. Emellett büszke tagja a Töredékek filmes podcastnek.