csütörtök, július 4, 2024

Trending

Hasonlóak

Programajánló: Yank – A Hour of Relief (stream) + interjú

A karantén kezdete óta sorra elmaradó programok okán a stream előadási forma az aranykorát éli. A koncertekre éhes közönség gyakorlatilag bármilyen műfajban talál online, élőben jelentkező csapatokat, zenészeket, legyen szó drum and bass estről, unplugged performanszról vagy akár egy zúzós metál buliról. A széles kínálatból így is kitűnnek Yank heti rendszerességű bejelentkezései, aki a szórakoztatás helyett sokkal inkább a befelé figyelés és a nyugalom megőrzésére buzdít a bezártság estéin.

Nem szeretném félrevezetni az olvasót, ez a fajta úszó, kavargó, főleg szintetizátor pad-ekre épülő ambient könnyen tereli a hallgatót a legsötétebb gondolatai irányába, egyfajta önmarcangoló meditációba kergetve az erre fogékony embert, ugyanakkor ha el is ragadnak valakit a kétségei, félelmei, az óra végére minden megnyugszik és a helyére kerül. Gyakoribb azonban, hogy a zene arra visz, ami a rendeltetése lenne: egyszerűen int nyugalomra, hogy kényelmes pozícióban kikapcsolhatjuk az agyunkat egy-egy órácskára elmenekülve akár a gondolataink, a szürke hétköznapok, vagy pont a bezártság okozta szorongás elől. 

Yank

Aki ismeri az ambient műfajt, annak nem okozhat meglepetést ez a ritmizálást vagy konkrét tempó érzetet jórészt nélkülöző zene, azonban ha valaki figyelmét eddig elkerülte volna a stílus az teljesen másfajta zenei élményre számítson otthon. Az egy órás performanszok végén nem az emlékezetes dallamívek vagy a kiugróan magas dinamikai csúcsok fognak maradandó élményt nyújtani, sokkal inkább a lassan kibontakozó szőnyegek és atmoszférák, amiket Yank a lehető legnagyobb természetességgel teker ki az eszköztárából. 

Yank minden csütörtökön és vasárnap jelentkezik a Facebook oldalán vagy a Youtube csatornáján, este 20:00-kor. Az előadásokat főleg azoknak ajánlom, akik nem vagy csak nehezen birkóznak meg az otthonléttel járó lassulással, vagy kifejezetten szeretnének szembenézni magukkal, a belső félelmeikkel, konfliktusaikkal, vagy csak szeretnének egy órát teljesen üres lebegésben tölteni. 

Megkeresésünkre Yank néhány kérdésünkre is válaszolt:

Filmsomnia: Mi motivált, hogy elindítsd ezt a stream-sorozatot?

Yank: Amikor 20 évesen abbahagytam az egyetemet és elkezdtem dolgozni, rengeteg új típusú stresszhelyzet ért. Ezek közül a legnehezebben azokkal küzdöttem meg amikor valamit elrontottam, vagy egy helyzet hirtelen teljesen más irányt vett mint terveztem. Kialakult bennem az a védekező reflex, hogy ha ilyen történik, rögtön megjelenik a kérdés a fejemben: „Ok, ez most nem úgy történik ahogy szerettem volna, de mit tudok tenni most, hogy megoldjam”. A karanténnal járó helyzet élettanilag engem nem érint kifejezetten (alaphelyzetben is itthon a hangszereim között töltöm az időm nagy részét), viszont látván azt, hogy általánosságban mekkora mentális terhet ró az emberekre, a kérdést úgy tettem fel magamnak, hogy „Ok, ez most nehéz helyzet, én jól vagyok, de tudok-e tenni valamit, hogy könnyebb legyen azoknak akik nincsenek jól”. Miután saját, relaxációs célra rendszeresen használom ezeket a szessönöket és nemsokkal a lezárások előtt már voltak is kisebb szeánszaink, adta magát a megoldás: rendszeresen bejelentkezni és elérhetővé válni azok számára akik erre nyitottak.

Yank

Filmsomnia: Kiknek ajánlanád akár az egyszeri, akár a folyamatos megtekintést?

Yank: A rendszeres (minden csütörtök és vasárnap 20:00) vagy rendszerezett jelenlét az én mindennapjaimnak is adott két extra pillért. Azt gondolom, hogy egy-egy ilyen esemény, szertartás beemelése a rutinok közé sokat könnyíthet a bizonytalanság érzet súlyán. Kifejezetten ajánlani, reklámozni az ilyen jellegű szolgálatot nem érzem helyesnek, nem célom senkit meggyőzni, becsábítani. Hiszek benne, hogy akinek szüksége van rá, a megfelelő időben tudomást szerez róla és tudja hasznosítani addig és amennyire szükséges.

Yank

Filmsonia: Mit tanácsolsz azoknak az előadóművészeknek, akik a karantén miatt képtelenek fellépni, dolgozni?

Yank: Ebben a témában nálam szakavatottabb kollégák már erősen mozgolódnak, ahogy láttam a Budapest Showcase Hub igen gyakran jelentkezik be mostanában beszélgetésekkel, streamekkel, őket amúgyis érdemes követni. A szubjektív élményem az, hogy a közönséggel szorosabbra fűződik a kapcsolatom és úgyérzem hogy ez az időszak minden művésznek jó lehetőség arra, hogy megmutassa, nem csak akkor törődik a hallgatóival, amikor lemezt, koncertjegyet, merch-et szeretne eladni nekik. A kevésbé romantikus anyagi problémákra én nem tudok megoldást, remélhetőleg az erre a feladatra fenntartott szervezetek és hivatalok folyamatosan előállnak a megfelelő lépésekkel, addig is, ha úgy hozza a sors, hogy civil munkát kell vállalni, akkor muszáj. Nem hiszem, hogy bármilyen túlélésért megtett lépés szégyen lenne ilyen időkben.

Yank

Filmsomnia: A zenélésen kívül mit teszel, hogy megőrizd a mentális egészséged ezekben az időkben? Van napi rutinod?

Yank: Szinte közhelyes, nehezen átadható és mindenkinek mást jelent, de engem a reggeli meditáció segít abban, hogy a pánik és a kapkodós zsizsgés vagy épp a letargia helyett könnyű, természetes mindsettel induljon a nap. Egy népszerű applikációt használok ami ügyesen rávezetett és eloszlatta a kételyeimet. Vezetek egy kis naplót arról, hogy mennyire különböznek ezek a reggelek egymástól. Segít megbékélni azzal, hogy minden folyamatosan változik és a biztonságot nem a dolgok fixálása jelenti, hanem az állandó változókhoz füződő kapcsolatom. Praktikus megoldás még az erősen limitált hírfogyasztás: maximum 15-30 perc / nap, de semmiképp sem reggel vagy este. A karantén első hetén megtapasztaltam, hogy ennek mindenképp mértéket kell szabnom. Ezelőtt nem volt igényem kifejezetten a beszélgetésekre, most hagyok időt olyan hívásokra amik nem munkával kapcsolatosak és nincs kifejezetten céljuk. Érdekes és jelenleg fontos, szükséges élmény.

Yank

Filmsomnia: Kicsit mesélj a setup-odról kérlek.

Yank: Rhodes elektromos piano felel a szép csilingelő, finom hangokért, a Novation Summit extrém lassan lépkedő arpeggio (50 bpm, 1 step / 4 bar) képzi a harmonikus alapérzetet, általában lefilterezve. Két Roland SP404 sampler olyan általam feljátszott 30-60 mp hosszú felvételeket tartalmaz amik színesítik az összképet: csengők, gitár, kazettára játszott és onnan felvett drone szinti layerek, field recording, természet hangok, jég morajlás stb. A moduláris szinti rackben sok furcsaság van: de a legizgalmasabb része a Morphagene granular sampler és az MI Elements kombinációja: előbbibe atonális zörejek (dobseprűvel zaklatott zongorahúrok közelről rögzítve) apró darabokra bontva cirkulálódnak és ami itt keletkezik azt az MI Elements resonator blokkja használja bemenetnek amitől tonális lecsengése, string-es jelenléte lesz a zörejeknek. Hasonló célt szolgál a Borderlands nevű app is ami egy iPad-en fut. Szintén saját felvételek, field recording, egy-egy hang különböző hangszereken, szintén granulátumokra bontva, felhővé alakítva. Egy keverőbe összegezve a teljes jelút kap még két AUX effekt láncot. Az „A” soron Strymon Timeline, EHX Cathedral, a „B” soron pedig Moog MuRF, Strymon Mobius. A viszonylag szárazon és konkrétan tartott rétegek köré ezek húzzák fel az éteri szélességet és mélységet.

Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.