Ha létezik elátkozott műfaj a filmezésben, az biztos, hogy az a videojátékok filmes adaptációja. Valahogyan eddig szinte sohasem sikerült egyetlenegy játékadaptációt sem hitelesen filmvászonra vinni. Pedig a legtöbbször adott a karakter, adott a történet, az atmoszféra, nem is lenne másra szükség, mint a játékban fellelhető karakterekhez jól passzoló hiteles színészekre, a videojátékos dramaturgiát kicsit újraszabni filmes környezethez, és működhetne a dolog. Egyből becsatornázhatóak lennének a játék rajongói, de valahol mindig elcsúszik a dolog. Miért lehet ez?
Talán amiatt, mert a videojátékok dramaturgiájában az irányítás élménye a narratíva átélésében teljesen más, mint kívülről szemlélve. Más meghozni úgy a döntéseket, hogy én lépem meg a következő lépést (még ha játékban irányítottan is történik a legtöbbször), és más, mikor a filmben egy karakter meglépi. Ez a primer élmény kicsit elvész. Komplex történeteknél ez sokszor el tud venni az élményből, de mi van, ha egyszerű a recept, mint a Mortal Kombat játék esetén?
A Mortal Kombat egy ősrégi játék. Ha esetleg valakinek kimaradt, miről is szól? Válassz egy karaktert, vegyél részt vele a véres harci tornán, győzd le az egymás után érkező ellenfeleket egy az egy elleni ütközetekben, juss el a torony tetejére és ott mérkőzz meg a főellenséggel. Ha sikerül legyőznöd, megnyerted a tornát. Ha elbuktál, kezdd elölről! Érzi az ember, hogy azért ez nem egy Dosztojevszkij mélységű világ. Nem az a mélyen barázdált érzelmi hullámvasút, amire felülteti az embert. Akkor vajon mi is a varázsa a Mortal Kombatnak?
Nyilván a karakterekben keresendő, azoknak a stílusában. Nagyjából a régi játék esetén adott volt egy általános harcrendszer, amiben minden harcos hasonlóan tudott rúgni/ütni, de mindegyiknek volt egyedi képessége. Ezek nagyjából jól voltak kiegyensúlyozva, tehát nem lehetett egyikről sem azt mondani, hogy különösebben kimagasló erőt képviselt volna, inkább azon múlott, hogy a játékos melyik karakterre tud ráérezni, melyiknek a képességei illenek a játékstílusához a legjobban. Vagy melyik karakterben képes valaki meglátni az igazi inspirációt, hogy újra és újra nekifusson a toronynak.
Mit tud James Wan (Fűrész, Démonok között, Aquaman) kihozni ebből? Nézzük a trailert, aztán teszünk egy kis kitérőt a korábbi Mortal Kombat-adaptációk világába.
Lássuk a trailert:
https://www.youtube.com/watch?v=ow3fhDtRHiU
A Mortal Kombat sikere azon múlik, hogy képesek-e megragadni igazán a karakterek esszenciáját. Azt az esszenciát, amiért rajongtunk gyerekként. Liu Kang biciklirúgása, Sub-Zero fagyasztása, Scorpion szigonya, akinek ezek mondanak valamit, az játszott ezzel a játékkal, akinek meg nem mond semmit, most csak néz maga elé, hogy miről is van szó. Ezért nehéz terep a Mortal Kombat-adaptáció. Igazán nem hiszek abban, hogy dramaturgiában képesek lennének bármi komplexet megalkotni ennek a véres harci tornának a keretei között, hogy egy általános filmként értékelhető legyen. Itt a valódi siker a harcosok megformálásán múlik, és úgy érzem a trailer alapján, hogy azt a bizonyos „esszenciát” James Wan több mint kapizsgálja, eddig engem mint a játék rajongóját meggyőzött. A korábban készült adaptációknál jobbnak ígérkezik.
Az első Mortal Kombat-film 1995-ben jött ki, és talán a legjobb volt, még egy színész is feltűnt benne Christopher Lambert személyében, aki a villámok Istenét alakította. Elég jól megágyaztak a Mortal Kombat-tornának, volt egy kerettörténet, és az összes fontosabb harcost beemelték a történetbe. Gyerekfejjel szerettük, az IMDb 5,8-as értékelése elég jól mutatja, hogy azért mint film nincsen túl nagyra becsülve.
Egy egész korrekt verekedős jelenet a filmből, Liu Kang és Sub-Zero összecsapása:
A „Mortal Kombat 2 – A második menet” már egy jóval gyengébbre sikeredett alkotás volt. Éreztük, mikor láttuk annak idején, hogy bizony ez egy nagyon rossz folytatás. Akkori szemmel is rém gyenge CGI jellemezte, és messze elmaradt az első résztől. Érdekes, hogy valahogyan az első résznek volt tartása, egyfajta tömege, míg ez a felvonás egy papírvékonyságú világot tudott leszállítani. Sokak nem is ismerték (nem is véletlenül), az IMDb értékelése szerint csak 3,7-es. Itt egy kis válogatás a legikonikusabb pillanatokból:
Volt utána egy másik Mortal Kombat-sorozat Mortal Kombat Conquest címen (1998-99), ami még nálunk a tévében is futott. Indokolatlanul szűk nadrágok és hatalmas méretű lenvászon pulóverek jellemezték a főhősöket, akik köszönőviszonyban sem voltak a játékbéli hősökkel, de legalább az ellenfelek szintjén képesek voltak megragadni pár ikonikusabb karaktert, ennek ellenére nem működött ez a sorozat sem. Talán az egyetlen különlegessége ennek az alkotásnak az volt, hogy a történet végén a jók veszítenek. Talán ebben próbált meg újító szellemiséget vinni a Mortal Kombat világába.
A lenvászon ingek miatt ajánlom:
A YouTubeon volt fellelhető egy elsőre ígéretesnek induló Mortal Kombat-adaptáció, amelyben megpróbálták teljesen profán szintre lehozni a Mortal Kombat nem reális talajon nyugvó világát. (Mondjuk, mikor meghallottam a koncepciót, arra gondoltam, hogy a villámok istenét, Raident, biztosan megrázta a 220, vagy Sub-Zero fagyiskocsival jár verekedni). Talán ennél a szintnél feljebb tudott célozni a sorozat, viszont csúfosan megbukott ez is, és azóta is várunk egy jó Mortal Kombat-filmre/sorozatra.
Talán nem kell részleteznem, hogy a korábbi feldolgozásokhoz képest mesterművet láttunk a trailerben, eddig James Wan jár a legközelebb Mortal Kombathoz, lehet maga a filmes adaptálás egy lehetetlen terep, de bízzunk benne, hogy ez a feldolgozás végre méltó lesz a legendához.