Akinek egy 18 napos fűrészeléssel indult a karrierje – A Leigh Whannell portré

Az ausztrál Leigh Whannell ma ünnepli a 44. születésnapját. Nem Hollywood legismertebb filmes arcáról van szó, azonban egy olyan figuráról, aki remek fantáziával és látásmóddal rendelkezik, ezzel pedig megcsinálta a maga szerencséjét. Ismerkedjünk meg Whannell karrierjével!

1977. január 17-én Ausztrália fővárosában megszületett Leigh Whannell. Talán már gyerekkorában eldőlt, hogy a filmezés és a történetmesélés mellett fog kikötni. Nem is csoda, hiszen édesapja a tévénél dolgozott, operatőrként kereste a kenyérre valót, egy interjúban pedig Whannell elárulta, hogy a történetmesélésbe az édesanyja révén szeretett bele. Már gyerekkorában folyton járatta a fogaskerekeket a fejében és történeteket kreált.

Még fiatal volt, amikor az ausztrál ABC egy ifjúsági műsorában munkát kapott. A Recovery egy fiataloknak szóló műsor volt, természetesen fiatalokkal. Whannellt eredetileg a házigazda szerepére hallgatta meg a csatorna, végül azonban ezen a fronton nem neki, hanem Dylan Lewisnak szavaztak bizalmat. Whannellt viszont riporterként szerződtették a produkcióhoz, az egyik első interjúját Jackie Channel készítette, de a műsorban filmkritikákkal is rendelkezett. Már ekkor kiderült, hogy nemcsak a történetek megírása érdekli, hanem a kamera előtt is jól érzi magát és színészként is megállja a helyét. Mindez még a 90-es évek utolsó felében történt.

Leigh Whannell Anaconda kritika:

Whannell 20 éves elmúlt, amikor ismét a filmezés kötette le a figyelmét, beült az iskolapadba és mindent meg akart tanulni a szakmáról. Ekkoriban ismerkedett meg egy másik lelkes fiatallal, egy bizonyos James Wannal, aki ugyan Malajziában született, de hétéves korától Ausztrália volt az otthona. A srácok jó barátok lettek és eltökélték, hogy leteszik névjegyüket a filmes szakmában.

Whannellnek egy szakajtónyi ötlete volt, például a Fűrész címet viselő szkript, amelyhez Ausztráliában próbáltak producereket találni. A srácok azonban nem igazán jártak sikerrel, így jól jött, hogy az egyik pártfogójuk Los Angelesbe röpítette a sztorit. A bizalom azonban még így sem volt meg a befektetők részéről, arra ösztönözték a fiatalokat, hogy készítsenek egy rövidfilmet és azzal mutassák meg, hogy mire is lehet képes a Fűrész. A páros nem teketóriázott, összehoztak egy kilencperces anyagot, amelyhez kevés eszköz és forrás állt a rendelkezésükre. Whannell bevállalta a főszerepet, sőt annyira hitt a sikerben, hogy egy kicsit megbabrált medvecsapdát is képes volt a szájába venni. Ez azért is lehetett picit vakmerő, mert, habár a Fűrész filmekben később kellékként előkerült hasonló csapda, erre 2003-ban nem volt pénzük a srácoknak. Egy rozsdás és igazi medvecsapdát viszont be tudtak szerezni, amit egy mérnök cimborájuk picit átalakított, de mondani sem kell, hogy ez a „kellék” nem volt egy életbiztosítás. A rövidfilm viszont jól sült el, Leigh Whannell és James Wan megkapta a lehetőséget, amire annyira vágytak. Az Evolution Entertainment szavazott bizalmat a Fűrésznek, létrehozták a cégen belül a Twisted Pictures-t és adtak egy kis lóvét hőseinknek.

A rövidfilm:

Whannell és Wan izgatott láttak munkához, habár a pénzben tényleg nem dúskáltak, a forgatások javarésze egyetlen helyszínen zajlott, egy nagyobb épületben, ahol a jelenetek többségét egy fürdőszobává átalakított helyiségben rögzítették. Whannell az írás mellett újfent szerepet vállalt a filmben. Jól jellemezi a kis költségvetést, hogy James Wan rendezői széke egy felfordított almás rekesz volt. Cary Elwes színész volt az, aki ezt a producereknél szóvá tette és szerzett egy normális széket Wan számára. Tizennyolc napig tartottak a forgatások, a fürdőszobás jeleneteket hat napig rögzítették, Danny Glover két napig melózott a jelenetein.

2004. január 19-én a Sundance Filmfesztiválon mutatkozhatott be a végeredmény és ezzel Leigh Whannell és James Wan tényleg betoppantak a filmes világba. Már a fesztiválos közönség is szerette a filmet, viszont az októberi, tengerentúli premier elég jól sült el. A nyitó hétvégén bezsebelt 18 millió dollár nem tűnik egetverőnek, de a kiadások majd tizennyolcszorosát jelentette, végül pedig világszerte kicsivel több, mint 100 millió dollárt termelt a film.

Leigh Whannell
Leigh Whannell/ Kép: Lionsgate film

Whannell a következő két rész esetében még megmaradt forgatókönyvírónak, sőt a harmadik részhez néhány jelenetet is leforgatott. Ám a további folytatásoknál Whannell és Wan producerként voltak jelen, de inkább csak a nevüket adták – Wan például egy interjúban egyszer megfogalmazta, hogy nem tartja tökéletesnek, hogy torture pornba fordult át az egész franchise.

A Fűrész és a folytatások sikere azonban a producerek és a stúdiók pénztárcáját is jobban megnyitotta. 2007-ben jött két újabb közös munka. Igaz, a Halálos ítéletben Whannell csupán egy kisebb szerepben tűnt fel, Wan révén. Viszont a Halálos hallgatásnál újból a Fűrészes koncepció érvényesült, Wan rendezett, Whannell pedig a forgatókönyvet írta, igaz, ez alkalommal szerepe nem volt. Ez utóbbi már 20 millió dolláros büdzsével bíró film volt, más kérdés, hogy végül alig lett nullszaldós a dolog.

Leigh Whannell
Leigh Whannell és James Wan/ Kép: Zimbio

A 2010-es Insidious így ismét kisebb költségvetésből jöhetett össze, de a bevételek a Fűrészhez hasonlóan remekül alakultak. Whannell és Wan egy újabb franchise-t hívtak életre. Ezt követően részben külön úton folytatódott a két srác karrierje. Whannell két újabb forgatókönyvet körmölt, A futárt az Insidiousból ismerős Angus Sampsonnal közösen álmodták meg, míg a Tetves porontyok esetében is kivette az írásból a részét cikkünk főhőse. Mindkét filmben szerepet is vállalt, kisebb költségvetésű, de szórakoztató darabok voltak ezek. Viszont ekkoriban az Insidious 2. része is elkészülhetett, a korábbi sikerrecept szerint. Wan rendezett, Whannell a forgatókönyvet írta.

2015-ben azonban változott a koncepció az Insidious-franchise esetében. Wan nem vállalta a rendezést, így Whannell amellett döntött, hogy az írás mellett ezen a területen is szeretné kipróbálni magát. A próbálkozás nem sült el rosszul, habár nyilván az is jó döntés volt, hogy egy már működő és számára tökéletesen ismert franchise esetében jött ez a tapasztalat.

Ezt követően néhány filmes beugró szerep következett, az íze kedvéért, a Lavalantulában, a Bye Bye Man-ben és a Gyilkolj vagy meghalsz-ban is láthattuk Whannellt, közben pedig egy újabb saját projektre készült. Megírta az Upgrade – Javított verzió forgatókönyvét és sikerült is szereznie 5 milliót, hogy elkészítse a filmet, szintén vállalva a rendezést. Az eredeti ötleten alapuló történetben egy fickó kapja a főszerepet, akit egy technikai újítással felturbóznak és egy chip segítségével szuperképességei lesznek. A kicsit talán ponyva jellegű sztori mégis remek volt, a rendezést sem érhette panasz. Jó példa erre, hogy úgy tűnik, a közeljövőben sorozat is készülhet a történetből.

Az eddigi legnagyobb dobás azonban még hátra volt.

A Universal Pictures 2016 környékén úgy döntött, hogy leporolja régi rémfilmjeit és azok hőseit, hogy Dark Universe néven egy franchise-t hívjanak életre. Nem bánthatjuk őket az ötletért, a filmes franchise-ok rendkívül dübörögtek ezekben az években, ők is szerettek volna szelethez jutni a tortából. Pénzt és paripát nem sajnálva, Tom Cruise főszereplésével és számos ismert arccal elkészülhetett A múmia, ami az első fecske lett volna. (Bár talán Az ismeretlen Drakulát is megemlíthetnénk, ám ott a stúdió talán még maga sem volt biztos az univerzumépítősdiben). 125 millió dollárt sem sajnált a stúdió a projektre, ami a nyitó hétvégén csupán 31 milliót termelt az USA-ban, a fejvakargatásra pedig a folytatásban is volt ok. A film végül világszerte 400 millió dollárt ugyan bezsebelt, de az USA-ban kétségtelen bukás volt, a Universal filmes univerzuma pedig rosszul összerakott kártyavárként omlott össze. A stúdió ezt eleinte nem feltétlenül mondta ki, de a nagyszabású tervek körül nagy lett a hallgatás. Nem készült a Johnny Depp főszereplésével ígért A láthatatlan ember remake és Angelina Jolie is parkolópályára került mint Frankenstein menyasszonya.

Leigh Whannell
Elisabeth Moss és Leigh Whannell a Láthatlan ember forgatásán/ Kép: Los Angeles Times

A Universalnak annyira elment a kedve az egésztől, hogy A láthatatlan ember ötletét, mint kiderült, teljesen kukázták, a Blumhouse viszont lecsapott a lehetőségre és Whannell gondjaira bízta egy sztori megálmodását. Whannell erről úgy számolt be, hogy egy nap, amikor a Blumhouse és a Universal megbeszélésre hívta, azt hitte, az Upgrade kapcsán akarnak vele dumálni, amit pont akkoriban fejezett be, viszont nem így történt, A láthatatlan ember került szóba.

A történetmesélő egy klasszikushoz nyúlt, azonban hitte, hogy ennek is lehet saját szájízt adni. Az eredeti sztorit teljesen átgondolta, fontos társadalmi kérdés köré építette fel gondolatmenetét, a drámai vonal mellett megőrizve a horrort. A rendezés is nála landolt, a stúdiók pedig hétmillió dollárt adtak a munkálatokra. Whannell pedig ismét megcsinálta, immáron rendezőként. A láthatatlan ember ugyanis közönségsiker lett 2020-ban, kis híján A múmia nyitóhétvégéjét is überelni tudta, és végül a tengerentúlon legalább akkora siker lett, mint Tom Cruise rossz szájízű próbálkozása. A pandémia persze ennek a filmnek is keresztbe tett, volt, ahol keveset volt falon a film, mégis sikeres projekt lett, a kiadásokat meghúszszorozták a készítők.

Leigh Whannell
A láthatatlan ember forgatásán/ Kép: Leigh Whannell hivatalos twitter

A siker mondjuk nem volt kódolva. A láthatatlan ember első előzeteseit látva a közönség nagyon dühös volt, sokan úgy gondolták, hogy hiba volt Whannellnek adni a projektet. Persze nem hiába, a trailer kicsit félrevezető volt. A rendező viszont ragaszkodott hozzá, hogy ne mutassanak többet, pedig még Jason Blum is próbált rá hatni, hogy talán érdemes volna egy új előzetest bedobni a közösbe. Szerencsére a nézőket azért nem ijesztette el teljesen az előzetes és bizalmat szavaztak a produkciónak.

A stúdiók annyira elégedettek voltak a végeredménnyel, hogy eldöntötték, hasonló vonalon próbálják meg a Dark Universe felépítését, amit talán már nem is ezen a néven emlegetnek, de rémisztő karaktereik ott lehetnek a vásznon. Nem nagyszabású, milliódolláros produkciókban gondolkoznak, hanem kisebb költségvetésű, a jól ismert sztorit alaposan megreformáló darabokat akarnak. Ráadásul ebben Whannellnek is szerepe lesz, hiszen az már biztos, hogy a Farkasember-filmet, amely Ryan Gosling főszereplésével futhat be, ő rendezheti.

A filmes melóknak pedig itt sincs vége. A fentebb említett Upgrade-sorozat is készülőben van, valamint Leigh Whannell egy remake rendezését is megkapta, John Carpenter 1981-es klasszikusát, a Menekülés New Yorkból című filmet álmodhatja újra vászonra.

Afelől pedig ne is legyenek kétségeinek, hogy a fogaskerekek most is dolgoznak, a történetmesélő pedig újabb sztorikat fog szőni. Ha szereted Whannell munkásságát és a horrorfilmeket, akkor jó szívvel ajánlom a Horror-Filmek.hu-t.

Boldog születésnapot, Leigh Whannell!


Friss

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

6 dolog, amit nem tudtál a szülinapos Mark Hamillről

Mark Hamill legismertebb szerepe valószínűleg élete végéig Luke Skywalker jedi lovag (majd későbbi mester...
Szeri Csaba
Szeri Csaba
Sziasztok! Szeri Csaba vagyok. Rádiós műsorvezetőként dolgozom, de szeretek írni és imádom a filmeket. Többnyire műfajtól függetlenül, de valamiért a horror és thriller áll a legközelebb a szívemhez. Akár újdonságok, akár a '70-es és '80-as évek nagyágyúi vagy legyenek régi, klasszikus rémfilmek. Mindet ide! Ha pedig nem film, akkor könyvek, elsősorban Stephen King történeteit szeretem.

Hasonlóak

6 dolog, amit nem tudtál a szülinapos Mark Hamillről

Mark Hamill legismertebb szerepe valószínűleg élete végéig Luke Skywalker jedi lovag (majd későbbi mester...

Gondolatmorzsák: Óz, a nagy varázsló

A legtöbb rajongónak hála egyre több és több elmélet születik egyes filmekről, amiben azt...

Ethan Hawke vérfagyasztó gyerekgyilkos lett

Komoly márkát épített fel saját magából a Scott Derrickson író-rendező és szerzőtársa, C. Robert...