Ami Budapesten történt… – Fekete Özvegy (Black Widow, 2021 – Marvel Studios/Disney) kritika (Spoilermentes)

Minden rajongó számára hosszú volt a több mint egy éves kihagyás, de talán a Fekete Özvegy filmet rossz lépés volt a Negyedik Fázis nyitófilmjének szánni. Vagy akárhányadiknak.

…Annak Budapesten is kellett volna maradnia. A Fekete Özvegy filmnek ugyan nem az a legnagyobb hibája, hogy egy kilenc éve húzódó magyarázatot nem tud épkézláb módon tálalni, de kellőképpen fájó pontja a mozinak.

Talán az egy év alatt növekvő elvárások miatt, talán azért, mert Scarlett Johansson Romanoff ügynöke tényleg nem tud kitölteni egy önálló filmet, de a Fekete Özvegy a 24 filmet számláló Marvel Filmes Univerzum egyik, ha nem a leggyengébb alkotása lett. A nyitójelenet a múltban – a maga kifacsart családmodelljével – és az azt követő kb. 20 perc még egészen működőképes, de amint elindul a tényleges cselekmény és az akció, a film egészen egyszerűen darabokra hullik.

Fekete Özvegy
Fekete Özvegy: Fekete Özvegy: Scarlett Johansson, mint Natasha Romanoff/Fekete Özvegy és Florence Pugh, mint Yelena. Kredit: ©Marvel Studios 2021

Natasha Romanoff a Polgárháború eseményei után szökevényként próbál visszavonulni a nyilvánosság elől, azonban utoléri a Vörös Szobához kötődő múltja. A megoldandó ügybe fogadott testvére, Yelena (Florence Pugh) rángatja bele, akivel egy budapesti összecsapást követően sikerül megbékélnie Natashának. Ezekben a képsorokban esik pár szó ugyan a Fekete Özvegy budapesti kalandjáról, de olyan jellegtelen módon, hogy mindenki jobban járt volna, ha ez a történet megmarad annyiban, hogy Barton és Romanoff folyamatosan erre utalgat. Yelena karakteréről amúgy nehéz elhinni, hogy egy profi, hidegvérű bérgyilkos, mégis az egyetlen olyan új szereplő, akiben van elég potenciál, hogy hosszú távon menthető legyen a karakter.

David Harbour, Rachel Weisz és O-T Fagbenle már csak amolyan biodíszlet szerepet tölt be a film két órájában, a nézőnek könnyen adódhat az az érzése, hogy amolyan ad-hoc jelleggel alakul úgy a történet, hogy ezek az emberek belekerülhessenek. Harbour Vörös Őre egyenesen szánalmas és kínos, és nem hiszem, hogy jó ötlet ilyen alakokkal prezentálni azt, hogy miért nem mókás dolog a hímsovinizmus, mert teljesen elbagatellizálja a témát.

Fekete Özvegy
Fekete Özvegy: Kiképző (Taskmaster). Kredit: Kredit: ©Marvel Studios 2021

A Fekete Özvegy két nagyobb ellenfele közül Taskmaster (Kiképző) a legnagyobb veszteség. Az adottsága, hogy bármelyik Bosszúálló harcmodorát képes leutánozni és praktikusan alkalmazni, remek jeleneteket kellett volna, hogy szüljön, a végső megvalósításban azonban pár mutatós pózon túl nem sokat láthattunk ebből a képességből. (A korrektség jegyében megjegyzem, hogy Bucky késes jelenetét a második Amerika Kapitány-moziból szépen sikerült újraalkotni.) Sajnos a Taskmaster köré épített csavar sem olyan ütős, mint amilyennek szánták, hiába igyekszik az ember érzelmeire hatni, erre képtelen. Talán ekkora pazarlást még egy MCU-film sem követett el.

Harbour mellett a második vérciki karakter a főellenség, Dreykov (Ray Winstone) maga, aki a motivációit és a jellemét tekintve legfeljebb egy kilencvenes évekbeli Zs-kategóriás zsarufilmben menne el ellenfélnek, nem egy Marvel blockbusterben.

Fekete Özvegy
Fekete Özvegy: Scarlett Johansson, mint Natasha Romanoff/Fekete Özvegy; David Harbour, mint Alexei Shostakov/Vörös Őr és Florence Pugh, mint Yelena. Kredit: Jay Maidment/©Marvel Studios 2021

Cate Shortland sajnos egyértelműen nem bánik kegyesen az akciójelenetekkel, sem megrendezni nem tudja, sem megkoreografálni, ezért minden esetben érződik, hogy mennyire rövidre vannak vágva, hogy minél gyorsabban túl legyen rajtuk. Sajnos próbál minél inkább az érzelmekre építeni a filmjében, de ebben a formában a család szó hajtogatásába kb. már Vin Diesel is belepirulna, hiszen amit a rendezőnő ezzel a szóval illet ebben a moziban, azt csak nagyon groteszk jóindulattal lehetne így hívni.

A film legnagyobb erénye az egyetlen, stáblista utáni jelenet, ami végre helyre teszi a Végjáték egy nagyobb hiányosságát, rákapcsolódik a Sólyom és a Tél Katonája sorozatra (pandémia nélkül ez fordítva történt volna) és egy izgalmas cliffhangert hagy maga után.

Fekete Özvegy
Fekete Özvegy: Rachel Weisz, mint Melina; Scarlett Johansson, mint Natasha Romanoff/Fekete Özvegy és Florence Pugh, mint Yelena. Kredit: Jay Maidment/©Marvel Studios 2021

23 film után fura, hogy pont egy bejáratott karakter filmje csúszik ennyire félre, és még hosszú oldalakon át lehetne sorolni, mi minden nem működik, a vizuális effektektől a kameramanig. A Fekete Özvegy nem lett jó mozi, és valahol fura, hogy Kevin Fiege ezt ebben a formában kiadta a kezei közül, ráadásul már a kialakulóban lévő új narratívában sincs igazán helye, szóval ez csak egy túl hosszúra nyúlt fan service alkotásra sikeredett, amire túl sokat kellett várni.

Friss

Szabó János emlék fragmentumai

Szabó János 1967-ben fejezte be tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahol Barcsay Jenőtől, Konecsni Györgytől,...

Mindenki odavan a Top Gun: Maverickért

A cannes-i fesztiválon ötperces álló ovációval ünnepelték Tom Cruise új szuperprodukcióját, a Top Gun: Mavericket, a sztár pedig...

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Az utolsó Halloween-filmen, lehet, csodálkozni fognak a rajongók

Lehet, hogy Stephen King is bele fog kavarni az utolsó Halloween-filmbe, ezzel még kegyetlenebb véget...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Nincs ki a négy kereke, de nem baj: Álom két keréken (Along for the ride, 2022 – Netflix) kritika

Ismét egy fiatalokról szóló, klasszikus történettel állt elő a Netflix, hogy megpróbálja kielégíteni egyre...

Multiverzumos túra Dokival: Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness – 2022) kritika

A Marvel legújabb fázisának célja egyértelmű az Endgame óta. Bevezetni a nézőket a Multiverzumba...