péntek, április 26, 2024

Álomnagyi (C’est quoi cette mamie?! – 2019) [Kritika]

A francia filmgyártás idén nagyon pörög, főleg, ami a vígjátékokat illeti. Ugyanis ma ismét a mozikba került egy igazi francia humort hozó alkotás, Álomnagyi címmel. Szerencsére a magyar nyelv lehetővé teszi, hogy a gyengécske eredeti címből – C’est qoui cette mamie? (nyers fordításban: Mi ez a nagyi?) egy frappánsabb cím szülessen, mely még jobban illik is az adott film sztorijához. Történetünk szerint kapunk egy igazán vegyes családot. Van hét testvér, akik közül alig van olyan, akinek mind a két szülője azonos lenne, így leginkább a féltestvérek jelző lenne helytálló. Viszont amennyire „távoliaknak” tűnnek genetikailag, annyira szeretik egymást és olyan összetartás van köztük, melyet még egy két édes tesó is megirigyelhetne. Bár a film elején elhangzik a legkisebb tesó narrációjának köszönhetően, hogy kinek az anyja kinek az apjával hozta össze valamelyik gyereket, de legjobb, ha ezt a családfás dolgot elengedjük, mert mire levezetjük a történetet vége is a 99 perces francia-belga vígjátéknak.


A film rendezője és társ- forgatókönyvírója Gabriel Julien-Laferriére volt, akinek más filmjét eddig nem nagyon láthattuk a hazai mozikban. Ahogyan a szereplők között sem találunk igazán olyan nevet, akire felkaphatnánk a fejünket és húzónévként mindent eldobva rohannánk miatta a moziba. Maximum egy név lehet ismerős, de ő is csak édesapja révén, Julie Depardieu, aki Gérard Depardieu lánya. De egy francia film esetében nem is biztos, hogy fontos, hogy milyen nagy nevek vannak benne. Anélkül is lehet jó, ahogyan nagy nevekkel is rossz. Ez a mozi mind a története, mind a feldolgozása és a benne lévő párbeszédek és mondanivaló alapján a jobb féle gall mozik közé lesz hivatott sorolni. A már említett hét tesó úgy tűnik szétköltözik közös nagy lakásukból, ki-ki a saját szülője hajlékába, de előtte még nyáron úgy fest mindenkinek külön programja lesz valahol. Így kerül a legkisebb tesó, Gulliver az elég extravagáns nagyi, Aurore villájába.

A mamzi nem egy klasszikus pitesütögetős nagyszülő, hisz édes hármasban él gazdag szeretőjével és közös barátnőjükkel egy tengerparti villában. Huszonéveseket megszégyenítő rock&roll életet él, melybe belecsöppen a legkisebb unoka is, aki elég magányosan érzi magát az új környezetében. Ezért meginvitálja titokban a 6 tesóját, – a szülők tudta nélkül – amely így életük egyik legnagyobb és meghatározóbb nyaralása lesz. Vicces és elgondolkodtató, olykor pedig megható, hogyan nevelik egymást az unokák és a nagyi oda vissza. A franciák bizonyos mozik esetében néha kicsit túl tolják a poénokat, mind képi mind szövegvilágban, de szerencsére ebben a filmben meg tudtak maradni a mértékletességnél. Bár így is van jó pár erősebb poén, de a tartalmi mondanivaló és a film üzenetének tekintetében nem érezzük magunkat kínosan. A film, vígjáték, mégis olyan tabukat próbál döntögetni, mint a korkülönbség, a nemi hovatartozás, a családi- és testvéri kapcsolatok fontossága. Érzékeny témákat feszeget, de szerencsére ez nem az a fajta mozi, amely bántóan kezelné azokat. Inkább elvicceli, de mégsem bagatellizálja a dolgokat.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés11 Votes
77
Álomnagyi
Összességében
Akik szeretik a francia humort és a családias filmeket, azoknak kellemes kikapcsolódást nyújthat ez a mozi. Leginkább azok fogják érteni és élvezni az Álomnagyit, akiknek van testvérük, legyen az fiatalabb vagy idősebb, édes vagy fél. Kellemes másfél óra az összetartozás fontosságáról.
Pozitívumok
Klasszikus francia vígjáték, de a jobbik fajtából
Nem csak szórakoztat, de gondolatokat is ébreszt, van üzenete
Újabb példa, hogy nem kell telerakni nemzetközi sztárokkal egy filmet, hogy az élvezhető legyen
Negatívumok
Néhol vannak erősebb poénok, ami az érzékenyebbek számára akár sértő is lehet
70
Értékelés

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...