péntek, február 23, 2024

Branagh, Poirot és a kisértetek – Szeánsz Velencében (A Haunting in Venice, 2023) kritika

Poirot, Kenneth Branagh jóvoltából most Velence csodálatos kulisszái között nyomoz miközben néha a nézők is megrezzennek a moziszéken.

A Gyilkosság az Orient expresszen és a Halál a Níluson után megérkezett a Branagh által feltámasztott Poirot következő epizódja, a Szeánsz Velencében, mely nemhogy gyengére, de egyenesen élvezetesre sikeredett.

Ennek oka tulajdonképpen érthető és mégis szokatlan. Arról van szó, hogy az öreg, rigolyás Poirot szépen lassan megváltozik Branagh mozis „sorozata” alatt. Szikárabb személyiséget kap, több benne az emberi és kevesebb a piperkőc. És legyünk őszinték, ez egyáltalán nem áll rosszul neki. Agatha Christie nyilván egy fél fordulatot megtesz írói sírjában, de ez persze nem feltétlenül baj. Haladni kell a korral és úgy kell „újra tálalni” a nagy klasszikusokat, hogy azok lényege ne sérüljön, de mégis fogyasztható legyen a jelen kor nézői számára.

Szeánsz Velencében kritika
Kenneth Branagh, mint Hercule Poirot a Szeánsz Velencében című filmben. Kredit: © 2023 20th Century Studios.

Ezt testesíti meg a harmadik epizód, mely a nagy írónő egy nem igazán ismert Poirot történetéből forgatott Branagh. A Christie féle Halloween és halál tulajdonképpen csupán alapjául szolgál a film számára, melyben sok, sőt, nagyon sok minden változtatást kap. De ettől még nem lesz rossz. Hogy mi változik az eredeti mű és az előző két mozifilmhez képest? Sok minden. Például Poirot egy kicsit újra visszatér saját önmagához, nem akcióhős, és nem is hősszerelmes, hanem a jó öreg, önimádó nyomozó, aki éppen Velencét választotta ki arra, hogy visszavonuljon a szakmától.

Szeánsz Velencében kritika
Jelenetkép a Szeánsz Velencében című filmből. Kredit: © 2023 20th Century Studios.

De az ügyek nem hagyják őt békén, pláne nem úgy, hogy közben hirtelen megjelenik a háttérben a misztika. Szellemek, kísértések, átkok bukkannak fel és ez merőben új fordulatot ad a történetnek és a Poirot hagyománynak egyaránt. És már el is jutottunk a film második újításához. Mert a Szeánsz Velencében valójában egy soft-kisértet történet, melyben minden olyan kellék megjelenik, mely a szellemhistóriák filmes múltjában toposzként már ismert: van itt váratlanul becsapódó ajtó, kislányok rohangálása a folyosón, suttogások és sikolyok is. De ez egyáltalán nem áll rosszul a filmnek. Ahogy az sem, hogy ebben az epizódban nincs sztárparádé. Remekül játszó, de nem a „csapból is folyó” színészek teszik oda magukat a vászonra (Kelly Reilly, Michelle Yeoh, Jamie Dorman, Emma Laird), és ez bizony jót tesz a filmnek, ahogy a film hangulatához nagyban hozzájárul a helyszín is. A Velence szívében álló palazzo belső terei, a kanálisok misztikus zegzugai remek helyszínéül szolgálnak egy majdnem kísértet történethez. Mindezt tetézi az operatőr (Haris Zambarloukos) gyönyörű munkája és az a tény, hogy azért mégis egy Agatha Christie-t nézünk, melynek lényege, hogy kitaláljuk (vagyis Poirot kitalálja) az egy adott helyre (legyen az vonat, hajó vagy palota) bezárt kupac ember közül, hogy ki volt az, aki gyilkolt. És ez most sem lesz másként. A kulisszát a sötétbe burkolódzó amúgy is misztikus velencei palota adja, a történet alapját Christie, a modernitást pedig a szellemek. És ettől kiválóan összeáll egy modern, de attól még újszerű Poirot történet.

Szeánsz Velencében kritika
Michelle Yeoh, mint Joyce Reynolds a Szeánsz Velencében című filmben. Kredit: © 2023 20th Century Studios.

Természetesen meg kell említeni, hogy ez a film azoknak tetszik majd, akik az előző részeket is szerették. Akik képesek elszakadni a David Suchet féle Poirot karaktertől, és aki, szellemek ide vagy oda, nem vár a történettől folyamatos akciót (bár mozgalmasságban azért nincs hiány), és persze nem zavarja, hogy a sztori lényege mégis csak az, hogy a zseniális nyomozó hosszas körmondatokban fejti ki a teóriáit a gyilkos kilétével kapcsolatban. Tehát annak tetszik majd, akik alapvetően most is kezükbe vennének egy Agatha Christie könyvet, hogy elolvassák azt a strandon. A hangulat kedvéért, és a klasszikus krimi kedvéért.

Szeánsz Velencében kritika pontozó thumbnail
Szeánsz Velencében (A Haunting in Venice, 2023)
Összességében
Arról, hogy Velencében mi is történik, talán nem érdemes külön kitérni. A lényeg egyetlen mondatban is megfogalmazható. Poirot ellátogat egy szellemjárta velencei palotába. Hogy azután ott milyen gyilkosság várja, azt nézze meg az, aki szívesen beül egy kis ijesztgetéstől sem visszariadó vérbeli Poirot nyomozásra, mely új szelekkel frissíti fel nem csak a nagy nyomozó karaterét, de az 1969-ben megjelent Halloween és halál című regényt is.
Rendezés
7
Színészi alakítás
7
Forgatókönyv
6
Fényképezés
7
Filmzene/Hang/Effektek
7
6.8

Friss

Megjelent Jurisits Tamás első lemeze a Connect The Dots

Elérhető és meghallgatható Jurisits Tamás Group: Connect The Dots című világszínvonalú fusion lemeze, mely...

Bejelentették a Sand Land animét

Az egész világon híres Dragon Ball alkotójának Akira Toriyama-nak egy kevésbé ismert története a...

27. filmjét kapja meg a Meitantei Conan franchise

A Meitantei Conan, vagyis a baromi régóta futó Conan, a detektív folytatódik, hiszen jön...

Bejelentették a Mahoutsukai no Yoru anime adaptációját

A következő anime, amiről hírt kaptunk az igazából egy film lesz, aminek a címe...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

Abszurd felnövéstörténet: Szegény Párák (Poor Things – 2023) kritika

Yorgos Lanthimos filmjei általában nem túl széles közönségnek szólnak. Művei nagy részben művészfilmek, vagy...

Zack Snyder karácsonyi ajándéka, avagy egy katasztrófális ponyva sci-fi: Rebel Moon – 1. rész: A tűz gyermeke (Rebel Moon – Part One: A Child...

Az ünnepi időszakra megérkezett a Netflixre a rajongói által látnokiknak tartott Zack Snyder ősrégi...

Egy erőtlen akcióvígjáték vagy az új Ocean’s Eleven? – Tolvajnők (Wingwomen – 2023, Netflix) kritika

A Becstelen brigantyk francia sztárja, Mélanie Laurent, aki hazájában lett filmrendező megkísérelt létrehozni...