péntek, április 19, 2024

Aki bújt (Ready or Not – 2019) [Kritika]

Mi lehet a legrosszabb esküvős sztori? Mi lehet félelmetesebb a legellenszenvesebb anyóstól is? Az összes ilyen kérdésre választ ad a ma mozikba került Aki bújt című film, ami egy szuper példája az extrém műfajkeveredésnek. Vér és humor, horror és vígjáték.

A házasság nehezen leküzdhető akadályokat állít a házasulandó felek elé. Akárhonnan nézzük, idegenként bekerül a vőlegény, vagy a menyasszony egy teljesen új családba. A házasság rituáléja pontosan erről szól: két család leül egymás mellé, hogy egy-egy tagjuk összekösse életüket, s mikor felállnak, már egy családot alkotnak. Ezt a rituálét turbózza fel a Le Domas család, ahol a klasszikus ceremónián túl a beházasodó félnek még játszania is kell. Jobb esetben csak sakkozni, Grace-re (Samara Weaving) azonban egészen más vár. A család nagymúltú hagyománya szerint kártyát kell húznia egy dobozból, ami eldönti, hogy milyen játékkal avassák be őt a Le Domas családba. Az okkultista mágikus doboz a bújócskát jelöli ki számára. A kezdeti komolytalan felütés után hamar kiderül, hogy vőlegényének (Mark O’Brien) családja számszeríjakkal, puskákkal és csatabárddal szeret játszani. És igen, nem csak díszként tartják maguknál ezeket az eszközöket, a feladatuk, hogy hajnal előtt megöljék a menyasszonyt.


Az Aki bújt rendezőpárosa korábban már dolgozott együtt. Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett sok közös rövid produkció után 2014-ben Az ördög ivadékát is együtt rendezték. Ott a szülővé válás került egy új megvilágításba, míg az Aki bújt esetében hasonló módon az esküvőt látjuk egy horrorszűrőn keresztül. Ám ehhez a horror formához párosul egy erőteljes vígjátéki hang is. A horror-vígjátékok legnagyobb kihívása, hogy egyenlő mértékben legyenek ijesztők és viccesek is. Leg többször ugyanis az egyik nagyobb hangsúlyt kap, ami a másik rovására megy. Az Aki bújt esetében azonban nem ez a helyzet. A film jól egyensúlyoz horror és vígjáték között. A feszültség folyamatosan megvan, az őrült család fenyegetése, mint Damoklész kardja lebeg Grace felett, míg a poénok is működnek. Helyenként sajnos túlbeszélik azokat, de ez egy korszakos probléma a filmiparban. Azok a poénok viszont igazán működnek, amik a horrorfilm zsánerét fordítják ki. Csak egyet emelek ki: a család egyik tagja nem igazán tudja kezelni a számszeríjat, ezért a vadászat közben tutorial videót néz róla.

A szerencsétlenül járt menyasszony az ornamentikus családi palotában kényszerül menekülni a gazdag, de hibbant család elől, azonban a film nem zárja be magát a gyönyörű ház szűk folyosóiba. Remek ritmusban szélesedik ki a tér azzal, hogy a hajtóvadászat a kertben, majd az erdőben folytatódik. Ha jó egy film ritmusa, szinte bármiről szólhat. Még mielőtt teljesen kiismernénk magunkat a helyszíneken, új terepre tévedünk, ezzel egy folyamatos kíváncsiságot fenntartva a nézőben. Az említett díszítettség pedig remek környezetet biztosít a tornacipős, menyasszonyi ruhás, fegyverrel hadonászó lány menekülésére. (Egy művészetek közötti utalás: nekem a Nyugat + zombik című magyar képregény stílusa ugrott be a film kapcsán.)

A színészeknek nem kellett nagyon megerőltetniük magukat, a legtöbb karakternek csupán egyetlen érzelmet kellett mutatnia végig a film alatt. Van néhány kivétel, de a horror nem is követel meg többet. A cselekményben viszont már fel-fel tűnik pár zavaró elem. Van néhány megnyitott, de abbamaradt motiváció, és logikai lyukat is találni benne szép számmal. A kérdés azoknak szól, akik már látták: hova tűnt Alex bilincse?

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés39 Votes
50


Aki bújt
Összességében
Mindent összevetve egy rémfilmesen izgalmas, és egyben viccesen szórakoztató mozi lett az Aki bújt. A horror-vígjáték legnagyobb kihívását jól veszi, már csupán emiatt is érdemes megtekinteni.
Pozitívumok
Remek ritmus
Nagyszerű horror elemek
És legalább olyan nagyszerű poénok
Negatívumok
Bár némelyik poént túlbeszélik
Logikai bukkanók
70
Értékelés

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...