Guerilla (Guerilla – 2019) [Kritika]

Legnagyobb cél pedig, itt, e földi létben, 
Ember lenni mindég, minden körülményben.

1849 augusztus. Mi nagyon is jól tudjuk, hogy ez a dátum a szabadságharc végét jelentette. De mi van azokkal, akikhez nem jutott el a fegyverletétel híre? Vagy ha mégis, inkább úgy döntöttek, nem veszik figyelembe?

Barnabás átsétál egy búzamezőn. Magán viseli egy hosszú gyalogút minden nyomát. Igyekszik valahová, miközben a vérbe fojtott forradalom nyomai szegélyezik útját. Ugyanannyira természetes látvány egy halom holttest, mint az osztrákok vallatása és kérése, hogy lője le a magukkal hurcolt foglyukat. Bizonyítva, hogy nem forradalmár. Barnabás egy bizonyos templomot keres, ahol útba igazíthatják. Az öccsét szeretné megtalálni. Haza akarja vinni. Remekül érzékelteti a bukás utáni általános gyanakvást és kétkedést az, hogy Isten szolgája nem hajlandó segíteni főhősünknek. Kicsit később mégis csak útnak indítja, mikor újra razziáznak a kozákok a templom körül, így egy idő után Barnabás megtalálja azt a maroknyi csapatot, aminek öccse, Antal is tagja.

A fiú golyót kapott, miközben megmentette az egész szakaszt a biztos haláltól. Mikor Barnabás sietve köszönti a fiút, nem várt mégis sokat mondó reakciót kapunk Antaltól: „Minek jöttél ide?”. Ezzel az egy mondattal meg is ágyaznak annak a csendes, de annál masszívabb testvérharcnak, ami a cselekmény minden rezdüléséért felelős. Később egyre többet tudunk meg a fivérek között kialakult konfliktus gyökeréről. Antal szó nélkül bevonult és kész lett volna meghalni a társaiért. Barnabás ezzel szemben elmenekült a sorozás elől és ha egy mód van rá, senkit sem szeretne megölni. Nem tesz jót kettejük viszonyának az sem, hogy Luca, a tábori sebesülteket ápoló lány nem viszonozza Antal érzéseit, viszont Barnabáshoz nagyon is vonzódik.


A film készítőinek, de leginkább Kárpáti György Mór célja az, hogy a történelmi szemlélet helyett a közeli perspektíva használatával mutassák meg ezeknek az ismeretlen hősöknek a sorsát. A motivációikat, helyzetükben rejlő kompromisszumokat, lehetetlen döntéseiket és ezek következményeit. A történtek emberi arcát. Mert egy forradalom, akár nyertes, akár vesztes oldalról nézzük, több ezer ember portréjából áll össze, egyetlen montázzsá, amit könnyebb történelem órákon mutogatni. A történet szereplői mind hősök, hiszen mi nézzük. Mi, akik a premier után bő egy héttel kitűzzük majd a kokárdát és esküszünk, esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk. Ugyanezt tették ezek az emberek is abban az erdőben, mit sem sejtve a forradalom bukásáról.

Hadd emeljem ki emellett, hogy az élményhez nagyon fontos volt az atmoszféra megteremtése és a karakterek hitelessége. Én az első perctől az utolsóig át tudtam élni ezt a helyzetet. Ebben pedig nagyon sokat segített Hartung Dávis (operatőr), Duszka Péter (vágó) munkája és Kárpáti György (rendező) víziója. A színészek érzékenyen adnak át minden emóciót és gondolatot. Semmi nem tudott kizökkenteni, ami első körben a legfontosabb. Nekem el kell felejtenem, hogy egy moziteremben ülök. S ez a varázslat itt megtörtént.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés46 Votes
37
Guerilla
Összességében
A Guerilla egy jól felépített lélektani dráma, ami nem sok full kontakt harccal szolgál majd a nézőinek, így aki egy valódi háborús filmet vár az nem feltétlenül lesz teljesen elégedett vele.
Pozitívumok
A film képi világa elképesztően szép
Szakít a hagyományos történelmi elbeszéléssel
Erkölcsi kérdéseket érint és más szemszögből mutatja be a szabadságharcot
Negatívumok
Kicsit lassabb a vártnál, de ezt is csak halványan írom, mert minden bizonnyal koncepció volt ez a tempó
95
Értékelés

Friss

The Last of Us 1-3. rész kritika (The Last of Us, 2023 – HBO Max)

Kevés olyan film, pláne sorozat van, amit az ún. mozaikcsalád képes együtt nézni. A...

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

„Hollywood mára elmerült önmaga kényeztetésében” – mondja a sikerrendező

Miközben a nagy stúdiók igyekeznek biztosra menni, és sok esetben használt ötletekből építkező sorozatokban,...

Közös nevező: Farkas Attila és Farkas Éva kiállításán jártunk

2021-ben nyitotta meg kapuit a Bura Károly Galéria. Itt élt a híres prímás, Bura...
Gerzsenyi Bettika
Gerzsenyi Bettika
H’ellőke, Bettika vagyok, első ezen a néven! Bárki mást állít.. az rosszul tudja. Engem 36 éve hív így a nagymamám, szóval én nyertem! Édesanyám 5-6 évesen faragott belőlem filmrajongót. Kár, hogy a 6. életévemet megfelelőnek találta arra, hogy megnézzük a Rémálom az Elm utcában-t.. szánja-bánja, instant karma volt neki a 2 évig wc-re kísérgetésem, szóval ne bántsuk érte! De mondjuk utána már meg sem kottyant a kultikus „Get away from her you bitch!” mondat és a Boszorkányokat is végig tudtam nézni a moziban, míg más gyerekeket ki kellett kísérni. Nem rossz ez egy óvodástól, azért nah! Szóval nem sok mindentől lehet eltántorítani - na jó, a Szürke 50 árnyalata már sehogy sem csúszott - és 30 év izmos filmfogyasztásával a hátam mögött véleményem van kérem, s nem félek használni. Ennek az eredménye, hogy ezt a bemutatkozót ki kellett izzadnom magamból. Enjoy! #kattadióda

Hasonlóak

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...