Guerilla (Guerilla – 2019) [Kritika]

Legnagyobb cél pedig, itt, e földi létben, 
Ember lenni mindég, minden körülményben.

1849 augusztus. Mi nagyon is jól tudjuk, hogy ez a dátum a szabadságharc végét jelentette. De mi van azokkal, akikhez nem jutott el a fegyverletétel híre? Vagy ha mégis, inkább úgy döntöttek, nem veszik figyelembe?

Barnabás átsétál egy búzamezőn. Magán viseli egy hosszú gyalogút minden nyomát. Igyekszik valahová, miközben a vérbe fojtott forradalom nyomai szegélyezik útját. Ugyanannyira természetes látvány egy halom holttest, mint az osztrákok vallatása és kérése, hogy lője le a magukkal hurcolt foglyukat. Bizonyítva, hogy nem forradalmár. Barnabás egy bizonyos templomot keres, ahol útba igazíthatják. Az öccsét szeretné megtalálni. Haza akarja vinni. Remekül érzékelteti a bukás utáni általános gyanakvást és kétkedést az, hogy Isten szolgája nem hajlandó segíteni főhősünknek. Kicsit később mégis csak útnak indítja, mikor újra razziáznak a kozákok a templom körül, így egy idő után Barnabás megtalálja azt a maroknyi csapatot, aminek öccse, Antal is tagja.

A fiú golyót kapott, miközben megmentette az egész szakaszt a biztos haláltól. Mikor Barnabás sietve köszönti a fiút, nem várt mégis sokat mondó reakciót kapunk Antaltól: „Minek jöttél ide?”. Ezzel az egy mondattal meg is ágyaznak annak a csendes, de annál masszívabb testvérharcnak, ami a cselekmény minden rezdüléséért felelős. Később egyre többet tudunk meg a fivérek között kialakult konfliktus gyökeréről. Antal szó nélkül bevonult és kész lett volna meghalni a társaiért. Barnabás ezzel szemben elmenekült a sorozás elől és ha egy mód van rá, senkit sem szeretne megölni. Nem tesz jót kettejük viszonyának az sem, hogy Luca, a tábori sebesülteket ápoló lány nem viszonozza Antal érzéseit, viszont Barnabáshoz nagyon is vonzódik.


A film készítőinek, de leginkább Kárpáti György Mór célja az, hogy a történelmi szemlélet helyett a közeli perspektíva használatával mutassák meg ezeknek az ismeretlen hősöknek a sorsát. A motivációikat, helyzetükben rejlő kompromisszumokat, lehetetlen döntéseiket és ezek következményeit. A történtek emberi arcát. Mert egy forradalom, akár nyertes, akár vesztes oldalról nézzük, több ezer ember portréjából áll össze, egyetlen montázzsá, amit könnyebb történelem órákon mutogatni. A történet szereplői mind hősök, hiszen mi nézzük. Mi, akik a premier után bő egy héttel kitűzzük majd a kokárdát és esküszünk, esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk. Ugyanezt tették ezek az emberek is abban az erdőben, mit sem sejtve a forradalom bukásáról.

Hadd emeljem ki emellett, hogy az élményhez nagyon fontos volt az atmoszféra megteremtése és a karakterek hitelessége. Én az első perctől az utolsóig át tudtam élni ezt a helyzetet. Ebben pedig nagyon sokat segített Hartung Dávis (operatőr), Duszka Péter (vágó) munkája és Kárpáti György (rendező) víziója. A színészek érzékenyen adnak át minden emóciót és gondolatot. Semmi nem tudott kizökkenteni, ami első körben a legfontosabb. Nekem el kell felejtenem, hogy egy moziteremben ülök. S ez a varázslat itt megtörtént.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés45 Votes
38
Guerilla
Összességében
A Guerilla egy jól felépített lélektani dráma, ami nem sok full kontakt harccal szolgál majd a nézőinek, így aki egy valódi háborús filmet vár az nem feltétlenül lesz teljesen elégedett vele.
Pozitívumok
A film képi világa elképesztően szép
Szakít a hagyományos történelmi elbeszéléssel
Erkölcsi kérdéseket érint és más szemszögből mutatja be a szabadságharcot
Negatívumok
Kicsit lassabb a vártnál, de ezt is csak halványan írom, mert minden bizonnyal koncepció volt ez a tempó
95
Értékelés

Friss

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

6 dolog, amit nem tudtál a szülinapos Mark Hamillről

Mark Hamill legismertebb szerepe valószínűleg élete végéig Luke Skywalker jedi lovag (majd későbbi mester...
Gerzsenyi Bettika
Gerzsenyi Bettika
H’ellőke, Bettika vagyok, első ezen a néven! Bárki mást állít.. az rosszul tudja. Engem 36 éve hív így a nagymamám, szóval én nyertem! Édesanyám 5-6 évesen faragott belőlem filmrajongót. Kár, hogy a 6. életévemet megfelelőnek találta arra, hogy megnézzük a Rémálom az Elm utcában-t.. szánja-bánja, instant karma volt neki a 2 évig wc-re kísérgetésem, szóval ne bántsuk érte! De mondjuk utána már meg sem kottyant a kultikus „Get away from her you bitch!” mondat és a Boszorkányokat is végig tudtam nézni a moziban, míg más gyerekeket ki kellett kísérni. Nem rossz ez egy óvodástól, azért nah! Szóval nem sok mindentől lehet eltántorítani - na jó, a Szürke 50 árnyalata már sehogy sem csúszott - és 30 év izmos filmfogyasztásával a hátam mögött véleményem van kérem, s nem félek használni. Ennek az eredménye, hogy ezt a bemutatkozót ki kellett izzadnom magamból. Enjoy! #kattadióda

Hasonlóak

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

Buborék kritika (Bubble, 2022 – Netflix): A kishableány és a parkour története

Sokan elfelejtik, hogy az anime nem csak azt jelenti, hogy 80 epizódot végig kell...