14.3 C
Budapest
szerda, október 21, 2020
Kezdőlap Filmsomnia Kritikák A nagy pénzrablás - 3-4. évad (La casa de Papel/Money Heist: Part...

A nagy pénzrablás – 3-4. évad (La casa de Papel/Money Heist: Part 3-4, Netflix – 2020) [Kritika]

Hölgyeim és Uraim, el is érkeztünk a Money Heist második felvonásához, ahol felgöngyölítjük a sorozat legnagyobb hibáit és felelevenítjük a legszebb pillanatait is. Előző kritikánkban leginkább egy szappanoperához tudtuk hasonlítani a történetvezetést, most azonban enyhén változik a helyzet. Amennyiben nem olvastad az első két évad kritikáját vagy esetleg még bele se merültél a harmadik és a negyedik évad bugyraiba, akkor most ne is olvass nagyon tovább, mert komolyabb spoilerek kerülhetnek elő az első két etapból.

Esküvő

Legtöbbünknek az a meglátása egy jó hosszasan elnyúló sorozatról, hogy figyelemfelkeltőnek és határozottnak kell lennie. Néha akarva, akaratlanul is be tudunk bólintani a kedvenc sorozatunk egy-két epizódján, de vajon ez azért van, mert fáradtak vagyunk, vagy azért mert egyszerűen csökkent a széria színvonala. Egyértelműen mind a kettő előfordul, mégis ki tudna elaludni egy olyan rész kellős közepén, ahol minden mozzanattal az izgalmak a tetőfokára hágnak. Nos, ez nem is olyan egyszerű, mint ahogyan gondolnánk. Egy sorozat a legtöbb esetben egy Pilot epizóddal indul, aminek megnézése után a nagy közönség és a „zsűri” eldönti, hogy szabad pályát kaphatnak-e a sorozat további részei. Itt azonban már meglehetősen változhatnak a dolgok. Míg a pilot epizód kötelezettsége, hogy megfeleljen a nézőinek, addig a többi rész már inkább egyfajta töltelékként kap helyet az évadban. Azonban az se véletlen, hogy sokan csak az első három-négy rész után kaszálják, vagy éppen engedik tovább az adott sorozatot, ugyanis nem tudják eldönteni, hogy ez most nézhető-e az adott ember számára, vagy éppen nem.

Professzor bunker

Kétség kívül a La Casa De Papel egy olyan széria, aminek minden egyes része üti a pilotok mércéjét, mégis ez egyben önroncsolóvá is teszi azt. Ahogy az előző kritikámban is megfogalmaztam: Nem érdemes ezt a sorozatot egyben lenyomni a torkunkon! Ez pedig nem azért van, mert úgy rossz, nem élvezhető, vagy éppen unalmassá válna. Egyszerűen csak az önismétlés lehetőségét kerülitek el azzal, hogyha darabosan, jól megrágva emésztitek meg ezt a mizériát. A sok karakter, állandó pörgés, meglepő spanyol fordulatok, mind-mind egy olyan egésszé teszik össze a pénzrablást, ami örökre képes a fejünkbe mászni. Ehhez viszont türelem kell és rengeteg megértés, hiszen nem csak a sorozatban gabalyodnak a problémák egymásba, hanem a színészeknek és a hátsó munkálatokban tevékenykedőknek is elég nehéz dolguk van.

Műtét

A színészek például pillanatok alatt lettek híresek. Fel se tudtak ébredni, már mikrofonok lógtak a szájukból, amit egyszerű hétköznapi szemlélettel elég nehéz feldolgozni. Márpedig a sorozat úgy süvít előre, mint a szél, jelenleg is világszerte 285 ezren illették csillaggal a sorozatot, ezzel pedig 8,5-ös értékelésen áll most az IMDB-n. Tehát pörög a buli és jelenleg úgy tűnik nem is áll meg itt a dolog. Készülőben van már az ötödik évad és ki tudja, hogy meddig merészkednek még el kedves kis rablócskáink. Elevenítsük hát fel elsőnek az előző két évadot.

Tokio

A 8 kis vitéz tehát besuttyan a Spanyol Királyi Pénzverdébe, foglyul ejtik a túszokat, majd el is kezdik a pénznyomtatást, amit persze az évad végére szépen be is fejeznek. Felvonulnak szépen sorjában a sorozat kiemelkedő karakterei. Tokio és Rio szerelmi perpatvarai idézik a szappanoperák sajátosságait. Izzik köztük a levegő, mégis hosszasan húzzák őket, hogy ismét, csak a végén pottyanhassanak egymás karjaiba. Rio közben kissé nyámnyila módon vesz részt a rablásban, néha pedig már-már képes az ember idegeire menni. De hát ezt a szerepet osztották rá, oda se neki. Tokio azonban pont az a karakter, aki nem csak egy központi szereplő, de egyben a sorozat állandó narrátora is. Az ő szájából követhetjük végig az eseményeket és ez nem, hogy baj, de egyszerűen üdítő is, ahogyan egy nő bankrablásról beszél. Valahol végül is meg kell ragadni azt a feminista fonalat és itt sikerül is elég erősen.

Rió és Denver

Moszkva és Denver ugye az apa fiú páros, nos náluk leledzik a széria két legjobb pillanata, amikor is Denver belehabarodik az egyik túszba, de előtte Berlin parancsára meg kéne ölje, ami persze nem úgy történik ahogyan kéne. Ezen a ponton Moszkva el is búcsúzik a sorozattól, ugyanis egy kelletlen pillanatban meglövi a kinti rendőrség, ezzel pedig elindul Denverben egy karakterfejlődés, amivel ő válik a sorozat apa figurájává. Nairobi az első két évadban inkább egy badass töltelék figura, akit minden egyes pillanatában imádunk.  Helsinki elveszti testvérét Oslót, sőt még ő maga is fojtja meg egy párnával, hogy ne szenvedjen. A sorozat leginkább megosztóbb karaktere Berlin pedig végig egy pszichopata szerepkörbe bújva, molesztálja és fenyíti a népet odabent, ezzel is elnyomva végzetes betegségét. El is éri őt a megváltás a második évad végén és ezzel meg is törik a sorozat monotonitása. Ugyanis egy olyan embert küldenek padlóra, akit még akkor is szívesen néztünk, amikor a legnagyobb taplót is kellett megformálnia.

Professzor telefonál

Még mielőtt azt gondolnátok a Professzort és Raquelt kihagytam, át is kanyarodunk a mostani kritikánkra. A harmadik évad majdnem pont ott folytatódik ahol abbamaradt. Kedvenceink kijutottak a bankból, mindenki egy zsáknyi pénzzel szóródott szét a nagyvilágban, Berlin halott, Moszkva halott, Oslo halott, a Professzor pedig boldog egyetlen szerelmével Raquellel. Igen, ugye kedvenc Professzorunk aki a benti történések mozgatórugója volt a Pénzverdénél, összekavarodott Raquel felügyelővel. Ez persze nem a terv pontos része volt, de így elősegítette rablóink egyszerűbb kimenekítését. Denver Monicával tologatja a babakocsit, Helsinki Nairobival mulat, Rio pedig Tokioval nyaralgat egy lakatlan szigeten. Na és itt is huppan be a bökkenő. Egy elfuserált hívás során ugyanis rátalálnak Rio-ra, akit Tokio egy csöppet magára hagy, majd miután elfogják kezdetét is veheti az újabb rablás. Tokio felkeresi a Professzort és arra kéri, hogy egyesítse a csapatot és valahogyan mentsék ki Rio-t. Össze is gyűlnek és nyomás a Spanyol Bank, Spanyolország központi bankja. Felmerül a kérdés, mégis hogyan tudnák kiszabadítani Riot egy egyszerű rablással?! Természetesen a megoldás olyannyira közel van, hogy meg sem kell lepődnünk.

Denver és Arturó

A 3. és a 4. évad ugyanis visszatér a gyökereihez és folytatja az első két évad által megszeretett kliséket. Ezek a klisék mégsem annyira hasonlítanak régi valójukra, ugyanis felbukkan pár új karakter. Nincs a sorozatnak könnyű dolga, Berlint ugyanis kiírták a történetből. Mégis, úgy imádta mindenki ezt a figurát, hogy elkellett gondolkodni, hogyan lehet őt visszahozni. Egyértelműen egy meglepő fordulat keretin belül, hogyha kiderülne, hogy Berlin nem halt meg, mindenki elpártolna a sorozattól. Tehát a megoldás az a flashback. A múlt idézgetése ugyanis a sorozat egyik kiemelkedő vonala. Ezeken keresztül tudjuk meg ugyanis a fordulatok mivoltát, hogyan készítette fel a Professzor rablóinkat, milyen csavarral rögzítette őket a biztos talajra. Berlint pedig öröm viszont látni, minden egyes percei számomra a sorozat legjobb pillanatai. Persze nem véletlenül merengünk Berlinnel, ugyanis az ő ötlete volt a Spanyol Bank kirablása. Melléjük szegődik még Palermo (Rodrigo De la Serna – Száz év megbocsájtás), Bogotá (Hovik Keuchkerian – Assassin’s Creed) és Marcella (Luka Peros – Pillangó), hogy aztán itt-ott könnyítsék, vagy éppen nehezítsék a történéseket. Palermo lesz az új Berlin, Bogotá lesz az új Love Story főszereplő, Marcella pedig kint segíti a Professzort.

Denver és Marcella

Az új karakterek mellé beáll még a sorba Alicia Sierra (Najwa Nimri – Vis a vis) és Coronel Tamayo (Fernando Cayo – A jogász) felügyelő, akik azon ügyködnek, hogy elfogják, vagy éppen megsemmisítsék csapatunkat. Ez a két karakter meglepően jól sikerült, messze túlszárnyalja az első két évad Raquel-ét, főleg, hogy ők nem nagyon akaródznak a rablók oldalára állni. Továbbá ha már Raquel, ő lesz az, aki a Professzort segíti odakint, mégis a szerelmük és a munkájuk egymás terheivé válnak majd. A karakterek tehát továbbra is hozzák, amit kell és természetesen mindenki a saját stílusában folytatja a sorozatot. Denver nevetése, Helsinki mackós énje, Nairobi vagánysága, Tokio vezéregyénisége, Rio megsebzett lelke, Palermo elvetemült tekintélye, Stockholm törékenysége, Arturo hitványsága, mind-mind zseniálissá varázsolják a sorozatot. Mindenki a helyén van, és ezzel válik feledhetetlenné ez a széria is.

Akció

Végezetül fontos leszögezni, hogy a sorozat feljebb lépett egy szintet. Bár néhol kiszámíthatóak továbbra is a csavarok, drámaiságban és akciók terén egy pöppet javult a dolog. Berlin halála óta már nem fél a sorozat és gondolkodás nélkül képes akárkit a földre teríteni. Ezzel pedig nem csak a tétet növelik, de elérik, hogy még többet izgulhassunk kedvenceinkért. A zenék továbbra is toppon, szemezgetnek a világ minden pontjáról és képesek ismét táncra perdíteni minket. Az akciók is javultak, mondjuk a golyók továbbra is kerülgetik az embereket, hozzáteszem van egy olyan rész, ahol egyenesen röhejes fegyverpárbaj kerül előtérbe. A látványra is nagy hangsúlyt fektettek, érdemes megnézni egy két így készült videót, eszméletlen, amit ezek a spanyolok leműveltek. Történetileg pedig a legnagyobb húzás, az a forgatókönyv írása volt. Többször előfordult, hogy a forgatás olyannyira meghajtotta a stábot, hogy konkrétan nem állt még össze a következő jelenet. Ennek ellenére mégis, eszméletlenül emlékezetes és meglepő pillanatokat tártak elénk, úgyhogy le a kalappal.

 

VÉGSŐ PONTOZÁS

Rendezés
85 %
Színészi alakítás
90 %
Történet/Forgatókönyv
85 %
Fényképezés
70 %
Filmzene/Hang/Effekt
85 %

Összegzés

A nagy pénzrablásban mindenki megtalálhatja a hozzá leginkább közelebb álló karaktert, együtt izgulhat velük és pörgetheti a napokat a következő évadig, mert bizony most egy időre leteszi mindenki a fegyvert. Addig pedig tanulmányozzátok a bankrablás fortélyait, mert ez az a sorozat, ami minden lábon könnyedén megállja majd a helyét a jövőben is.
Lengyel Tamás
Lengyel Tamás
Sziasztok, Tomi vagyok! Egy igazi geek! Filmek, sorozatok, képregények, minden jöhet! Gyerekkori vágyam volt kritikákat írni, így mára már több platformon is alkotok véleményeket. Saját csatornánkon pedig geek dobozokat bontogatunk barátommal, hogy még többet merítgessünk az alkotásokból!
Hírdetés

KI NE HAGYD!