Kétség sem férhet hozzá, hogy az utóbbi pár évben a sorozatok virágkorát éljük. Teljesen átalakultak a sorozatnéző szokásai az embereknek, ahhoz képest, amilyen mondjuk tíz éve volt. A nagy amerikai kábelcsatornák heti rendszerességgel sugározták a sorozataikat, amiket nézők milliói néztek egyidőben a televízió előtt. Manapság viszont megváltoztak a trendek, és legtöbbször egymás után darálják le a részeket, hiszen már erre is van lehetőségük, különösen a Netflix esetében, ahol egyszerre teszik elérhetővé az adott évad összes epizódját. A különböző streamingszolgáltatók a saját platformjain keresztül teszik elérhetővé a legfrissebb epizódokat, és a nézőre van bízva, hogy mikor nézi meg. Temérdek mennyiségű sorozat fut manapság, így szinte mindenki talál a saját ízlésének és érdeklődési körének valót. A Netflix és az HBO sorozatai mozifilmeket meghazudtoló minőséget képviselnek, ezért népszerűségük töretlen és folyamatosan felfelé ível. Véleményem szerint a legtöbb ember ezen szolgáltatók sorozatait ismeri a legjobban, hiszen sokszor a csapból is ezek folynak, és azok is találkoznak egy-egy sorozatcímmel, akik nem igazán követik a témát. Azt azonban hiba lenne állítani, hogy csak a Netflix és az HBO gyárt minőségi tartalmat. Az Amazon Prime, a Hulu vagy akár az Apple Tv+ kínálatában is találhatunk igencsak értékes gyöngyszemeket. Olyannyira, hogy mai sorozatunk is talán egy kevésbé ismert alkotás, hiszen az Apple Tv+ kínálatában találhatjuk meg. Minőségi szempontból viszont, az utóbbi időszak egyik legnagyobb meglepetése volt számomra ez a nyolcrészes sorozat. Nézzük hát, hogy sikerült a Jacob védelmében.
Andy Barber (Chris Evans – Bosszúállók: Végjáték), a massachusettsi Newton városában él feleségével Laurieval (Michelle Dockery – Úriemberek) és 14 éves fiával Jacobbal (Jaeden Martell – Tőrbe ejtve). Andy a kerületi helyettes ügyész számos tárgyaláson van már túl, ám élete legfontosabb ügye még csak ezután vár rá, ugyanis a kisvárosban gyilkosság történik. Ben Rifkint, Jacob egyik iskolatársát meggyilkolják, és az erdő közepén találnak rá. Az egész várost megrázza a hír, és mindenki válaszokat követel. Nem kell sokat várni azonban, hogy valakit megnevezzenek gyanúsítottként, ugyanis az áldozaton felfedezik Jacob ujjlenyomatát. Itt kezdődik Andy és családjának drámája, hiszen az idilli életüket egy szempillantás alatt elveszítve, a város első számú céltáblái lesznek. Tovább nehezíti a helyzetüket az is, hogy a nyomozás során előkerülő bizonyítékok egyre jobban Jacob bűnösségét igazolják. Andy az ügyben való érintettsége miatt nem lehet a fia ügyvédje, ám nem tétlenkedik: saját maga is nyomozásba kezd, és minden követ megmozgat azért, hogy bebizonyítsa fia ártatlanságát.
A sorozat legerősebb pontjaként azt tudnám felhozni, hogy az első résztől az utolsóig nem veszít semmit a lendületén és a minőségén. Az ilyen 8-10 részes minisorozatoknál sajnos megfigyelhetjük, hogy van 2-3 „töltelékrész”, amik alapvetően nem lendítik előre a cselekményt, és csak azért vannak, hogy kitöltsék az előre betervezett epizódszámot. Szerencsére ennél a sorozatnál ezt egy pillanatig nem éreztem. Minden rész fontos és elengedhetetlen darabja a nagy egész szempontjából. A rendező Morten Tyldum (Kódjátszma) kiválóan vitte filmre Mark Bomback (A majmok bolygója: Háború) forgatókönyvét, melyet William Landay regényéből adaptáltak. A nyolc rész során a sorozat végig fent tudta tartani a feszültséget. Részről-részre csepegtetik számunkra az információkat, így folyamatosan bővül a rálátásunk az ügyre és a fontosabb körülményekre, mely által úgy érezhetjük, hogy egyre közelebb jutunk a megoldáshoz.
A sorozat sztárjai egyértelműen a család három tagja: Chris Evans, aki immáron végleg levetette Amerika kapitány pajzsát, ebben az évben már kétszer is bizonyított, hiszen a Tőrbe ejtve című krimi után, ebben a sorozatban is parádézik. Andy karaktere mindvégig határozottan tagadja fia bűnösségét, és tökéletes apaként funkcionál, aki a legvégsőkig képes elmenni azért, hogy tisztára mossa a gyermeke nevét. Fiát, a Jacobot alakító Jaeden Lieberher is nagyszerűen hozza a magát ártatlannak valló, de sok szempontból igen gyanús kölyköt. A cselekmény során megismerünk bizonyos momentumokat a fiú életéből, ami minket, nézőket is kétségekkel tölt el a fiú ártatlanságát illetően. Jaeden karrierje is felfelé ível, hiszen szintén szerepet vállalt a Tőrbe ejtvében, miután az AZ című horror meghozta neki a várt sikert. Az édesanyát alakító Michelle Dockery szintén jól hozta az aggódó, kétségbeesett anya karakterét, aki az idő előrehaladtával egyre jobban kételkedik fia ártatlanságában. Hármuk közül talán ő az, aki néhol elhalványul, de ez elsősorban a karaktere jellemének köszönhető. A többi mellékszereplőt is nagyon jó nézni, különösen J.K. Simmons brillírozik a szerepében, aki Andy apját játssza.
A sorozat fényképezéséről is érdemes ejteni pár szót, hiszen nagyszerűen sikerült. Gyönyörűen felvett képek jellemzik, miközben végig megtartották ezt a thrillerekre jellemző szürkés, fakó színvilágot, mely kiválóan érzékelteti a szereplők sokszor depresszív hangulatát. A cselekmény végig leköti a nézőt, hiszen folyamatos feszültség jellemzi, és szinte részenként kiderül valami olyan dolog, mely aztán még jobban felkavarja az addig sem nyugodt vizet. Kiválóan szemlélteti, hogy milyen könnyen el tudnak fordulni az embertől, ha gyanúba keveredik, valamint azt, hogy mennyire fel tud emészteni egy addig kiegyensúlyozott családot egy ilyen meghurcolás. Jacobon kívül más, potenciális elkövető is szóba jön, így mindvégig kétségekben hagy minket a sorozat a gyilkos kilétét illetően. Itt-ott néha talán történnek olyan dolgok, melyek nem feltétlenül hatnak életszerűnek, de a cselekmény előrelendítése érdekében fontos szerepük volt ezeknek a történéseknek. A széria befejezése lehetséges, hogy megosztó lesz: lesz, akinek tetszeni fog és lesz, akinek nagyon nem. Én meg vagyok vele elégedve, különösen azért mert a záróepizód olyannyira eseménydús volt, hogy minden várakozásomat felülmúlta. Aki esetleg olvasta a regényt, annak is érdekes lehet rálesni a sorozatra, hiszen néhány pontját megváltoztatták a történetnek.