A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már olyan legendás filmek szerepelnek, mint az Oldboy vagy a Szobalány. Mindezek mellett pedig fontos kiemelni, hogy a rendező az életművében nagyon sokszor közelíti meg azt a kérdést, hogy létezik-e egyáltalán káros vagy rossz fajta szerelem? Mindez pedig egy megválaszolhatatlan teoretikus kérdés. Ebből kifolyólag sem mi nézők, sem a művész nem fogja tudni megtalálni a választ rá, és ez nem is tisztünk. Ez egy olyan dolog, amivel példának okáért ebben az alkotásban is a karaktereknek kell megküzdeniük. Nézzük tehát, hogy hogyan befolyásolta ez a sztorit.

Történetünk szerint főszereplőnk Hae-jun (Park Hae-il), egy nagyvárosi nyomozó, aki ideje nagyrészét munkájából kifolyólag a vidéken élő és dolgozó feleségétől távol tölti. Hae-jun a lezáratlan ügyei miatt álmatlanságban szenved, és az emiatt ébren töltött órákat a munkája mellett többnyire megfigyeléssel tölti. Viszont a főkonfliktus, akkor kezd kibontakozni, amikor egy gazdag hegymászó lezuhan egy szikláról és meghal. Ezt az ügyet pedig Hae-jun kapja, és egyre közelebb kerül a halott férfi özvegyéhez és az egész élete fenekestül felfordul.

A titokzatos nő kritika thumbnail
Park Hae-il, mint Jang Hae-jun a “A titokzatos nő” című filmben. Kredit: sajinjeon

Itt emelném ki, hogy szakmailag ez a mű a rendező életművének talán legkiforrottabb darabja. Közel tökéletes alkotás. Bár nem a legegyedibb műve Parknak, de a forgatókönyv nem képes hibázni. Azt le kell fektetni, hogy ez az alkotás Park eddigi legkonvencionálisabb darabja, ami a krimi zsánerének minden jellegzeteségét felmutatja, köztük például a már sokszor látott fordulatokat is. Viszont teszi ezt igazán kivételes és minden pillanatban megkapó metaforikus líraisággal, miközben a legdurvább tabukat döntögeti le. Így tehát a rendező a kiszámítható cselekmény ellenére is a fókuszált rendezéssel, és a remek karaktereivel könnyedén tölti meg a művét kellő feszültséggel, hogy az ne váljon egy monoton, száraz és túlnyújtott masszává. Mindeközben pedig a líraiság segítségével érzékien beszél egy tragikus, drámai és eleve halálra ítélt szerelemről. Érezhetjük az egész film alatt, ahogy az elkerülhetetlen vég ott lebeg a karakterek feje fölött, mintha csak Damoklész kardja lenne. Néhol hiányzik belőle a kivételes eredetiség, de mindezt a rendező látványban pótolja, mert ez a mű vizualitásával is kiemelkedik az átlagból. Hiszen még az unalmas és vontatott megfigyeléseket is képes érzelmekkel feltölteni, amiben nagy segítségére vannak az egyedi perspektívák és a jól kiválasztott fókuszok is, mert így könnyen tudja a karaktereinek a komplex érzelmeit kommunikálni a néző felé.

A titokzatos nő kritika
Park Hae-il, mint Jang Hae-jun és Tang Wei, mint Song Seo-rae a “A titokzatos nő” című filmben. Kredit: sajinjeon

A titokzatos nő Park Chan-wook életművének az egyik ékköve, és ezzel együtt szakmailag 2022 egyik, hanem a legjobb filmje. Egy igazán meditatív, és megterhelő alkotás, ami a krimi zsánerén belül csavarosan és lenyűgöző érzéki líraisággal beszél egy halálra ítélt bűnben kovácsolódott szerelemről, szinte már úgy, mintha maga a film is egy megelevenedett költemény lenne. Mindez egy olyan művet eredményez, ami türelmet és teljes odaadást követel a nézőtől, de ha ezt biztosítja az ember neki, akkor egy felejthetetlen és végtelenül elgondolkodtató élménnyel lesz gazdagabb. Ilyennel pedig nem minden nap találkozhatunk a mozivásznon.

A titokzatos nő kritika pontozó thumbnail
A titokzatos nő (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022)
Összességében
A titokzatos nő egy igazán meditatív, és megterhelő alkotás, ami a krimi zsánerén belül csavarosan és lenyűgöző érzéki líraisággal beszél egy halálra ítélt bűnben kovácsolódott szerelemről, szinte már úgy, mintha maga a film is egy megelevenedett költemény lenne.
Rendezés
9
Színészi alakítás
10
Forgatókönyv
9
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
8
Tempó
7
8.5

Friss

Alice Határországban kritika (Alice in Borderland 2022, Netflix) – Meglehet-e menekülni a haláltól?

Életre halálra szóló játékok. Logika, kitartás, csapatmunka és erő. Ezek kellenek ahhoz, hogy valaki...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg...

Hair – A (mostanra már hírhedt) Pannon Várszínház előadása

Nagy fába vágta a fejszéjét Vándorfi László. Egy egyértelműen klasszikussá kövült darabot/filmet rendezett meg...
Alexa Dávid
Alexa Dávid
Sziasztok! Dávid vagyok, egy szegedi srác és egyben hamisítatlan filmrajongó. Bármit megnézek és mindenről véleményt alkotok, amit mindig szeretek megosztani másokkal írásos formában. Szabadszájú vagyok és kiállok az álláspontjaim mellett. Emellett büszke tagja a Töredékek filmes podcastnek.

Hasonlóak

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg...

Halványkék szemek kritika (The Pale Blue Eye, 2022 – Netflix)

Eleve nem rossz dolog, ha az embernek irodalom iránt érdeklődő gyereke van, mert tőle...