csütörtök, november 21, 2024

Trending

Hasonlóak

Férfi-nő, hatalom-önmegadás kamaradrámája: Sodródás (High Tide, HBO – 2020) kritika

Ebben az argentin kamaradrámában szinte semmi sem történik, de az olyan intenzíven, hogy túl sokat mond a végére. Laura nem szegény. Sőt, gazdag. Hétvégi tengerparti nyaralójukba egy kerti grillezőt építtet, ezért néhány napot ott tölt. A ház modern, gyönyörű és elég teret ad arra, hogy Laura kiélje hirtelen támadt vágyát, mégpedig Weismannal, vagyis a grillépítő két fős brigád munkavezetőjével. A kapcsolat egyéjszakás és senkit sem renget meg alapjaiban.

Sodródás
Sodródás: Héctor Bordoni, mint Hueso/ Kép: HBO

Ezt hihetné Laura is, aki azonban egészen mással szembesül a következő napokban. Weisman ugyanis eltűnik, de az ottmaradó két munkás nagyon is jelen van. Közvetlenek, kihívók, semmibe veszik Laura mangánszféráját. Úgy vannak, vele, hogy ami a művezetőjüknek járt, az minden bizonnyal nekik is dukál. A helyzet egyre komolyabb méreteket ölt. Laura hiába hívja Weismant, az nem veszi fel a telefont. Vagyis csak Laurának nem veszi fel, a munkásokkal többször is beszél.

Sodródás
Sodródás: Gloria Carrá, mint Laura/ Kép: HBO

Nem árulom el a történet végét, de azt igen, hogy a film felén már gondolkodóba esik az ember, hogy mit lát: egy szimpla esetet arról, hogy egy nő képtelen nemet mondani az egyre szemtelenebb férfiaknak, vagy arról, hogy nem könnyű nemet mondani, főleg, ha azt nem tanulta meg az ember korábban. Vagy arról szól, hogy ha egy gazdag ember közel engedi magához a szegényeket, akkor nem szabadulhat már többé ettől? Vagy arról, hogy egy nő nem mondhat igent egy férfinak soha, ha nem akarja, hogy minden férfi „úgy” nézzen rá ezek után?

És a megoldás? Mert a filmnek van megoldása, méghozzá nem is kisstílű. Helyesen tette Laura, amit tett? Vagy ez butaság, magának köszönheti az egészet? És a férj? Buta? Okos? Megértő, vagy készakarva vak?

Sodródás
Sodródás: Jorge Sesán, mint Weisman/ Kép: HBO

Sok-sok kérdés, mindez egy ötszemélyes filmben, melynek eredeti címe (High tide/dagály) sokkal többet árul el, mint a magyar fordítás. Mert a dagály az óceán azon mozgása, mely egy pontban tetőzik, és akkor minden elborít, hogy aztán ismét visszahúzódjon a látóhatár felé. Aki ismeri és szereti a Borgman (2013) című remek, bár érzelmileg meglehetősen felkavaró filmalkotást, annak ez az argentin mozi igazi csemege lesz.


Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!