Hosszú út vezetett Az ír című mozi megszületéséhez. Az első hírek a filmmel kapcsolatban még 2016-ban láttak napvilágot, miszerint Martin Scorsese a Casino óta először forgat Robert De Niro-val, Joe Pesci-vel, illetve karrierje során először Al Pacino-val. Az anyagi hátteret eredetileg a Paramount biztosította volna, azonban ahogy a költségvetés egyre nőtt, a Paramount és a Fabrica de Cine kihátrált, a Netflix viszont feneketlennek tűnő zsebébe belenyúlva finanszírozta a film büdzséjét, ami végül 159 millió dollárra rúgott. Ez az összeg a műfaj történetében hallatlanul magas. Sőt nagyjából megegyezik Scorsese által az utóbbi időkben sokat kritizált Marvel-filmek költségvetésének java részével. Összehasonlításképpen a Pókember: Idegenben 160 millió, a Marvel Kapitány pedig 175 millió dollárba került.
![](http://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2019/11/D42CF0B5-A930-4F13-8473-48BB945EDEC9-e1573924479231.jpeg)
A nem kevesebb, mint 209 perces alkotás alapját Charles Brandt – I Heard You Paint Houses című regénye adta, ami Frank „Az ír” Sheeran történetét meséli el, különösen Jimmy Hoffa szakszervezeti óriással és a Buffalino családdal való kapcsolatára koncentrálva. Scorsese legsikeresebb filmjeihez hasonlóan (Taxisofőr, Nagymenők, A Wall Street farkasa, Dühöngő bika) a történet az időben előre-hátra ugrálva, flashbackek formájában épül fel, melyet a főszereplő ironikus narrációja kísér. Ellenpontként ugyanakkor egyszerre láttatja Sheeran-t, a hozzá legközelebb állók szemével, nemcsak a Hoffa és a Buffalino család, hanem – jelentősen árnyalva a képet – saját családján keresztül is. A film egyik kulcsjelenetében Sheeran magával viszi az egyik lányát, Peggy-t, mert revansot akar venni a lányt megfenyítő zöldségesen. Ahogy Frank az elesett árus kezét tapossa, Scorsese újra meg újra a rettegő Peggy arcára vált. Ezek a szótlan erőszak jelenetek egyre szélsőségesebbé válnak, egészen a film csúcspontjáig.
![](http://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2019/11/236FF79A-A50E-4428-9FC7-2552024B59C9-e1573924553292.jpeg)
A nyitóképeken az idős Frank Sheeran premier plánban mesélve emlékezik vissza életére. Ahogy a cselekmény ugrál az időben, a CGI-nek köszönhetően a szereplők is látványosan változnak. Ez a fajta digitális megfiatalítás felemás eredménnyel jár, a feladat, amit a 10-20-30 évvel fiatalabb karakterek eljátszása jelent, kezdetben sokszor mesterkéltnek érződik, és a különbség csak akkor tűnik el igazán, amikor a szereplők közelebb kerülnek a valós korukhoz. Ez a zavaró apróság ugyanakkor szükséges: ha az egyes időszakokban különböző színészek alakítanák a karaktereket, az tönkre tenné a narratívát. Az ír ugyanis a halandóság és öregedés eposza. A furcsaság, amit a megfiatalított, világító kék szemű De Niro jelent félreérthetetlen emlékeztetője az idő múlásának. Scorsese korábbi gengszterfilmjeihez képest a maffia tevékenysége itt most másodlagos, sokkal inkább a háttérben megbújó emberi kapcsolatok törékenységére fókuszál, amit végig átitat az élet múlandóságának érzése.
![](http://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2019/11/735FB7EF-F110-4589-8426-A372D773564B-e1573924595240.jpeg)
Az ír Scorsese pályaösszegző műve. Rengeteg bújtatott utalást rejtett el, megidézve olyan korábbi alkotásainak szellemét, mint Taxisofőr, Dühöngő bika vagy Az aljas utcák. A filmet látva kétségtelen, hogy kevesen látják tisztábban az idő sürgető múlását, mint az italo-amerikai rendezőóriás. Scorsese, Pesci és De Niro 76, Al Pacino 79 éves, ami alapján komoly esély van rá, hogy Az ír utolsó közös filmje legyen ennek a legendás gárdának. A három és fél órás hossz első hallásra talán ijesztőnek tűnhet, ugyanakkor Scorsese képes tartalommal megtölteni a játékidőt, humorral és feszültséggel pedig lekötni a figyelmet anélkül, hogy közben az óránkra pillantgatnánk. Az elképesztő alakítások, a rendezőtől megszokott hangulat és a búcsúzás fájdalmassága a karrierje egyik legjobbjává teszi ezt a filmet.