Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ove mostantól Ottó

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg igazán jól szórakozott, és nagy valószínűséggel az sem sétált ki a mozikból 2015-ben, akik megnézték a Hannes Holm által a regényből rendezett filmet. Talán nem csoda ezek után, hogy a svéd film amerikai remakje is tartotta a színvonalat.

A remake, különösen az amerikai filmiparban, egy igencsak jól használható recept. Vegyünk egy nem honi alkotást, koppintsuk le szó szerint amerikai színészekkel és imádni fogja a nép. A módszer számtalan estben nem válik be igazán. Főként azért, mert az alapanyagból éppen a lényeget hagyják ki, lebutítják, ellaposítják a történetet, vagy ellenkezőleg beletesznek olyasmit, ami ugyan közönségcsali, de semmi keresnivalója nincs a filmben. Szóval „svédelt” változatot csinálnak belőle.

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika
(B-J): Mariana Treviño, mint Marisol és Tom Hanks, mint Ottó a “Az ember, akit Ottónak hívtak” című filmben. Kredit: Niko Tavernise

De ez a film valahogy elkerüli a lecsúszás sokszor törvényszerű folyamatát. Az amerikai változat ugyanis nagyjából éppen olyan jó, mint az eredeti. Számos oknak köszönhető ez a „szerencse”. Az egyik az, hogy a rendező az a Marc Forster, aki már nem kis filmekben (Kvantum csendje, Papírsárkányok, Z világháború) bebizonyította, hogy jó a szakmájában. A következő ok, hogy a főszerepet az a Tom Hanks alakítja, akit senkinek sem kell bemutatni, ha jó moziról van szó. ÉS nem csak Tom Hanks, de a Marisol szerepét alakító Mariana Treviño és a többi színész is kiveszi a részét a sikerből. A harmadik és szerintem legnagyobb oka annak, hogy ez a film remekbeszabott lett, az nem más, mint az alázat. Ez a film ugyanis tényleg remake. A szószerinti jelentek köszönnek vissza az eredeti filmből. Nem csak a szavak, de még a kameraállások is megegyeznek időnként. Forster csak annyira nyúlt hozzá az anyaghoz, amennyire feltétlen szükség volt, és ez nagyon jót tett a filmnek. Csupán néhány „kiegészítő” rész kapott helyet a svéd változathoz képest, de ezek sem rontottak a képen, sőt, jobbá tették azt. A film még fényeiben, hangulatában, sőt kellékeiben is megőrizte az eredeti változatot. Ha nem tudnánk, hogy nem svéd, akár oda is képzelhetnénk magunkat.

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika
Tom Hanks, mint Ottó a “Az ember, akit Ottónak hívtak” című filmben. Kredit: Niko Tavernise

A történet egyébként igen egyszerű, és a műfajhoz illően meglehetősen banális. Ottó egy morcos, rendmániás, elviselhetetlen öregember, aki feleségét gyászolja. A történet arról szól, hogy miként rángatja vissza őt az életbe egy a lakóparkba költöző bevándorló házaspár. Ennyi és nem több. De ennél nincs is többre szükség, hiszen a film célja, hogy elénk varázsoljon egy kedves, hol mosolyra fakasztó, hol szívszorító történetet. Ezt is teszi minden modorosság nélkül.

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika
(B-J): Christiana Montoya, mint Luna; Alessandra Perez, mint Abbie és Tom Hanks, mint Ottó a “Az ember, akit Ottónak hívtak” című filmben. Kredit: Niko Tavernise

Tom Hanks remekül alakítja az undok vénembert. Nem lesz élete mozija ugyan, mert nem kell sok mindent tennie a film alatt, de attól még hozza a színvonalat. Treviño kedves és szintén jól alakít, ahogy a többiek is.

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika
Tom Hanks, mint Ottó a “Az ember, akit Ottónak hívtak” című filmben. Kredit: Niko Tavernise

Ove tehát Ottóvá vált, de ennek egyáltalán nem vallotta kárát. Aki tehát szeretne egy kellemes, megfelelően szívet melengető filmre beülni a moziba, az nem fog csalódni. Sőt most már választhat a svéd és az amerikai változat között is, ízlése szerint. Egyikben sem fog csalódni, mert hála az égnek, ezt a filmet tényleg nem akarták átszabni, csak újraalkotni.

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika pontozó thumbnail
Az ember, akit Ottónak hívnak (A Man Called Otto, 2022)
Összességében
Aki szeretne egy kellemes, megfelelően szívet melengető filmre beülni a moziba, az nem fog csalódni.
Rendezés
7.7
Színészi alakítás
8
Forgatókönyv
7
Fényképezés
7
Filmzene/Hang/Effektek
7
7.5

Friss

Alice Határországban kritika (Alice in Borderland 2022, Netflix) – Meglehet-e menekülni a haláltól?

Életre halálra szóló játékok. Logika, kitartás, csapatmunka és erő. Ezek kellenek ahhoz, hogy valaki...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Hair – A (mostanra már hírhedt) Pannon Várszínház előadása

Nagy fába vágta a fejszéjét Vándorfi László. Egy egyértelműen klasszikussá kövült darabot/filmet rendezett meg...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Halványkék szemek kritika (The Pale Blue Eye, 2022 – Netflix)

Eleve nem rossz dolog, ha az embernek irodalom iránt érdeklődő gyereke van, mert tőle...