Társadalmi dilemma (The Social Dilemma, Netflix – 2020) kritika

Ezt a cikket egy internetes felületen olvasod. Miért olvashatjuk itt? Mert megjelent a szemünk előtt. Hol? Valamilyen hírfolyamban, az ajánlatok között, vagy mert már eleve bekattintottuk a „követés” ikont, esetleg a „like” fölött játszottunk el az egér bal gombjával.

Hát igen. Ez a filmajánló már maga egy paradoxon, melyből egyre nehezebb lesz kilábalni. Mert a helyzet az, hogy aki ezt a kis ajánlót olvassa, az nem véletlen keveredett ide. Nagyon komoly számítások, MI-algoritmusok juttatták el ide. Igen. A látszat az, hogy mindez véletlenül történt, hogy önszántából olvasod most ezeket a sorokat, azonban ez nem így van. Ide vezettek. Tudatosan, kiszámítottan. De ki? Egy mérnök, egy programozó vagy esetleg egy mesterséges intelligenciával megáldott algoritmus, mely persze társadalmi, humán erőfeszítésből és igényből jött létre, de amely már régóta saját magát csiszolja és számítási folyamatiban nem nagyon enged beleszólást?
Mindez sci-fi, nem?

Nem.

The Social Dilemma
Fotó: IMDb

A fenti gondolatmenet és a nyomukban felgyűlő kérdések éppen a felszínét érintik azoknak a sokkal, de sokkal mélyebbre vezető dilemmáknak, mellyel ez a másfél órás film foglalkozik. Aki mélyen beleereszti magát a dokumentumfilm által felvetett kérdések özönébe, a stáblista végére odáig jut, hogy törölni akarja a közösségi profilját és ki akarja kapcsolni a böngészőt a telefonjában. Én is így voltam ezzel. Persze nem tettem meg, de legalább tudomást szereztem a nem is olyan fényes jövőről, és persze néhány dolgot érdemes lesz átgondolnom.

Sok ijesztgetős filmet látott már az ember. Nem egy játékfilm szólt és szól arról, hogy mivé lesz ez a nagy internetes világ. De ezek közül számomra magasan a The Social Dilemma viszi a pálmát. Mégpedig azért, mert a riportalanyok döntő többsége a világ ma vezető „nagyhatalmainál” (Facebook, Google és a többiek) töltöttek be komoly posztokat, sokszor olyan magas székben ültek, ahová hétköznapi halandó soha nem juthat el. Ők mesélik el, hogy saját meglátásuk szerint merre halad a világ, ha nem történik benne valami, ha a tudatosság és a valódi tudatos szándék nem akadályozza meg ezen folyamatok bekövetkeztét.

The Social Dilemma
Fotó: IMDb

Az ajánló elején felvetett kérdés (Miért olvasod most ezt a cikket?) csupán a jéghegy csúcsa. A válasz így szól: azért, mert az interneten működő algoritmusok úgy számoltak, hogy ez a cikk tetszeni fog neked, és igencsak pontosan meghatározott eséllyel meg fogsz állni a görgetésben, majd olvasni kezdesz. És lám, olvasod. De ha nem így történt volna, ha esetleg tovább görgetsz, az sem baj. Az is jó, mert így tovább gazdagodott az algoritmus egy adattal, mely által újabb információval nőtt a rólad kialakított kép. És ennek hatására legközelebb olyan poszt, cikk, kép, ajánló kerül majd a szemed elé, melynél még nagyobb biztonsággal jósolható meg majd, hogy meg fogsz állni. És ha megálltál, akkor már horgon is vagy. Hiszen ez az egész nem más, mint a figyelmedért folytatott küzdelem, ahol te nem fogyasztó vagy, hanem árucikk.

Hogyan? Miért? Lehet ellene védekezni? Egyáltalán, meg lehet állítani ezt a félelmetes folyamatot?

Erről szól ez a film. Csak olyanoknak ajánlott, akik elég bátrak ahhoz, hogy szembesüljenek a fájó igazsággal.



Friss

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

6 dolog, amit nem tudtál a szülinapos Mark Hamillről

Mark Hamill legismertebb szerepe valószínűleg élete végéig Luke Skywalker jedi lovag (majd későbbi mester...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

Buborék kritika (Bubble, 2022 – Netflix): A kishableány és a parkour története

Sokan elfelejtik, hogy az anime nem csak azt jelenti, hogy 80 epizódot végig kell...