Áprilisban debütál a mozikban(?!) Novák Erik (Zuhanórepülés) legújabb filmje, a Szeretlek, mint állat!. Stílusát és mélységét tekintve inkább kategorizálnám egy erős művészfilmnek, amely igencsak hatást gyakorol a filmkedvelők érzékszerveire. Maga a rendező saját bevallása szerint is, – melyet a sajtóvetítés előtti beköszönőben elmondott -, ez nem egy tipikus popcorn-mozi. Ide nem kevés befogadókészség szükségeltetik a nézőktől, ahhoz hogy végig tudják nézni a filmet. Ez mind a témájából, mind a felvételek stílusából is adódik, hisz nem egy szokványos stábbal felvett filmről van szó. Végig a főszereplő (és egyben rendező), Erik szemszögéből látjuk az eseményeket, ahogy a szemüvegébe beépített kémkamerával forgatták az összes jelenetet. Kissé egy „FakeTaxi” feelinghez hasonlítanám a felvétel módját, azt leszámítva, hogy itt nem csupán a szexre van helyezve a vizuális hangsúly.
Azért emelem ki a vizualitást, mint jelzőt, mivel a film központi témája, a nő-férfi kapcsolata, a monogámia, a kapcsolatokon belüli őszinteség és a hazugságok fel illetve fel nem vállalása. Ezeket olvasva, tényleg egy „súlyos” filmről beszélhetünk. Abban biztos vagyok, hogy ez egy igazán megosztó alkotás lesz, minden szempontból. Nagyszerű színésznők játszanak benne: Parti Nóra, Péterfy Bori, Cseh Bori, Farkas Franciska, Fátyol Hermina, Tóth Orsi, Lengyel Anikó és Wahorn Matzaa. Akik valamennyire beletették saját karakterüket is, azon felül, hogy filmszerepekről beszélünk. Ez kellett is hozzá, hiszen nem egy előre megírt diskurzusokkal teli alkotást látunk, szinte minden jelenet rögtönzött párbeszéden alapul. Egy bizonyos irányelvet követve, de a szereplők maguk alakítva a kommunikációjukat.
A történetben egy monogámiával eléggé hadilábon álló rendezőt ismerhetünk meg in medias res, akinek egyidejűleg 8 különböző nővel van valamilyen (többnyire szexuális) érzelmi kapcsolata, akik bár kötődnek a férfihoz, mégis nehezen élik meg a vele folytatott viszonyukat és bár különböző személyiségek, egyben mind egyetértenek: Eriknek pszichológusra lenne szüksége, hogy kisiklott életét, melyet a szex, drog és alkohol, valamint a felületes kapcsolatok töltenek ki. A férfi lassan ráébred, hogy élete nem jó irányba tart és amit eddig egésznek hitt, lassan szilánkjaira hullik. Nem marad más hátra, mint a fel- és beismerés, hogy ha nem változtat, végleg elvész minden, de főleg önmaga.
A film nyelvezete főként az improvizációs jelenetek miatt elég szabadosra sikerült, szóval, aki érzékeny erre, annak még inkább erősebb sokk-hatást fog nyújtani a történet. De a készítők felkészültek arra is, hogy a közönséghez nem lesz egyszerű eljutniuk a mozikon keresztül sem, hisz a Filmiroda art-bizottsága kétszer is elutasította a Szeretlek, mint állat! művészfilm besorolását, mivel szerintük többek között „nem megfelelő viselkedési mintákat tartalmaz”. De hány filmet láttunk már, ami a szakma elutasításának ellenére utat tört magának. A közönségen múlik, ennek a filmnek felfelé vagy lefelé fog vezetnie az útja?! Maga a film kb. 5 éven keresztül készült és a vágás is 2 évbe telt, hogy a több mint száz órás anyagból végül elkészüljön ez a 96 perces végső verzió.
A moziban szereplő színésznők megtartották eredeti nevüket az alkotásban, erre azért is volt szükség, hogy a már említett improvizációs párbeszédek közben könnyebb legyen úgy kommunikálniuk, hogy nem azon gondolkoznak, hogy ő most Juli, Klári vagy Zoli -e?! Magát a filmet kezdetben normál stábbal is felvették, de a történet szempontjából, – hogy a néző Erik szemén keresztül lássa a történetet -, ezt végül elvetették és maradt a fejkamerás verzió. Egyéb érdekesség, hogy maga a film címe, Novák Erik rendező (aki magát főként festőnek tartja, de mellette hobbi filmrendező és zenész is) egyik dalából származik, melynek – mily meglepő – Szeretlek, mint állat! a címe.