Robin Hood (Robin Hood – 2018) [Kritika]

Robin Hood legendájából többféle feldolgozás készült már az évek során, ezek közül talán a három legismertebb a Robin Hood: A tolvajok fejedelme, Kevin Costnerrel a főszerepben, a 2010-es újragondolás Russell Crowe-val, valamint a paródiaként felfogható Robin Hood: A fuszeklik fejedelme, Cary Elwes-el a főszerepben. Most pedig itt van jelen írásom tárgya, ami szembe megy mindennel, amit eddig a legendáról tudtunk vagy hittünk. Lássuk, hogy mennyire sikerült a totális újítás az elődökhöz képest.

A nemes Robin of Loxley-t (Taron Egerton) besorozzák katonának az arabokkal folytatott keresztes hadjárat során, ahol megismerkedik Johnnal (Jamie Foxx), a mór katonával, akit morális dillemája következtében megment a hadifogságból. Miután főhősünk hazatér a háborúból, rájön, hogy a Nottinghami sheriff (Ben Mendelsohn) mindenét elvette tőle, a birtokát és szerelmét Mariannt (Eve Hewson) pedig száműzte a bányákba. John, aki követte őt ráveszi Robint, hogy döntsék meg a zsarnok uralmát, mert, ha ezt megteszik, akkor Robin mindent visszkap, amit elvesztett.

A sztori röviden ennyi és ennél nem is lesz bonyolultabb. Nem kell sok csavarra sem számtani, mivel azok tuladonképpen nincsenek is benne. A történetvezetés teljesen lineáris és sablonos, ugyanakkor társadalomkritika bőven akad benne. A háborús mutyiktól és azok eredményeiként a háború borzalmaitól kezdve, a vallás, a politika és a kiváltságosok pökhendi képmutatásáig mindent kapunk, persze csak a felszínt kapargatva. Egész végig úgy érezhetik a nézők, hogy olyan filmet akartak készíteni az alkotók, ami ezekre a témákra reflektál és egy jól ismert nagy múltú névvel próbálják meg eladni nekik.




Az alkotás szerencsére nem árul zsákba macskát, hiszen az első percekben Jamie Foxx, mint narrátor elmondja a publikumnak, hogy jobb, ha elengedjük a történelmet és a legendát, mert itt ilyesmiről szó sem lesz és ezzel meg is menti a filmet a totális bukástól, mert, ha ez nem lenne, akkor mindenki széttárt karokkal ülné végig a játékidőt, ugyanis olyan banális idiótaságok vannak benne. Sherwood például mindössze csak fél percet van jelen a történetben, de legalább van bánya, nincs kicsi John csak John és Tuck barát is szimplán csak Tuck, de cserébe van robbantás ráadásul abból jó sok. Igen, a Robin Hood kalandfilmből blockbusterré avanzsált.

A színészekkel viszont egyálatlán nincs gond, mindenki hozza a kötelezőt, sőt annál egy picit többet is egy ilyen filmhez mérten. Az egyetlen dolog, amit nem értek, hogy ebben a filmben mit látott DiCaprio, mert a neve ott tetszeleg, mint producer, viszont az látszik, hogy a színészek nagyon élvezhették a forgatást, mert mindenki lubickol a szerepében. Lehet, azért, mert a jelmezek úgy néznek ki, mint, amit manapság a boltokban lehet kapni és utcán is lehet hordani, talán ez kényelmesebb volt, mintha korhű ruhákban bohóckodtak volna, igaz ez végképp hazavágta a történelmi hűséget.

Ennek ellenére azonban maga a film rendkívül szórakoztató, hiszen nagyon jó humorral és öniróniával rendelkezik és az akció jelenetek is nagyon látványosra sikeredtek. Ahogy néztem a filmet akarva-akaratlanul is párhuzamot véltem felfedezni Batman és e között a Robin Hood között, hiszen itt is, mint Bruce Wayne és Batman esetében főszereplőnk nappal Robin of Loxley a nemes, aki fényűző partikra jár és a felső tízezerrel múlatja az időt, este pedig a tolvaj és törvényenkívüli igazságosztó Robin Hoodá vedlik át, hogy segítse a szegényeket és a rászorulókat.Ugyanakkor úgy gondolom, hogy erre a mozira is büszkék lehetünk, azok közül, amik hazánkban készültek, mert a jobban sikerült alkotások között van.

Robin Hood
Összességében
Robin Hoodot „végre” sikerült kiemelni az angol folklórból és előléptetni középkori szuperhőssé, egy szórakoztató bolckbuster film keretében. Mindenkinek ajánlom, aki szereti ezt a korszakot és szeretne egy kicsit kikapcsolódni egy igazi popcorn mozival.
Pozitívumok
A komplett szereplőgárda
Látványos akciójelenetek
Önreflexív humor
Korrekt társadalomkritika...
Negatívumok
...de nem elég rétegelt
Sablonos, lineáris történetvezetés
Azok a 21. századi kosztümök
Napjaink szlengjei a dialógusokban
65
Értékelés

Friss

Gerlóczy Sári: Társas mező című kiállításán jártunk a Fugában

Gerlóczy Sári ecsettel a kezében mutatja meg mindennapi gondjait és problémáit. Az emberek társas...

Tom Cruise ritka szerelmi jelentben szerepel a Top Gun: Maverickben

A Top Gun elképesztő légi felvételeivel lett kultuszfilm 36 évvel ezelőtt, de sokat lendített rajta Tom Cruise híres...

Olescher Tamás: Az igazságnak és a szeretetnek című kiállításán jártunk

Olescher Tamás festő, népművelő emlék kiállítását a Műcsarnokban láthatjuk. A tárlat körülbelül harminc éves...

Repülj vissza az ókori Rómába – Thermae Romae Novae 1. évad kritika (2022 – Netflix)

A Netflix manapság elég híres arról, hogy szinte ontja magából az animéket, a lehető...
Ivány Bence
Ivány Bence
Sziasztok, Bence vagyok! Gyermekkorom óta imádom a filmeket. Akkoriban élő műsorújság voltam. Betéve tudtam az egész heti tv műsort (csatorna, filmcím, játékidő, tartalom és főszereplők). Imádom a műveszeteket, mind a filmek és sorozatok, mind pedig a zene fontos szerepet játszanak az életemben. Ezek közül számos helyen volt szerencsém kipróbálni magam: Filmezés, zenélés, írás, média (szerkesztő asszisztens és riporter). Jelenleg a Filmsomnia mellett színészként dolgozom és egy Podcast-et is vezetek. Nagyon fontos számomra az objektivitás mércéje, ezért igyekszem mindig a lehető legobjektívebben közvetíteni a mondandóm. Ez persze nem könnyű, hiszen az a fránya szubjektív vélemény minden sarokból árgus szemekkel figyel és vár. Ezért mindig résen kell lennem és nem szabad elgyengülnöm, mert különben átveszi az irányítást.

Hasonlóak

Nincs ki a négy kereke, de nem baj: Álom két keréken (Along for the ride, 2022 – Netflix) kritika

Ismét egy fiatalokról szóló, klasszikus történettel állt elő a Netflix, hogy megpróbálja kielégíteni egyre...

Multiverzumos túra Dokival: Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness – 2022) kritika

A Marvel legújabb fázisának célja egyértelmű az Endgame óta. Bevezetni a nézőket a Multiverzumba...

Egy kedvelt műfaj sótlan tálalása: Ördög a részletekben (The Little Things – 2021) kritika

https://www.youtube.com/watch?v=9nLP4sGsWuw&t=2s A kilencvenes években kétségtelenül a thriller műfaj reneszánszát tapasztalhatták meg a filmrajongók. Szinte egymást...