Molnár Sándor: Festőjóga című életmű kiállításán jártunk

Molnár Sándor, a sajnálatos módon nyáron elhunyt festőművész életmű kiállítása októberben nyílt meg a Műcsarnokban.

A festő 1955–től a Képzőművészeti Főiskolán tanult, mestere volt többek közt Kmetty János, akivel mélyebb viszonyt tudhatott a magáénak. Ekkortájt kezdett el festeni, majd megismerkedett a jógával, de a buddhizmus is vonzotta. Ezután megalapította a zuglói kört, amelynek tagja volt Bak Imre, Nádler István és Deim Pál, akik ma már híresek. 1966-ban rendszerezte elméleteit Festőjóga néven.

Késő évei során felemelkedett a magyar avantgard képviselői közé, mint pl. Gyarmathy Tihamér, Losonczy Tamás, Martyn Ferenc, és Veszelszky Béla. 1990-től tanított a Képzőművészeti Főiskolán. Molnár Sándor Festőjógája Hamvas Béla barátságán alapszik, tőle kapta ezt az elnevezést.

Molnár Sándor: Festőjóga kiállítás
Molnár Sándor: Tumo 3. Kredit: ©DGy

A festő érdeklődési köréhez tartozik a tibeti és az egyiptomi halottas könyv, az indiai és buddhista filozófiák. Isten keresése jellemzi egész életművét. Több tan létezik, mely elemekre bontja a világunkat. Az indiai filozófia szerint van a tér/éter, levegő, tűz, víz, és a föld. Molnár Sándor szintén öt elemre és öt korszakra bontotta festészetét. Egész életében azt kereste, ami túlmutat a matérián, a testi valóságon. Az örökkévalósághoz kapcsolódó tanokat kutatta, és tapasztalatait, elgondolásait festményeken keresztül fogalmazta meg.

A föld elem „feltérképezése”, ábrázolása időrendben az első korszaka volt. A tájat és az embereket, vagy a csendéleteket absztrahálta, főleg a fekete és a piros metamorfózisain keresztül. E korszakában alkotott képekben még fellelhető a figuralitás. 

Következő korszaka a víz elemre épül. Ez nála a pusztítást jelenti. A pokol bugyraiban járunk. A víz örvénylő és mindent elsöprő lendülete, mélysége és zabolátlan, haragos pusztítása talán a végzetre, a végidőkre emlékeztetnek bennünket.

Molnár Sándor: Festőjóga kiállítás
Molnár Sándor: Sunjata no. 11. Kredit: ©DGy

Aztán jön a tűz. Ez a korszaka a tűz tisztító erejét és az újjászületés erőit szimbolizálja. A lángcsóvák energikus örvénylése a víz örvénylésével hasonlatos. A tüzet ábrázoló egyik-másik képe is a pokolba vezet bennünket, a kárhozottak és a gonoszság elégésére, megtisztulására. Majd amikor mindez lecseng, akkor jön a tiszta fénnyel égő láng.

Következő korszaka a kristály elem. Pasztell színek fejezik ki ezt az éteri szinten létező kikristályosodott világot. Mintha mozgásban lenne, de üresség is van a kristályban. (A kristályokat egyébként gyógyításra is használják, de az alkímiában is összetevő.) A tisztaságot is jelképezhetik. Amit a forró tűz kiégetett, annak a maradványa ez a világ. Ugyanakkor éles formák és síkok jellemzik. Ezek a föld mélyebb rétegeiben születnek, nagy nyomás és hő alatt. Nincsen igazi tér, nincsen árnyék és fény. Csak éles vonalak és színek vannak.

Molnár Sándor: Festőjóga kiállítás
Molnár Sándor: Sunjata no. 160 (Üresség). Kredit: Műcsarnok

Az utolsó korszaka pedig az üresség, amely a „sunjata” elnevezéssel bír, jelentése meditatív állapot, üresség. Itt a legmegfelelőbb a fehér szín, hiszen a fényszínek egymással egyesülve fehérben teljesednek ki. A csend, a meditáció üressége, a nirvána, a nyugalom teljes elérése ez. Hiszen maga a festés is egy meditatív állapot kell hogy legyen.

A meditáció célja az üresség elérése. A lélek, a tudat, szellem meg a test egységre ébred, valamint harmonikusabbá válik. A jógát gyakorló személy, az ember az univerzummal kerül kapcsolatba. Amit ilyenkor hallunk, az csak a légzés csendje, elmerülünk benne és a saját szellemi erőnk segítségével érünk el egy olyan állapotot, ahol az üresség van.

Molnár Sándor így az öt elemen keresztül elérte a semmit, a végtelen nyugalmat, és kiteljesedett benne. A kiállítás február 5-ig látható.

Friss

1899 kritika (1899 – 2022, Netflix)

Nehéz spoilerezés nélkül elmagyarázni, hogy a Netflix 1899 című sorozata nálam hol ment egy...

Dalra fakad az Átjáróház

Egyre inkább kirajzolódik a mozirajongók előtt, hogy miért lesz kihagyhatatlan film a decemberben a...

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...
Szőke Anikó
Szőke Anikó
49 éves szabadúszó vagyok, képzőművészettel és írással is foglalkozom, és sokat szoktam emellett kreatívkodni is. Mindkettőt nagyon szeretem művelni. Szeretném, ha az olvasók is értékelnék a munkáimat.

Hasonlóak

Góra Orsolya: Az örök áramlás forrása című kiállításán jártunk

Góra Orsolya második kiállítása nyílt meg október 20-án „Az örök áramlás forrása” címmel az...

A XV. kerületi művészek napja

A régi Rákospalotai Múzeum, újabb nevén a XV. kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...