kedd, december 3, 2024

Trending

Hasonlóak

Magyar filmek a Netflixen I.: A Viszkis (2017)

Az új, Magyar filmek a Netflixen rovatunk első darabjaként az Antal Nimród által rendezett, igaz történeten alapuló A Viszkis című film kerül bemutatásra, amely 2017-ben debütált a mozikban. A főszereplője az akkor még Színház- és Filmművészeti Egyetemen színművészetet hallgató Szalay Bence, aki csak a film bemutatását követő második évben diplomázott le a Zsótér Sándor és Börcsök Enikő által vezetett osztályban.

A Viszkis
A Viszkis: Szalay Bence, mint Ambrus Attila/ Fotó: Szabó Adrienn

A film nagy visszhangot vert Magyarországon kívül is: készült hozzá német és francia szinkron, valamint több országban (többek között az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Olaszországban) az eredeti, magyar hangsávhoz készült az adott ország anyanyelve szerint feliratos változat. A magyar vélemények viszont megoszlóak; a többség szerint kiváló alkotás, ám akadnak olyanok is, akik felháborodtak a tényen, miszerint egyáltalán nem látják értelmét annak, hogy egy bűnözőről filmet forgassanak.

Ám én azok mellett állnék ki, akik szerint remek darab A Viszkis, hiszen a film közelről sem élteti a főszereplőt, az ő gaztetteit pedig semmikép sem. Sőt, Ambrus Attila szemszögén kívül betekintést nyerhetünk az őt vallató nyomozó nézőpontjába is, aki kicsit sem kímélve a rablót, káromkodva ordítja a szemébe az őt méltató és hőssé avató médiával szöges ellentétben álló véleményét.

A Viszkis
A Viszkis: Schneider Zoltán, mint Bartos László és Szalay Bence, mint Ambrus Attila/ Fotó: Szabó Adrienn

A film jelenének nagyrésze a Gyorskocsi utcában lévő börtönben játszódik, ahol a rablót az előbb említett nyomozó, Bartos László (Schneider Zoltán, X – A rendszerből törölve) vallatja. A dohos, fénytelen, cigarettafüstben úszó irodában a főszereplőt és a nyomozót az íróasztalon kívül a kettejük közt kialakult, tapintható feszültség választja el. Bartos László haragjától és Ambrus Attila daccal teli, önelégült mosolyától, valamint össze-összevillanó tekintetüktől csak úgy lüktet a helyiség. Sértések, fenyegetések, haragos szavak és pökhendi válaszok kereszttüzében láthatjuk a két karakter arckifejezését, amik a legminimálisabb teatralitást is mellőzve, szimplán természetes és meggyőző mivoltukkal többet mondanak a kimondott szavaknál is. A megkeseredett nyomozó ügyet sem vet Ambrus történeteire – amivel a nézőt visszarepíti a múltba, ezzel magyarázva el kisgyerekkora traumáinak felnőttkora kilengéseibe torkolló életútját –, hiszen az ő célja mindössze annyi, hogy mindent, amit csak lehet, rákenjen a rablóra (még ha azok a vádak koholtak is) és élete végéig börtönbe csukassa.

Ambrus Attila múltjába belecsöppenve végigkövethetjük egy, az életet megsínylő, ám a jobb élet reményében az etikusságot megtagadó férfi sorsát, aki találékonyságával és belevalóságával a romániai árvából nagystílű fenegyerekké válik. Bolhapiacról beszerzett parókával, műbajusszal és (eleinte) játékpisztollyal járja Budapest utcáit, hogy aztán postákba, takarékszövetkezetekbe és bankokba berontva pénzzel teli sporttáskával távozzon, amit a jégkorongedző által ideiglenesen kölcsönadott lakásának sütőjébe pakolhasson és azt mind egy szálig elköltse. Utazásokra, autóra, finom ételekre, szerencsejátékra és szíve hölgyének elkápráztatása érdekében szervezett randevúkra.

A Viszkis
A Viszkis: Szalay Bence, mint Ambrus Attila és Móga Piroska, mint Kata/ Fotó: Szabó Adrienn

A sokáig felfedetlenül maradó személyazonossága körüli hírnév hamar a fejébe száll, egyre több és nagyobb volumenű rablást hajt végre. Ugyanis az első sikeres műveletét követően az elrabolt pénz hamar köddé válik, s nem hajlandó lemondani a számára szokatlanul pompás életszínvonalról. Ám kis idő elteltével nagyobb bankok kifosztását tervezi, ehhez viszont szüksége van egy tettestársra is; ekkor jön a képbe a jégkorongedző fia, Bota Géza (Klem Viktor – Mindenből egy van). De hamarosan kiderül számára, hogy az eggyel több fő csak több lebukási lehetőséggel jár.

A viszkis
A Viszkis: Klem Viktor, mint Géza és Szalay Bence, mint Ambrus Attila/ Fotó: Szabó Adrienn

A nyomozó és a rabló arcán lejátszódó lelki drámákon kívül helyet kapnak látványosabb folyamatok is: a film bővelkedik menekülésben, szökésben, autós üldözésben, valamint mozgalmas és izgalmas akciójelenetekben. A rendőröket ügyesen kicselező, ravasz Ambrus Attila híre hamar bejárta Magyarországot, s ennek remek reprezentációi az alkotásban a tőle kissé rettegő, ügyetlen rendőrök műveletei. A film pikantériája pedig az, hogy a Viszkis és társa az egyik rablás helyszínéről menekülve egy taxiba ülnek, melynek sofőrjét az igazi Viszkis alakítja, akinek bár csak néhány szónyi dialógust írtak, mégis elképesztően ironikus és humoros a tény, miszerint maga Ambrus Attila is szerepet kapott az alkotásban.

A Viszkis
A Viszkis: Szalay Bence, mint Ambrus Attila/ Fotó: Szabó Adrienn

S hallhatjuk Szalay Bence szájából, hogy a különböző nemzetek másfajta kifejezéseket használnak a vagyonszerzésre: az amerikaiak csinálják, a franciák nyerik, a magyarok pedig keresik a pénzt – eközben a budapesti ételes bódé melletti szemetesben egy hajléktalan keres élelmet –, mire későbbi társának, Bota Gézának azt mondja, hogy ő inkább elvenné másoktól a keresés helyett. Hiába járt harminc alkalommal sikerrel és hiába volt jó abban, amit csinált – ezt a nyomozó orra alá is dörgöli –, mint minden gazfickónak, neki is bűnhődnie kell. S bár először sikerül megszöknie az előzetes letartóztatásból, végül mégis elkapják és kénytelen letölteni büntetését. Ám jó magaviselet miatt öt évvel hamarabb kiengedik, és a börtönben kitanult kerámiamesterséggel áll utána munkába, amit a mai napig űz.

A film zárásaként pedig a fegyházból szabadult Viszkis látható, aki fáklyák és busójelmezbe öltözött alakok között egy kirakodóvásárban ül kerámiái mögött, a háttérben pedig sejtelmesen felvillan egy bank világító logója. Ambrus pedig mosolyog. De hogy nosztalgiaképp vagy azért, mert újabb tervet eszelt ki, az nem derül ki…


Nagy Dóra
Nagy Dóra
Dóri vagyok, a magyar irodalom szerelmese, a kortárs magyar filmek és sorozatok lelkes nézője. Az irodalmat nemcsak olvasni, de művelni is szeretem, évek óta próbálkozom versekkel, novellákkal, regényekkel, tanulmányaim során pedig az utóbbi időben forgatókönyvvel is - ugyanis filmelméletet hallgatok a Pázmányon. Hiszek abban, hogy a kultúrát gondozni kell: olvasni és írni róla, de legfőképp csinálni. Ez utóbbiak miatt vagyok én itt.