Vörös kód! Elsüllyedtünk a felszínen: Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice, 2021 – Netflix)

A címmel ellentétben a film nem különösen veszélyes az idegrendszerünkre és az izgalmi kapcsolója sem szakítja le a lambériát. Vérbeli nyárközepi popcorn-mozi, amire csak azért ülnénk be, mert a moziban van légkondi. Fegyverropogás, csattanós pofonok és ezegyszer drágább poénok egy műfajából kilépni hírből sem akaró tolvaj-filmben.

A Red Notice máris előkelő címet tudhat megáénak, hiszen nagyjából 200 millió dolláros költségvetésével ő lett a Netflix legdrágább filmje.  Az összeg nem is véletlen, ha csak a három hollywoodi topkategóriás színészt nézzük, akiknek a zsebe nagyjából akkora lehet, mint az egész XXII. kerület.

A top kategóriásnak szánt filmeken jól látszik, hogy a filmgyártók nagyjából hova kategorizálják az átlagnézőjüket, és ha a Red Notice-t nézzük, akkor úgy tűnik a Netflix nem vesz minket túl komolyan. Azzal nincs is gond, ha egy szórakoztató és a maga műfajában „okés” akcióvígjátékról beszélünk, de tekintve, hogy ez most a streaming szolgáltató legárasabb alkotása és látva saját gyártású filmjeinek stílusát és komolyságát (műalkotási mivoltról, kulturális hozzáadott értékről talán szót se ejtsünk), felvetődik a kérdés, hogy társadalmi szinten mit is árul el rólunk kultúrafogyasztásunk. A kérdést nyitva hagyom, mindenki kattogjon el rajta maga, ez nem szociálpszichológiai szeminárium, hanem filmajánló.

Red Notice
Red Notice: Dwayne Johnson mint John Hartley és Ryan Reynolds mint Nolan Booth Netflix © 2021

A filmet, pedig ajánlom. De nagyon! Nem azért, mert gondolkodást megváltoztató és sorsfordító üzeneteket hordoz. Aki olyanra vágyik, tudja, hol keresse. Ez színtiszta szórakoztatás, de abból minden van benne, amivel el lehet űzni két órára minden problémát és csak belemerülni Ryan Reynolds gagyi, egyben haláli humorába, Dwayne Johnson bicepszébe és Gal Gadot mosolyába. Igen, ez a film a felszínekről szól, a kétsíkú, lekerekített és édesen komolytalan felszínességről, amivel oly sokszor szeretjük magunkat kényeztetni, a lényeg, hogy legyen buli! Márpedig ez a film egy színes-szagos-bulijárat, amiből nehéz kiszállni. Egyrészt a vágása zseniálisan szabdalja az akciót, a humort és az átmeneti komolyodást, ezek az amcsik igazi mesterei az érzelmi hullámvasutaknak. Másrészt van annyira összerakott és logikus a cselekménye, hogy ne fájduljon meg tőle az ember feje (nagyon). Lendületes, zajos, humoros és a végére még egy-két fordulatot is tartogat, ami inkább fordulat, mint csavar.

Az akciójelenetek pörgősek, ütemesek, de nem túl újszerűek és a hitelességükről pár matricát le lehetne húzni. Közelebb állnak a számítógépes játékok törhetetlen világához, ahol súly nélkül szaladgáló sérthetetlen főhőseink karcolás nélkül ússzák meg a leghajmeresztőbb mutatványokat, a képi világot kiszolgáló nyakatekerten ötletes kameramozgásokkal.

Red Notice
Red Notice: Gal Gadot mint a Futó Frank Masi/Netflix © 2021

A ködből hamar előrelépő és lassan kult-komikummá váló Családi üzelmekkel Rawson Marshall Thurber rendező beírta a nevét a köztudatba, bebizonyítva, hogy jó vígjátékok tudnak még a tengerentúlon készülni. De a Red Notice sajnos nem fog közéjük tartozni, viszont stílusa miatt sokak imádni fogják, míg sokan pedig utálni. Mit mondjak? Legalább érzelmet vált ki. Én azért tudtam nevetni rajta őszintén, voltak jó elszólások.

A cselekménye egy mondatos. Kleopátra kettő megtalált és egy elveszettnek hitt ókori kincsestojásáért fut versenyt a mestertolvajok mestere Nolan Booth (Ryan Reynolds – Free Guy), a férfi kihívója, a Futóként (Gal Gadot– Wonder Woman) ismert enyveskezű műkedvelő díva, az FBI profilozó, testőralkatú John Hartley (Dwayne Johnson – Dzsungeltúra) és maga a folyton az utolsó pillanatokban betoppanó Interpolos Das ügynök (Ritu Arya – Múlt Karácsony). Macska-egér harc és folyamatos ki-ki meccs a film, amelyben az oldalak úgy cserélnek gazdát, mint buszúton a pálinkásflaska.

A színészi teljesítményeket tekintve mondhatni mindenki hozza a saját szokásos karakterét, amiben önmaguk és ezt a film el is bírja, bár én már igazán megnézném őket saját skatulyájukból kilépve is. Dwayne Johnson a macsó izomkolosszus, aki már-már rendíthetetlen kősziklaként tűri Ryan Reynolds gyerekes trollkodásait. Kettejük között igazán jó a kémia, felkínálják egymásnak a lecsapható labdákat, ami jó szkriptet sejtet. Gal Gadot a szokásosnál jobban engedi magát szabadjára és válik amolyan becsiccsentetten kacérkodó dívává, aki úgy néz ki a legnagyobb koponya az egész tolvajok városában. Szórakoztatnak és magukkal ragadnak, ha az ember szándékosan nem vár el világmegváltást és arra szerintem bőven tökéletes, csak kár, hogy nem ér 200 milliót…

Red Notice
Red Notice
Összességében
Steve Jablonsky zenéjére vágott ütemes csihi-puhi, ami olyan gyorsan elfelejtődik, amilyen hamar ezt végigolvasod.
Rendezés
7
Színészi alakítás
6
Forgatókönyv
5
Fényképezés
8
Filmzene/Hang/Effektek
6.5
6.5

Friss

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...

Összezárva a szörnyeteggel: Fekete madár évadkritika (Black Bird, 2022 – Apple TV+)

Augusztus ötödike óta már megtekinthető az Apple TV+-on az év egyik, hanem a legmegrázóbb...

Magyar film világpremierje Miskolcon!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál mindig büszke volt rá, hogy a legnagyobb nemzetközi fesztiválsikerek...

Varga József Zsolt kiállításán jártunk az Aranytíz Kultúrházban

Különös világgal találja magát szemközt az, aki felsétál az Aranytíz Kultúrház felső emeletére. Varga...
Érsek Ádám
Érsek Ádám
Üdv a fedélzeten! A filmek világa már akkor elragadott, amikor még azt hittem, hogy a filmeket apró emberek csinálják élőben a televízióban. A film számomra egy lelki utazás, szenvedély és hivatás. Azért munkálkodom, hogy minél többekkel megosszam azokat a csodákat, amik a képernyőn nyújtózkodnak felém.

Hasonlóak

Tyler Rake: A kimenekítés (Extraction, Netflix – 2020) [Kritika]

A Netflix hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvend és egyre több háztartásban megtalálható. A...

Meggyőző érvek kritika (Persuasion, 2022, Netflix) – Nincs elég meggyőző érv ehhez a filmhez

Nem kellett túl sok meggyőző érv, hogy leüljek és megnézzem az egyik legújabb Jane...

A szürke ember kritika (The Gray Man, 2022 – Netflix): Nyári csitt-csatt-bumm

A Netflix manapság irtózatos összegeket költ egy-egy filmükre. Nem is csoda, hiszen a streamingek...