Jó, de felesleges: A bűnös (The Guilty, 2021 – Netflix) kritika

Egy remake, ami alapvetően jól sikerült, ám szükség nem igazán volt rá.

2018-ban, A bűnös című dán krimi az év egyik legjobb alkotása lett. Mind kritikusok, mind a közönség oldaláról pozitív volt a fogadtatás, így sejteni lehetett, hogy hollywood előbb-utóbb meg fogja csinálni a saját verzióját, mint ahogy az lenni szokott az igazán sikeres külföldi filmek esetében. Nézzük, hogyan is sikerült a Jake Gyllenhaal (Pókember: Idegenben) főszereplésével készült, A bünös.

Joe Bayler éppen esti műszakját végzi telefonos, segélyhívó diszpécserként. Egymás után jönnek a hívások, néha komolyabb, néha teljesen nevetséges helyzetekről. Ám az este folyamán befut egy telefonhívás, melynek túloldalán egy elrabolt nő kér segítséget. Joe élete egyik legnehezebb feladata elé kerül, amiben gyakorlatilag egy szobából kell megmentenie a bajba jutott nőt.

A bűnös
A bűnös: Jake Gyllenhaal, mint Joe Bayler. Kredit: GLEN WILSON/NETFLIX © 2021.

Aki látta az eredeti filmet, annak óriási meglepetést nem fog okozni ez a változat. Lényegében a forgatókönyv döntő hányada fedi az eredeti cselekményt. A mozi apró változtatásokkal operál csak, nem kívánja átírni az eredeti filmet is jellemző atmoszférát és hangulatot.

Az egyhelyszínes filmeknél egyértelműen a legnagyobb nehézség az, hogy szinte csak a párbeszédekre korlátozódnak a lehetőségek, nagyon minimális eszköztárral tudnak csak játszani a készítők. A bűnösnek pár dolgot leszámítva szerintem sikerült átvenni az eredeti film legnagyobb erényét, azaz az izgalmas, fotelhez szögező cselekményt és az ezzel járó atmoszférát. A mozi során a néző egy az egyben a főszereplőnk helyzetébe tudja képzelni magát, hiszen neki sincsen több információja, mint nekünk. A telefonhívás során kell nyomoznia, és összerakni a kirakós apró darabjait.

Drámából ebben a verzióban sincs hiány. A mozi jól építkezik, hogy a kellő pontokon tudjon kicsúcsosodni a cselekmény. Jake Gyllenhaal mint mindig, itt is zseniális. Nagyon érzelmes, heves természetű figurát hoz, akiről szépen lassan kiderül, hogy a nehéz estéje mellett, egy múltban elkövetett bűne is kísérti.

A bűnös
A bűnös: Jake Gyllenhaal, mint Joe Bayler. Kredit: NETFLIX © 2021.

A mozi legnagyobb hibája azonban pont a legnagyobb különbség is az eredetivel szemben. Néhol túldramatizált lett, túl gyors vágásokkal operál, így elveszik az, amitől az eredeti annyira működött, azaz a lassabb cselekményvezetés, és a sötét, klausztrofób érzés.

Alapvetően itt is megkapjuk az izgalmat, kiszámíthatatlanságot, de tudván, hogy ezt egyszer már láthattuk hatásosabban prezentálva, így sajnos végeredményében nem lehet elvonatkoztatni ettől, és érződik, hogy egy kicsit lightosabb élményt kapunk.

A bűnös összességében egyáltalán nem rossz mozi, mégis érezhetően hiányzik belőle az eredetit annyira egyedivé tévő, lassabb történetvezetés és a sötétebb tónus. Egy ilyen remake esetében lehetséges, hogy több változtatást kéne eszközölni, hogy ne az eredeti szinte pontos lenyomata legyen, hanem csak a kereteket meghagyva, egy újragondolt sztorit kaphassunk. Biztos vagyok benne, hogy teljesen más megítélést kapna ez a film, ha nem létezne az eredeti, és most látnánk ezt a storyt először. Azért a krimi szerelmeseinek egy megtekintést mindenképp megér, ha láttad az eredetit, ha nem.

A bűnös
A bűnös
Összességében
A bűnös új változata tisztes másolata az eredetinek, ám a finomságait nem sikerült átvenni.
Rendezés
7
Színészi alakítás
9
Forgatókönyv
8
Fényképezés
7
Filmzene/Hang/Effektek
6.5
7.5
Értékelés

Friss

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...

Összezárva a szörnyeteggel: Fekete madár évadkritika (Black Bird, 2022 – Apple TV+)

Augusztus ötödike óta már megtekinthető az Apple TV+-on az év egyik, hanem a legmegrázóbb...

Magyar film világpremierje Miskolcon!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál mindig büszke volt rá, hogy a legnagyobb nemzetközi fesztiválsikerek...

Varga József Zsolt kiállításán jártunk az Aranytíz Kultúrházban

Különös világgal találja magát szemközt az, aki felsétál az Aranytíz Kultúrház felső emeletére. Varga...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

Tyler Rake: A kimenekítés (Extraction, Netflix – 2020) [Kritika]

A Netflix hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvend és egyre több háztartásban megtalálható. A...

Meggyőző érvek kritika (Persuasion, 2022, Netflix) – Nincs elég meggyőző érv ehhez a filmhez

Nem kellett túl sok meggyőző érv, hogy leüljek és megnézzem az egyik legújabb Jane...

A szürke ember kritika (The Gray Man, 2022 – Netflix): Nyári csitt-csatt-bumm

A Netflix manapság irtózatos összegeket költ egy-egy filmükre. Nem is csoda, hiszen a streamingek...