Fák jú Tanár úr! 3. (Fack ju Göhte 3 – 2017) [Kritika]

A 2013-as első, majd a 2015-ös második rész után, itt a sokak által várt harmadik és a tervek szerint befejező fejezete a Fák jú tanárúr trilógiának. A filmet, ahogyan az első két részt is, a török-német származású Bora Dagtekin rendezte. Főszereplőként a sokak által kedvelt Münchenben született, de apai ágon tunéziai, anyai ágon osztrák felmenőkkel bíró sármör, Elyas M’Barek bújt a sajátos tanítási elveket valló Zeki Miller szerepébe. A megszokott retardált diákok összetétele szerencsére nem változott. Ebben a filmben is találkozhatunk Chantal, Danger, Burak és Zeyneppel. Viszont már nincs a stáblistában a Lisi tanárnőt játszó, Karoline Herfurth, aki szerepe szerint Angliába költözött és időközben szakított a kedvenc tanárbácsinkkal.

2017. januárjában jelentették be, hogy el fog készülni a harmadik rész is és viszonylag gyorsan, márciustól júliusig bezárólag le is forgatták. A világpremier 2017. október 22-én volt Münchenben és csaknem 5 millióan látták a német mozikban. Érdekesség, hogy már a nyitóhétvégén közel 1,725,872 mozijegyet adtak el rá Németországban, ezzel a számmal pedig 2017 legerősebb premier hétvégéjét produkáló film lett hazájában. Közel 6 díjat nyert el azóta, többek között German Film Award 2018 vagy a Bavarian Film Award 2017 – Közönségdíját. A magyar mozikba 2018. augusztus 23.-án debütál és az előrejelzések azt mutatják, itthon is nagy izgalommal várják a bemutatót.

A harmadik rész kerettörténete az érettségi előtt álló osztály kálváriáját veszi alapul, illetve Dangerék pályaválasztási felmérőjét, amely igencsak negatívan hat a nem túl eszes csapat lelkivilágára, ezzel meg is teremtve az alaphangulatot. Közben a Göthe középiskolát is a megszűnés szele fenyegeti, szóval nem elég, hogy Zekinek lelket kell öntenie az osztályába, még az igazgatónő fenyegetésének is eleget téve fel kell kelteni a leendő növendékek érdeklődését, hogy a konkurens középiskola helyett, ezt a sulit válasszák inkább. Az eddigi megszokott kalamajkák és vicces helyzetek ezúttal sem hiányozhatnak a filmből, van is benne bőven, hisz közel kétórásra sikeredett. Herr Müller-t most sem kell félteni, felveszi a kesztyűt a kedvenc ratardált tanulóival, melyben segítségére lesz egy új, fiatal tanárnő, Biggi Enzberger, akit Sandra Hüller testesít meg.


A film forgatókönyvét a már említett rendező, Bora Dagtekin írta, aki nem volt rest belecsempészni a filmbe némi aktuálpolitikát is, mely a mostani Németországot körül ölelő bevándorlással függ össze. Mint ahogyan a török – német integrálódást is. De szerencsére ez a vonal tényleg csak éppen, hogy fel-feltűnik. A német folytatásos filmeknél, melyeket már 1 vagy 2 rész előzött meg, sajnos gyakori hiba, hogy a befejező rész már inkább csak, húzzunk le még egy bőrt a fejős tehénről. Ilyenkor előkerülnek az erőltetett poénok vagy a közönséges humor és olyan alkotások születnek, mint amilyen anno a Hangyák a gatyában 2. része is volt, amely elég csúnya bukás lett. Félő volt tehát, hogy a Fák Jú tanárúr 3-nak mi lesz a sorsa. Egy-két rész itt is kicsit már az erőltetett vagy az alpári kategória határát súrolta, viszont sikerült más aspektusból visszahozni a filmet, hogy mégse legyen teljes bukás.

Ilyen például, hogy bár szórakoztató vígjáték maga a film, mégis próbáltak némi mondanivalót belecsempészni a moziba. A harmadik részben közelebb kerülünk a szereplőkhöz és segít megérteni egy-egy karakter jellemi fejlődését, hogyan jutott el A-ból B-be. Történetesen Zeki előéletét vagy Chantal családi hátterét. És mint említettem, a film jellegétől eltérően, próbál üzenetet is közvetíteni, amely a mai Németországban és a világ többi részén is fontos erőként hathat, ez pedig az egymásra való odafigyelés, elfogadás, empátia és ezáltal egymás segítése. De sajnos be kell látni, hogy ez a harmadik rész mutatja, hogy minden jónak vége szakad. Így pont elég volt ez a három epizód a Göthe lökött végzőseinek életéről, mert egy negyedik rész már tényleg nagyon erőltetett lenne. A végén még kapunk egy kis búcsúajándékot, egy bakiparádét és a trilógia összefoglalását képekben.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés47 Votes
68
Fák jú, Tanár úr! 3.
Összességében
A Fák jú, Tanár úr! 3 hozza a megszokott német humort, a karakterek semmit sem változtak, vannak vicces jelenetek és elgondolkodtató, megható részek is. Továbbá tartalmi üzenete is, nem csak a szórakoztatás.
Pozitívumok
A vicces jelenetek mellé, némi társadalmi mondanivaló is társul
Többet tudhatunk meg a szereplők hátteréről
Kiváló szórakozást nyújt...
Negatívumok
...de érezni, hogy kezd fáradni a széria
Egy-két erőltetett poén azért becsúszott
80
Értékelés

Friss

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...
Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.

Hasonlóak

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...