szombat, április 20, 2024

Házimozi: Fertőzés (Contagion – 2011) [Kritika]

2011-ben, közel 9 éve készült egy film, Fertőzés címmel. Már készült nem egy olyan mozi, melyben a főszereplőknek a harcot nem egy terrorista csoporttal, egy ámokfutó sorozatgyilkossal, hanem egy mindennél veszélyesebb ellenséggel, egy vírussal kellet megharcolniuk. Míg egy kézen fogható, szabad szemmel látható gonosz ellen könnyebben fel lehet talán venni a kesztyűt, addig egy vírus, olyan gyorsan és válogatás nélkül tudja ezrek, százezrek, de akár milliók életét is elvenni, mely ellen csak a valódi hősök, az orvosok, kutatók és az egészségügyben dolgozók tudnak igazán hatékonyan fellépni.

Az évek során megannyi nagysikerű mozit láthattunk, ahol ez a felállás volt. A Vírus az egyik leghíresebb ilyen alkotás, de vannak olyan filmek is, mint a Z világháború, a Legenda vagyok, ahol szintén valamilyen betegség szedi közvetve áldozatait, de ez utóbbiak már kissé kiszínezett hollywoodi történetek, mintsem kész valóságok – legalábbis reméljük azok is maradnak. Nem úgy, mint a Fertőzés, mely szinte előre vetítette a 2020-as állapotokat. Ebben a filmben is Kínából ered a halálos kór, mely a világot megfertőzve milliók életét oltotta ki. Nagyon sok az átfedés film és jelen valóság között. Ami aggasztó. Mintha egy Kasszandra-film lenne, de bele se merek gondolni, hogy nem egy ötlet gazda alkotásról van-e szó, annyira megjeleníti a mostani világban történteket.

Nagyszerű szereplőgárdát sikerült az Oscar-díjas rendező, Steven Soderbergh-nek (Erin Brockovich – Zűrös természet, Traffic, Mellékhatások) összehoznia. Kisebb, nagyobb, de mind egytől egyig jelentős szerepben tűnnek fel olyan kiválóságok, mint Kate Winslet, Jude Law, Matt Damon, Gwyneth Paltrow vagy Laurence Fishburne, stb. Már csak ezeket a neveket olvasva elegek lehetnek egy film komolyan vételére, hisz ennyi sztár nem adná nevét, ha nem olyan alkotásról lenne szó, melynek nagy súlya van. Scott Z. Burns írta a forgatókönyvet, aki Az informátor!, a Mellékhatások illetve a Pénzmosó mozikban is együtt dolgozott már a rendezővel, így összeszokott párosról beszélhetünk. Egy filmhez sokat hozzá tud tenni, ha megfelelő zenét választanak hozzá. Cliff Martinez (Traffic, Gengszterzsaruk)  zeneszerző nagyszerűen találta el azt a zenei világot, mellyel annak az aláfestése még inkább erősíteni tudja azt a nyomasztó hangulatot, melyet a történet megkövetel.

Kanyarodjunk vissza a filmre. A történet szerint egy hong kongi útról, Amerikába, hazatérő családanya Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow – Hetedik, Bosszúállók, Szerelmes Shakespeare), egy súlyos és egyben gyors lefolyású fertőzés áldozatául esik, melybe ő is és az általa megfertőződött kisfia is pár nap alatt belehalnak. A férje, Mitch Emhoff (Matt Damon – A tégla, Az aszfalt királyai, Csillagok között), aki immunis a fertőzésre egyedül marad lányával. Közben az amerikai orvosi kutató csapat próbál rájönni, honnan eredhet a betegség, illetve próbálják kifejleszteni az oltáshoz szükséges vakcinát. Ebből a történetből sem maradhat ki egy szabadúszó vlogger, Alan Krumwiede (Jude Law – A.I. – Mesterséges értelem, Aviátor, Holiday), aki követőbázisát kihasználva, miközben információkat csepegtet a nézőinek, próbál még nagyobb hírnévre és anyagi javakra szert tenni, eközben pedig a járvány egyre nagyobb méreteket ölt.

A 106 perces thrillerben, amolyan dokumentarista jelleggel mutatják be egy járvány terjedését, napokra lebontva, helyszíneket megjelölve és a megbetegedések számát, minőségét elénk tárva. Sajnos, ami eddig filmnek tűnt ebben a történetben, az 2020-ra a valósággá válik és pont ettől lesz még félelmetesebb ez a film. Kiváló anyag azoknak, akik elbagatellizáljak ennek a járványnak a súlyát. A sok ugri-bugri álarcos baromság helyett, ezt a filmet kellene főműsoridőben levetítenie a kereskedelmi adóknak, hátha több emberhez jutna el és átgondolnák a jelen eseményeket. Láthatjuk, ami kimondva vagy kimondatlanul benne van az emberek fejében, hogy amit látunk, annak a hátterében milyen dolgok folynak/folyhatnak. Ez a film nem egyszer meg is mutatja, sőt ki is mondja. Hisz nyílt titok, hogy minden veszteségen, valahol, valakik nyernek. Ahogyan a filmben is, úgy a valóságban is. A jelenkor világháborúja már nem puskákkal, pisztolyokkal és ilyen kézen fogható fegyverekkel zajlik, hanem vírusokkal, betegségekkel, melyek azon felül, hogy átírják a világ gazdasági térképét, közben millió ártatlan hal meg. Nagyszerűen jeleníti meg azokat a szegmenseket is a Fertőzés, hogy milyen hatalommal bír egy nagy követőbázissal rendelkező újságíró, milyen értéke van az információnak és mennyire veszélyes is az, ha nem megfelelő kezekbe kerül. Vagy akik fent vannak, azok döntésein mennyi múlik, akár egy karanténon, egy lakhely elhagyási tilalmon vagy épp ki kapja meg először az oltást. De a film nem megy el szó nélkül, az emberi pánik okozta vandalizmus, csordaszellem és hisztéria mellett sem, melyet, mint láthattunk az utóbbi hetekben valósággá tudott válni.

Neked mennyire tetszett?
Olvasói értékelés16 Votes
82
Fertőzés
Összességében
Ezt a filmet nem csak érdemes, de komolyan ajánlott is megnézni mindenkinek, nemtől kortól függetlenül, mert látva bizonyos részeket, amik már megtörténtek elébe mehetünk, hogy csupán a filmvásznon maradjon, ne a valóság történelmévé váljon. Nem csak a magunk, de a környezetünk, a szeretteink, barátaink és minden embertásunk biztonsága érdekében tanulságos történet. A legszomorúbb az egészben, hogy pont ez a film válik valósággá, de nem késő, hogy a történet végét még átírhassuk.
Pozitívumok
Sajnos a jelenlegi helyzetben nagyon is aktualitását éli, ami talán sokak szemét felnyithatja a Korona vírus komolyságát illetően
Nagyszerű színészek vannak benne, akik kiválóan hozzák karaktereiket
Dokumentarista jellegének köszönhetően nem egy hollywoodi sci-fi hangulatát kelti
Olyan, mintha előre megjósolták volna a mostani helyzetet, amit a Korona vírus teremett a világban
A legvégén bemutatott rész kellően „sokkolhatja” a nézőket
Negatívumok
Néha kissé vonatottnak tűnhet
90
Értékelés

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...