Esküvő a topon (Top End Wedding – 2019) [Kritika]

A Cirkó Gejzír jóvoltából idén nyáron egy igazi kulturális antropológiai utazással felérő ausztrál komédiát láthatunk a mozikban, Esküvő a topon címmel. Pont aktuális a film, hiszen a nyár főleg az esküvők szezonja – a nyaralást leszámítva -, így ez a mozi a lehető legjobbkor kerül a filmszínházakba. Bár a vezérfonala egy esküvőt takar, de valójában maga az alkotás másról, illetve többről szól. A család, a hagyományok és a kultúra megbecsülése és annak ápolása, valamint tisztelete. Ahogy nézzük a filmet egy valóságos National Geographic vetítésen érezzük magunkat.


Maga a sztori, a poénosnak szánt jelenetek és színészi játék azonban nem nyűgözi le a nézőt úgy, mint azok az Ausztráliáról készült gyönyörű felvételek, melyeket láthatunk a két főszereplő utazása során. A férfi főszereplő, Ned, nem más, mint a Bohém Rapszódiából megismert Gwilym Lee, aki Bryan Mayként tépte a húrokat még tavaly ősszel a mozikban. Partnernőjét és filmbéli menyasszonyát, Lauren-t pedig Miranda Tapsell alakítja, akit eddig nem igazán láthattunk semmiben itthon. A történet szerint az ifjú pár elhatározza, hogy egybekelnek és ezt a lány szülőföldjén tennék meg, hogy az ara szülei is ott lehessenek. De persze semmi sincs könnyen, ahogy ez a történet is nem várt nehézségeket tartogat. Ugyanis a leendő örömanya kereket old és hátrahagyva Lauren apját egy egyszemélyes utazásba kezd Ausztrália földjén, és senki sem tudja milyen cél vezeti az asszonyt. Így a két fiatal nekilát, hogy felkutassa még lagzi előtt anyucit.

Kalandos és gyönyörű helyeket felölelő túrájuk során betekintést nyerhetünk Ausztrália szépségeibe és történelmi, valamint kulturális sokszínűségébe az aboriginaloktól kezdve a helyi szokásokig. A 113 perces mozit az a Wayne Blair rendezte, aki 2017-es Dirty Dancing filmet is, mely elég rossz kritikákat kapott és a legtöbb filmes oldalon nem kímélve húzták le. És ha már a készítőknél tartunk a mozi forgatókönyvét a főszereplőnő, Miranda Tapsell írta, akinek ez volt az első mozis probálkozása. Külön érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a stáblistán felfedezhetünk egy igazán nagy nevet is, a már az égi filmszínházban játszó, Alan Rickman-t (Harry Potter, Igazából szerelem), aki egy archív felvétel segítségével, a hangját adta ehhez a filmhez, mint Hans Gruber (a Die Hard főgonosza).

Az Esküvő a topon-t azoknak ajánlanám, akik szeretnek utazni, új helyeket, új kultúrákat megismerni, mert látva ezeket a felvételeket, biztos kedvet kapnak, hogy egyszer ellátogassanak Ausztrália gyönyörű területeire. Bár vígjátéknak van kategorizálva, akkora poénok nincsenek benne, mint azt a műfajtól megszoktuk. Inkább tisztelgés a család, a hagyományok és a múlt előtt ausztrál szemmel. Érdekes látni más népcsoportok viselkedését, szokásait és hogy milyen is egy igazi aboriginal esküvő az ausztrál őshazában.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés2 Votes
22


Esküvő a topon
Összességében
Az Esküvő a topon egy kedves, aranyos és szép tájakkal tarkított romantikus-vígjáték, de sajnos pont humor fronton nem teljesít igazán jól.
Pozitívumok
Gyönyörű felvételek Ausztrália területeiről
Megismerhetünk egy új kultúrát
Van benne tartalmi mondanivaló
Kulturális antropológiai utifilmnek kiváló
Negatívumok
Gyengécske poénok
Próbál más filmekből elsütött helyzetkomikumokból csemegézni, de sajnos itt nincs meg azok ereje
A színészi játék nem túl erős
55
Értékelés

Friss

Dalra fakad az Átjáróház

Egyre inkább kirajzolódik a mozirajongók előtt, hogy miért lesz kihagyhatatlan film a decemberben a...

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...

A csoda kritika (The Wonder – 2022, Netflix): Florence Pugh egy csoda

Florence Pugh egyértelműen napjaink egyik legtehetségesebb színésznője. A csoda című kosztümös thriller már elérhető...
Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.

Hasonlóak

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...

A csoda kritika (The Wonder – 2022, Netflix): Florence Pugh egy csoda

Florence Pugh egyértelműen napjaink egyik legtehetségesebb színésznője. A csoda című kosztümös thriller már elérhető...