péntek, április 19, 2024

Szürreális utazás Aster módra: Amitől félünk (Beau Is Afraid, 2023) kritika

Ari Aster az Örökség és a Fehér éjszakák című filmjeivel robbant be Hollywoodba. Eddigi alkotásait látva, egyértelmű lett, hogy Aster nagyon egyedi, igazi szerzői filmeket gyárt, amiknek megtekintése még csak távolról sem ajánlható mindenkinek. Legújabb mozija, az Amitől félünk pedig még egy lapáttal rátett erre.

Beau egy középkorú, igen hipohonder figura, aki gyakorlatilag mindentől fél, ezért az élete nagy részét egyedül, másoktól elszigetelve tölti. Egy nap úgy dönt, hogy meglátogatja rég nem látott anyukáját, ám ez sem egy egyszerű művelet Beaunak. Kilépve a komfortzónájából, egy egészen szürreális utazásra invitálja a nézőket.

Aster eddigi két mozija sem volt éppen a könnyed esti filmek táborát erősítő alkotás, de amit itt művel, az végképp egy agymenés lett, amit csak egy nagyon szűk réteg fog igazán élvezni. Műfajilag szinte behatárolhatatlan lett a mozi, horrornak semmiképp nem nevezhető, inkább egy tragikomédiának titulálnám.

Amitől félünk kritika
Joaquin Phoenix, mint Beau Wassermann az Amitől félünk című filmben. Kredit: ©Mommy Knows Best LLC

Az események egymás után, sokszor teljesen indokolatlanul történnek. Beau számára talán először nyílik ki igazán a világ, és ezzel a sérült lélekkel társulva olyan impulzusokat kapunk a vászonról, ami a háromórás játékidő alatt néhol igencsak megfekszi a gyomrunkat.

Ahogy eddigi alkotásaiban, itt sem értelmezhetjük a filmet kizárólag a látottak alapján, ugyanis a metaforikus, szimbolikus történetmesélés talán minden eddiginél erősebb.

Amitől félünk kritika
Joaquin Phoenix, mint Beau Wassermann az Amitől félünk című filmben. Kredit: ©Mommy Knows Best LLC

Egy ember, aki számára a világ csak veszélyeket rejt, és ennek képi megoldásai nagyon túlzóak, ezzel is kifejezve, hogy egy ilyen betegséggel küzdő ember lelkében mi is játszódhat le. De szól még a káros, túlféltő anya-fia kapcsolatról, illetve arról, hogy az emberi félelem mennyi élménytől megfoszthat egy embert élete során.

Joaquin Phoenixtől nem állnak távol az ilyen beteg filmek, nagyon tudja élvezni az ilyen fura karaktereket, és ez itt sincs másképp.

Amitől félünk kritika
Kredit: ©Mommy Knows Best LLC

A film képi világa virtuóz, nagyon jól leköveti a férfi lelkiállapotának egészen hektikus változásait. Ami ebben a három órában a vászonra lett álmodva, arra még a legedzettebb mozinézők sem lehettek felkészülve. Néhol talán túlságosan is öncélú jelenetsorokat láthatunk, de Aster célja valószínűleg pontosan ez volt.

A háromórás játékidő azonban kissé indokolatlan, a film ritmusa nagyon hullámzó, hisz néhol egészen felpörög a mozi, ám máshol meg teljesen feleslegesen elnyújtott szekvenciákat nézhetünk, mely a film értelmezéséhez nem feltétlenül lenne szükséges.

Amitől félünk kritika
Joaquin Phoenix, mint Beau Wassermann az Amitől félünk című filmben. Kredit: Takashi Seida/ ©Mommy Knows Best LLC

Az Amitől félünk egy határozottan megosztó alkotás lett, mely egyrészt jó, mert a hollywoodi filmek többsége túlzottan is biztonsági játékot játszik manapság. Másrészről pedig ez a rendezői szabadság egy olyan filmet szült, amit csak egy nagyon szűk réteg fog befogadni.

Amitől félünk kritika pontozó thumbnail
Amitől félünk (Beau Is Afraid, 2023)
Összességében
Az Amitől félünk egy igazi szürreális, sokszor a legdurvább rémálmokat idéző alkotás lett, melynek mondanivalóját egészen mélyen kell keresni.
Rendezés
8
Színészi alakítás
8.5
Forgatókönyv
6
Fényképezés
8.5
Filmzene/Hang/Effektek
8
8

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...