péntek, április 19, 2024

A feltaláló (A feltaláló – 2020) [Kritika]

Vitathatatlan tény, hogy önéletrajzi filmek terén a hazai filmipar nem igen mondható bevállalósnak. Hosszasabb gondolkodás után is csupán a Hídember és a már három éves Viszkis juthat talán csak az eszünkbe. Költségvetés szempontjából teljesen érthető a dolog, egyáltalán nem könnyű dolog vászonra hozni jelenünkben a múlt valóságát. Az Egy csodálatos elme óta mégis tudjuk, hogy nem lehetetlen a dolog. A legismertebb hazai márkák említésekor, a piacnak máig aktív szereplője a Béres csepp. A Béres Gyógyszergyár világhírű, napjainkig töretlen sikerrel található meg a gyógyszertárakban. A híres magyar feltalálók közül, Béres József munkássága kiváló alapanyagként szolgál egy tökéletes mozi receptjéhez, mégis felmerül a nézőben egy fontos kérdés: a tudós munkásságát veszi alapanyagául inkább a film, vagy a hetvenes évek legendás korszakát teszi centrumba.


A négyrészes tévésorozat (Cseppben az élet) nyomdokaiban, Gyöngyössy Bence filmjében Dr. Béres József (Gáspár Tibor), a laboratóriumi kutató, nem éppen titulálható orvosi szakembernek. Mégis, testvére (Für Anikó) váratlan rákos megbetegedése miatt titokzatos kísérletezéseknek veti alá magát, melynek eredményeképpen születik meg a rejtélyes gyógyító csepp. Mi a következménye, egy ekkora volumenű felfedezésnek? Hogyan reagál erre a szocialista hatalom?

Ezek sajnos olyan kérdések, melyeknek csupán töredékére kapunk választ. A konzervatív atmoszférájú képsorokban számtalanszor Bacsó Péter Tanújának groteszk humorvilágában fedezhetjük fel magunknak azzal az eltéréssel, hogy jelen tárgyalt filmünknél nem minden esetben funkcionál jól a humor. A Kádár korszak mindennapjai felidéződhetnek a néző számára, teljes képet kaphatunk a politikai és szakmai indulatokról is, melyek körbe lengték a legendás Béres Csepp megalkotását, a kisember sikerének elhallgattatását. A gyeplő azonnali megragadásával egy egészen feszült tárgyalótermi drámává növi ki magát a film, azzal a fontos problémával, hogy a cselekméyn első felében nem sikerül közelebb hozni a tudós karakterét a nézőhöz. Hiába Gáspár Tibor átalakulása Béres Úrrá, sajnos nem ismerjük meg részletesebben József világról alkotott képét, elkötelezettségét a tudomány iránt, hogy miért jelent neki többet egy felfedezés a biztonságánál. Csupán elszórt mondatokból tudunk elméleteket szőni, miért  volt ennyire fontos számára a húga meggyógyítása. A színészi játékban érződik a forgatókönyvi bizonytalanság, az elvártnál többnek talán Für Anikó karakterének érzelmekkel teli megnyilvánulásai, megtörései hathatnak. Gyakran elhangoznak furcsa és erőltetett megszólalások, melyek nyomvonalán bizonyos jelenetekben nem hatnak természetesnek a karakterek.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés35 Votes
73
A feltaláló
Összességében
Ambivalens filmélmény. A hetvenes évek szocialista Magyarországa és a legendás Béres csepp megszületése iránt érdeklődőknek kiváló lehetőség egy 120 perces időutazásra, a megfelelő elvárásokkal.  
Pozitívumok
Kiváló korrajz
Béres tárgyalótermi drámája
A „csepp” megszületésének története
Negatívumok
Kidolgozatlan karakterek
Bizonytalan párbeszédek és megszólalások
A belső „kálvária” ábrázolásának mellőzése
55
Értékelés

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Barta Máté
Barta Máté
Zenész családban nevelkedett, fiatal filmes ipseként bátorkodom a kultúrát napi rendszerességgel fogyasztani és kritizálni. Bámulatos, mennyi érzést, értéket és gondolatot képes ébreszteni akár egy 3 perces zeneszám vagy egy 10 részes sorozat bármilyen évadja. A művészet jelentése számomra látni a látatlant és érezni az érezhetetlent.

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...