Út a mélybe – Cherry: Az elveszett ártatlanság (Cherry – Apple TV+, 2021) kritika

A Russo-fivérek ezúttal egy komolyabb hangvételű mozit készítettek, aminek vannak igazán erős momentumai, ám mint dráma, csak részben működött.

A Russo-fivérek gyakorlatilag sikert sikerre halmoznak a Marvel filmes univerzumának berkein belül. Ettől függetlenül, valószínűleg ők sem szeretnének bent maradni abban a skatulyában, hogy csak a képregényfilmekhez értenek, ezért nyilvánvalóan más, komolyabb filmes műfajok felé is kacsingatnak. A legújabb vállalásuk, egy komolyabb hangvételű dráma lett, melynek főszerepére a szintén bizonyítani kívánó Marvel kedvencet, mindenki közkedvelt hálószövőjét, Tom Hollandot választották. A film alapötletét egyébként egy könyv szolgáltatta, melyet Nico Walker írt, ugyanezzel a címmel, részben saját életének történéseiből.



A Cherry egy fiatal srácról szól, aki egy kissé tróger, célok nélküli életet él, ám amikor találkozik Emilyvel, úgy érzi megtalálta élete értelmét. Azonban a fiú szolgálatot vállal a háborúban, ami teljesen felforgatja korábbi életét. A háborús szolgálatából hazatérve, a katonák közt egyáltalán nem ritka, poszttraumás stressz szindrómával (PTSD) kell megküzdenie. A múltbéli énjét teljesen elvesztve az alkohol, drogok rabjává válik, miközben a bűn útjára is kénytelen rálépni. Életének egyetlen támasza, Emily, ám a problémák teljesen rátelepednek a mindennapjaikra, és ez mindkettejük életét negatív irányba mozdítja el.

Cherry
Cherry: Tom Holland, mint Cherry. Kredit: Apple TV+

A Cherry történetét már láttuk több alkalommal. A PTSD-vel küzdő katona, aki a háború után próbál visszaintegrálódni a társadalomba, ám mentális állapota ezt nem engedi. Nagy klasszikusok születtek ebben a témában, és bár a Cherry-nek vannak ötletes, erős pontjai, a témában semmi újat nem képes közölni.

A film narratívája jól reflektál arra, hogy az alapanyag egy könyv, ugyanis a mozi több fejezetre van bontva, és mindegyik szakasz egy, a fiú életének alakulásában fontos periódust mesél el. Ez a fejezetekre osztás nem volt rossz ötlet, a gond inkább az volt, hogy az egyes szakaszokra szánt játékidő rendkívül aránytalan lett. A film első órája igazából a felvezetés, ahol a lánnyal való kapcsolata és a háború eseményei vannak bemutatva. Nyilvánvalóan a srác életében fontos események ezek, de a film elsősorban arról szól, hogy milyen problémákkal is kell megküzdenie a PTSD következményeként, és így viszont az egy órás játékidő a szerelmi kapcsolat és a háború bemutatására kissé túlnyújtott lett. Fontos bemutatni ezeket, ám bőven lehetett volna faragni a játékidőn, ha csak a ténylegesen sarkalatos momentumokat mutatják be. Így viszont kezdetben egy romantikus filmet láthatunk kibontakozni, majd egy háborús filmet, amiben a kiképzést bemutató szekvenciák szintén túl sok időt kaptak. Russoék túl sok filmes műfajt szerettek volna belesűríteni ebbe a filmbe, pedig valójában a történet elsősorban dráma, amit a film második fele testesít meg.

Cherry
Cherry: Ciara Bravo, mint Emily és Tom Holland, mint Cherry. Kredit: Apple TV+

Formanyelvi szempontból túlnyomó többségben működik a mozi, vannak igazán kreatív megoldások. Vizuálisan sikerül jól lekövetni a cselekményben éppen uralkodó érzelmi állapotot, így megteremtve a jelenetekhez leginkább passzoló tónust. Hibák azonban azért itt is akadnak. A fejezetekre való bontás, még ha arányaiban nem is jó, alapvetően jól működik. Az viszont már kevésbé, hogy a történet igen nagy részét a főhősünk narrálásában is hallhatjuk. Ez egyes helyeken passzolt volna, ám kissé túlzásba estek, így túlságosan szájbarágós érzetet kelt ez az eszköz. Sokkal inkább a színészek játékára kellett volna hagyatkozni, és nem megmagyarázni olyan dolgokat, amiket inkább látni kellett volna, semmint hallani. A főhősünk többször is kiszól a nézőkhöz, ami szerintem felesleges megoldás volt.

Ha a mozi cselekményét vizsgáljuk, egy teljesen korrekt, kerek történet lett, ami egy srác és az ő életének és kapcsolatának megpróbáltatásait mutatja be. A PTSD következményei kellően drámaian vannak megjelenítve, többségében sikerül átadni a kilátástalan, önpusztító élet természetét. Míg egyes helyeken jól működik a dráma, máshol viszont egyáltalán nem. És talán ez a legnagyobb hibája a mozinak, hogy nagyon hullámzó lett az érzelmes, drámai jelenetek prezentálása. A film második felében többször is igen értékes, érzelmes jeleneteket kapunk, ám a mozi első felében nem igazán érezzük át az apróbb drámai pillanatokat sem. Már maga a motiváció, a seregbe való bevonulásnak is kissé súlytalan. A háborús részek egy-két jelenetet leszámítva nem túl hatásosak, így nem tudták elérni a kívánt hatást. A bankrablós jelenetek semennyire nem komolyan vehetők számomra, hiszen eleve a tény, hogy arctakarás nélkül követett el több ilyen rablást is, inkább komikus hatást vált ki, hiszen nem gondolnám, hogy ezesetben ne kapták volna el napokon belül úgy, hogy gyakorlatilag többször belenéz a kamerába.

Cherry
Cherry: Ciara Bravo, mint Emily. Kredit: Apple TV+

A mozi pozitívumai tehát leginkább a film második felében koncentrálódnak. A pár drogproblémáinak megjelenítése tényleg hatásosak, kiválóan átadják azt, hogy a függőség milyen lejtmenetet is képes kiváltani az adott emberek életében. A mozi utolsó negyed órája talán a legerősebb az egész film során. Semmi narráció, semmi manír, kizárólag az őszinte, emberi érzelmek azok, amiket közvetít számunkra az alkotás. És itt kell megemlíteni a mozi egyik legerősebb pontját, a főszereplőt. Tom Holland egyértelműen szeretné bebizonyítani, hogy a humoros Pókembernél ő sokkal több. Itt is sikerült megmutatnia, hogy képes igazi, komolyabb szerepekben is részt venni, mint ahogyan tavaly tette azt a Mindig az ördöggel című filmben, és úgy gondolom, hogy ez a törekvése ezentúl még erősebb lesz. A barátnőt, Emilyt alakító Ciara Bravo is nagyon erős alakítást mutatott be, ám az ő karaktere azért háttérbe szorult néha.

Bár maga a színészi teljesítmény szinte kiváló, azért maga a főhős karaktere nem feltétlenül lett hibátlanul megírva. A mozi nagy egészét nézve képesek vagyunk átérezni a szörnyű dolgokat, amik történnek vele, néhol azonban kissé távol kerülünk tőle, és inkább lesz egy általános archetípus, mintsem egy konkrét személy. Lehet, hogy ez részben koncepció is volt, hogy míg egyfelől egy konkrét srác életébe nyerünk betekintést, másrészről szerették volna általánosan bemutatni azt, hogy a hasonló betegséggel küzdő személyeknek milyen nehézségekkel is kell szembenézniük.

Cherry
Cherry: Tom Holland, mint Cherry. Kredit: Apple TV+

A Cherry egyáltalán nem olyan rossz, mint ahogyan az előzetes külföldi kritikák beállították, viszont kétségtelen, hogy nem több, egy egyszer nézős mozinál. A Russo-fivérek fejében valószínűleg megvolt az, hogy hogyan is szeretnék ezt a mély, emberi drámát prezentálni, ám a kivitelezésbe már csúsztak hibák. A dráma néhol nagyon jól ült, máshol viszont nagyon súlytalan lett, így ez a fajta hullámzó teljesítmény azt éri el, hogy néhol kidob magából a mozi, és ilyenkor nehéz visszahelyeződni az adott érzelmi állapotba. A film játékideje nagyjából 2 óra 20 perc, ami kissé indokolatlan, és ezt a film első felének okosabb megszerkesztésével lehetett volna áthidalni. A Cherry lehetett volna valódi, csontig hatoló dráma, ám a mozi egyes részein nagyon jól működő érzelmi töltetet nem tudta konzisztensen végig kitartani.


Cím: Cherry: Az elveszett ártatlanság (Cherry)

Megjelenés: 2021. március 12.

Műfaj: családi, vígjáték

Rendezte: Anthony Russo és Joe Russo

Írta: Angela Russo-Otstot és Jessica Goldberg, Nico Walker regénye alapján

Szereplők:

  • Tom Holland (Cherry)
  • Ciara Bravo (Emily)
  • Michael Rispoli (Tommy)
  • Jeff Wahlberg (Jimenez)

Producer: Anthony Russo, Joe Russo, Nico Walker és Matthew Rhodes

Zeneszerző: Henry Jackman

Fényképezete: Newton Thomas Sigel

Vágó: Jeff Groth

Produkciós cég: AGBO és Hideaway Entertainment

Forgalmazza: Apple TV+


Friss

Szabó János emlék fragmentumai

Szabó János 1967-ben fejezte be tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahol Barcsay Jenőtől, Konecsni Györgytől,...

Mindenki odavan a Top Gun: Maverickért

A cannes-i fesztiválon ötperces álló ovációval ünnepelték Tom Cruise új szuperprodukcióját, a Top Gun: Mavericket, a sztár pedig...

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Az utolsó Halloween-filmen, lehet, csodálkozni fognak a rajongók

Lehet, hogy Stephen King is bele fog kavarni az utolsó Halloween-filmbe, ezzel még kegyetlenebb véget...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Nincs ki a négy kereke, de nem baj: Álom két keréken (Along for the ride, 2022 – Netflix) kritika

Ismét egy fiatalokról szóló, klasszikus történettel állt elő a Netflix, hogy megpróbálja kielégíteni egyre...

Multiverzumos túra Dokival: Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness – 2022) kritika

A Marvel legújabb fázisának célja egyértelmű az Endgame óta. Bevezetni a nézőket a Multiverzumba...