Az ébredő NPC: Free Guy (2021) kritika

Ryan Reynolds és Taika Waititi önfeledten kritizálja a játékipart és a kapitalizmust!

A Free Guy-ra már tavaly felfigyeltem és alig vártam, hogy megnézhessem a nagyvásznon. Az előzetesek azonnal megvettek kilóra, hiszen Reynolds és Waititi személyes kedvenceim, valamint magát a témáját is imádom a filmnek. A kérdés már csak az, hogy elég volt-e ez a recept a sikerhez.

Free City nem mindennapi város. Lakói minden egyes nap folyamatos atrocitásoknak vannak kitéve. Itt a fegyveres rablások, robbantások, utcai lövöldözések, autós üldözések és a halál, a hétköznapok részét képezik. Ez nem véletlen, hiszen egy online szerepjátékban járunk. Itt él Guy (Ryan Reynolds – Deadpool 2.) az NPC (Non-player character = Nem játékos karakter), aki a helyi bank egyik alkalmazottja. Egy nap találkozik egy Molotov Girl (Jodie Comer – Star Wars: Skywalker kora) nevű rejtélyes játékossal, aki fenekestül felforgatja a már lassan monotonitásba fulladó életét. Azonban szörnyű veszély fenyegeti Free City tudatlan lakóit Antoine (Taika Waititi – JoJo Nyuszi) személyében, aki a játékot fejlesztő cég vezetője. Az online világ sorsa pedig Guy és Molotov Girl kezében van, és minden erejükre, valamint ravaszágukra szükségük lesz ahhoz, hogy legyőzzék Free City istenét.

Free Guy
Ryan Reynolds, mint Guy. Kredit: © 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation. All Rights Reserved.

Érdekes, hogy a filmnek a legnagyobb erőssége pont abban mutatkozik meg, amire nem is számítottam. Ez pedig az, hogy a csilivili külső mögött iszonyat mennyiségű és rétegű mondandó bújik meg. Az alkotás azzal, hogy kritizálja a videojátékipart és a kapitalizmust tanítani is akar róla. De nem szájbarágósan és tenyérbemászóan, hanem szórakoztatóan és akciódúsan teszi azt. Ehhez pedig Ryan Reynolds és Taika Waititi nagyban hozzájárult. Nem véletlenül ők most Hollywood leginkább keresett komikusai, ők az ügyeletes trollok, akik nem félnek senkibe és semmibe beleállni. Nem felejtették el a komédia elsődleges szabályát azt, hogy humor nem ismer határokat. Természetesen a Disney atyáskodó keze, azért szabott bizonyos határokat, amit nagyon sajnálok, de csak így maradhatott az alkotás családbarát.

Free Guy
Ryan Reynolds, mint Guy. Forrás: IndieWire

Ami még hatalmas pozitívuma az alkotásnak, hogy Shawn Levy rendezőnek sikerült kihasználnia az alapötlet adta lehetőségeket. Maximálisan kihasználta azt a fajta abszurditást és humort, amit a GTA V szerű online szerepjátékok nap, mint nap biztosítanak a játékosok számára. Felvonultat minden sémát, klisét és eseményt, amik ezekben játékokban fellelhetőek. Nem szeretnék spoilerezni, de látszik, hogy ez a mozi elsősorban a gamer társadalomnak készült. Van benne egy két apróság, utalás és cameo, amit csak azok fognak érteni, akik rendszeresen játszanak. Ettől függetlenül senki ne riadjon meg, azoknak is akad benne bőven élvezeti érték, akik esetleg nincsenek otthon a gamer és nerd kultúrában, hiszen az akció jelenetek látványosak és szórakoztatóak, a humora nagyon jó, valamint a sztori is meglepően mély.

Free Guy
Ryan Reynolds, mint Guy és Jodie Comer, mint Molotov Girl. Kredit: © 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation. All Rights Reserved.

A színészek hozzák a kötelezőt. Ryan Reynolds a már tőle megszokott humoros, néha cinikus akcióhőst játsza. Minden pillanata arany és nagyon jól levezeti, ahogy egy gagyi NPC-ből profi játékossá válik. Jodie Comer igazi femme fatale Molotov Girl személyében. Természetesen a kemény külső mögött érző belső lapul és a kettő közötti átmenetet zökkenő mentesen oldja meg. Taika Waititi pedig nem hazudtolja meg magát, a JoJo nyuszis, Hitler paródia után most a pénzéhes, kapitalista játékfejlesztő cégvezetőket trollkodja szét eszméletlenül humorosan. Néha ugyan elszalad vele a ló, de őt ezért szeretjük.

Free Guy
Taika Waititi, mint Antoine. Forrás: NME

A Free Guy a felszínen rendkívül szórakoztató és eszméletlenül látványos akciófilm, azonban, ha a mélyére ásunk, akkor rájövünk, hogy bizony vannak mélyebb rétegei is. A rendezés is dinamikus. Látszik, hogy Shawn Levy rendező jól kihasználta a környezet adta lehetőségeket, mégis picit érződik, hogy a B filmes oldalról érkezett. Ennek ellenére úgy néz ki végre sikerült kirendeznie magát ebből skatulyából, amit elsősorban a profi színészgárdának, valamint a működőképes sztorinak köszönhet. A végső összecsapás kapcsán pedig csak annyit, hogy nagy betűs nerdgasmra számítson az, aki beül megnézni a mozit!

Friss

Közös nevező: Farkas Attila és Farkas Éva kiállításán jártunk

2021-ben nyitotta meg kapuit a Bura Károly Galéria. Itt élt a híres prímás, Bura...

Alice Határországban kritika (Alice in Borderland 2022, Netflix) – Meglehet-e menekülni a haláltól?

Életre halálra szóló játékok. Logika, kitartás, csapatmunka és erő. Ezek kellenek ahhoz, hogy valaki...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...
Ivány Bence
Ivány Bence
Sziasztok, Bence vagyok! Gyermekkorom óta imádom a filmeket. Akkoriban élő műsorújság voltam. Betéve tudtam az egész heti tv műsort (csatorna, filmcím, játékidő, tartalom és főszereplők). Imádom a műveszeteket, mind a filmek és sorozatok, mind pedig a zene fontos szerepet játszanak az életemben. Ezek közül számos helyen volt szerencsém kipróbálni magam: Filmezés, zenélés, írás, média (szerkesztő asszisztens és riporter). Jelenleg a Filmsomnia mellett színészként dolgozom és egy Podcast-et is vezetek. Nagyon fontos számomra az objektivitás mércéje, ezért igyekszem mindig a lehető legobjektívebben közvetíteni a mondandóm. Ez persze nem könnyű, hiszen az a fránya szubjektív vélemény minden sarokból árgus szemekkel figyel és vár. Ezért mindig résen kell lennem és nem szabad elgyengülnöm, mert különben átveszi az irányítást.

Hasonlóak

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg...