szombat, július 27, 2024

Trending

Hasonlóak

Articker, avagy mennyire értékes egy művész

A Phillips aukciós ház új eszközzel rukkolt elő, mely ’algoritmizálja’ a művészeket. Ennek a hírnek első hallásra nincs sok értelme. Hogyan lehet egy művészt számszerűsíteni? Hiszen egy alkotó ember értéke éppen hogy nem a hideg számok mentén mérhető, hanem a társadalom különös, sokszor kiismerhetetlen mozgása tesz valakit értékessé, mást – hiába zseniális – senkivé. Akkor mégis mi ez az egész?

Vagy mégis minden mérhető? A Phillips egyre nagyobb hangsúlyt helyez a felfutó művészekre. A „New Now” (https://www.phillips.com/auctions/auction/NY010120) néven futó aukció sorozata évek óta kifejezetten olyan kortárs művészeket céloz meg, akik karrierjük elején vagy közepén járnak, és így a művészeti piac főszereplőiként vannak jelen a művészvilágban. Az aukciós ház ennek fényében egy új termékkel rukkolt elő, mely anélkül teszi megfigyelhetővé és értékelhetővé a művészeket, hogy erre külön szakértőt kellene felkérniük.



Hogyan? A válasz nem is olyan bonyolult. Az új találmány igen egyszerű elvet követ. Tomasz Imielinski segítségével a Phillips egy olyan adatkezelő rendszert hozott létre, mely azt figyeli, hogy az adott művész milyen mértékben van jelen a médiában. A rendszer újszerű megközelítése abban rejlik, hogy az algoritmus nem a műtárgyak árát és becsült értékét veszi alapul, hanem azt az eddig nem nagyon mérhető adatot, hogy az adott művésszel mennyit foglalkozik a tömeg, mennyit beszélnek róla, milyen mértékben – vagyis mennyiségben – van jelen a világban. Hiszen a hírnév nem más, mint ismertség. Márpedig minél ismertebb vagy, annál többet érsz.

A 2014- ben megírt nyílt forráskódú program körülbelül 150,000 művészt tart számon, akiket 5000-nél is több online forrásban figyel meg napi rendszerességgel. Így könnyen képet kaphatunk arról, hogy az adott művész mekkora szeletet harap ki a médiatortából, vagyis mennyire jelentős szereplő a köz szemében. Jelen pillanatban a programot főként a Phillips alkalmazottai használják, de terv szerint ennek módosított változata hamarosan elérhető lesz az aukciós ház felhasználói számára is.



Kinek kell ez?, tehetjük fel magunknak a kérdést. A műtárgykereskedőknek biztosan. Aki azonban nem ebből keresi a kenyerét, talán legyint csak a hír hallatán. Ne tegye. Az Articker egy olyan világ előhírnöke, ahol az ismertség válik az elsőszámú értékké, ahol a művész megítélése már nem szakértők szűk körétől, hanem ezrek, százezrek véleményén múlik. Ahol a művész értéke közvetlenül függ attól, hogy mennyi sajtóvisszhangot generál, ahol a közösségi médiáktól függ egy műtárgy, és így egy művészi életpálya értéke. Itt nincs előjel. Nem tudni, hogy mindez hova vezet, a művészet elkorcsosulásához a tömegízlés kiszolgálása érdekben, vagy egy olyan világhoz, ahol azonnal és egyértelműen megmutatkozik, hogy a társadalom mit tart érdemesnek a befogadásra.

Egy biztos: efelé haladunk már most, ebben a pillanatban is.


Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!