Titkok és igazságok (Chamboultout – 2019): Filmkritika

Francia filmet nézni egyet jelent a zsákbamacskával, még akkor is ha látszólag egyszerű, átlagos alapkoncepcióval van dolgunk. Annak az esélye, hogy egy kiemelkedő moziélményben lesz részünk pont ugyanakkora, mint annak, hogy botrányosan rosszban. Vagy éppen középszerűben, ami valljuk be, majdnem ugyanolyan kiábrándító mint a botrányosan rossz. A Titkok és igazságokat talán a kettő közé tudnám besorolni. Már ha ez ilyen könnyű lenne.

Titkok és igazságok

Itt van egy film alapjáraton érdekes történettel – a feleség könyvet ír férje balesetéről, majd jönnek az utóhatások – de azzal párhuzamosan, hogy a cselekmény halad előre, egyre zavarosabbá  is válik. Ez leginkább annak köszönhető, hogy Eric Lavaine (Te válassz!, Vissza a mamahotelbe) alkotása erős identitásválságban szenved. Egyaránt magában hordozza a vígjáték és a dráma elemeit, de végül egyik mellett sem kötelezi el magát. Ugyan a humoros jelenetek között van pár ami határozottan jól sikerült, sok poénforrás egy idő után unalmassá válik, egyes jelenetek pedig szórakoztatóak ugyan, mégis kilógnak a filmből. Ezzel párhuzamosan rengeteg erős alapja lenne a drámának, de csak bele-bele kap a témákba, a mélyükre ásni nem mer vagy nem tud. Végső soron ez az ami nagyon rosszat tesz a filmnek. Mintha egy beszélgetés során feldobnánk egy csomó érdekes topikot (pl.: egy család élete egy durva baleset után, őszinteség a baráti viszonyokban, mihez kezdjen egy feleség ha férje impotens lesz?), de végül egyiket sem fejtenénk ki igazán. A hosszú felvezetés után és a kirobbanni készülő vita előtt megpaskolnánk beszélegetőpartnerünk vállát majd angolosan – ezesetben franciásan – távoznánk.

Titkok és igazásgok

Technikailag egy korrekt filmről beszélhetünk, ami előszeretettel használja ki a dél-franciaországi táj nyújtotta lehetőségeket. Sajnos a szereplőkkel már kicsit más a helyzet. A színészi játékra nem lehet panasz, sőt. Ellenben a karakterekről ez már nem mondható el. A mellékszereplők – vagyis a feleség, Béatrice (Alexandra LamySzerelembe gurulva) kivételével mindenki – elég sablonosak, egydimenziósak. Béatrice-ról ezek ugyan nem mondhatók el, kitűnése csupán kulcsszerepének köszönhető és annak, hogy karakterével minden „hétköznapisága” ellenére nem igazán lehet azonosulni. Azonban az időről időre megjelenő hétköznapi „árnyalat” az, ami talán a letöbbet hozzátesz a filmhez.


Friss

Outer Range és Night Sky 1. évad kritika (Amazon Prime Video – 2022): Hasadékok az amerikai álom szövetén

A címben mindjárt két sorozatcím is szerepel, örömmel zavarom össze tehát az olvasót egy...

Tokyo Vice 1. évad kritika (2022): Bűnözés neonfényben

Ki lehet mondani, hogy a maffiáról közel mindent elmeséltek már. Mégis lehet újat mutatni,...

Szabó János emlék fragmentumai

Szabó János 1967-ben fejezte be tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahol Barcsay Jenőtől, Konecsni Györgytől,...

Mindenki odavan a Top Gun: Maverickért

A cannes-i fesztiválon ötperces álló ovációval ünnepelték Tom Cruise új szuperprodukcióját, a Top Gun: Mavericket, a sztár pedig...
Erdei Róbert Bence
Erdei Róbert Bence
Robi vagyok, kezdő bölcsész és közép-haladó művész. Kisfiúként a filmezés volt a nagy szerelem, mostanra inkább az írás és a fotózás foglalkoztat. Ez persze nem tart vissza attól, hogy kritikákat írjak vagy egyszer talán forgatókönyvet. Jelenleg a PPKE-BTK-n hallgatok filmelméletet és filmtörténetet.

Hasonlóak

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Nincs ki a négy kereke, de nem baj: Álom két keréken (Along for the ride, 2022 – Netflix) kritika

Ismét egy fiatalokról szóló, klasszikus történettel állt elő a Netflix, hogy megpróbálja kielégíteni egyre...

Multiverzumos túra Dokival: Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness – 2022) kritika

A Marvel legújabb fázisának célja egyértelmű az Endgame óta. Bevezetni a nézőket a Multiverzumba...
A Titkok és igazságok egyszer nézhető film, nem okoz különösebb károsodást sem a szellem, sem a lélek szövetében, maximum egy kis gyorsan múló csalódottságot és értetlenséget. Mintha egy egész hangulatos kocsmában állnánk sorba jóféle sörért, de a pultnál csak egy pacsit kapnánk.Titkok és igazságok (Chamboultout – 2019): Filmkritika