Habár a koronavírus terjedése jó időre parkolóba állította rengeteg nagyreményű zenész pályafutását, ez nem állította meg azok kreativitását. A SoundCloud zenemegosztó platformja március végére a feltöltések esetében 50 százalékos növekedést mért, köztük rengeteg dal szólt a társadalmi távolságtartás miatti jelenlegi körülményekről.
Ez a SoundCloud vezérigazgatóját, Kerry Trainort is megmozgatta: április 22-én a portál házi versenyt hirdetett, a megméretett résztvevők lehetőséget nyerhettek, hogy szerzeményük Pharrell Williams „i am OTHER”* válogatásába bekerüljön. A több mint 25.000 pályázóból kiválasztott nyertes előadók emellett a SoundCloud Repost Select marketingprogramjának előnyeiből is részesednek, illetve támogatáshoz jutnak az oldal 10 millió dolláros, alkotókat támogató alapjából is.
A mix gondozása nem volt idegen Williams számára, aki mindig is rajta tartotta a szemét a felemelkedő tehetségeken. „Szerettünk volna módot találni arra, hogy segítsük – különösen a független – előadókat ezekben soha nem látott időkben. Úgy gondoltuk, a legjobb megoldás, ha cselekvésre ösztönözzük őket, így megoszthatják, pontosan hogyan érzik magukat mostanság – reménykednek vagy szomorúak, bármi is az, megafonok akartunk lenni hozzá” – mondta Williams.
A „SoundCloud Present: i am OTHER, Volume 1.” névre keresztelt tízes válogatás már elérhető a portálon, rajta egyedülálló, feltörekvő, különböző városokból származó, eltérő műfajokban dolgozó, különféle háttérrel rendelkező művészek alkotásaival. A Los Angeles-i illetőségű Thomboi Martin Garrix és Troye Sivan kedvelőinek írt zenét, a berlini születésű Ruuth napjaink popzenéjébe vitt némi eklektikus csavart, a rapper Kota the Friend pedig eme mix apropójából készített himnuszt a BLM-mozgalom számára.
„A SoundCloud a globális zenekultúrában tapasztalható események valós idejű barométere” – mondta Trainor. „Tisztán kivehető a dalokból a nyitottság és az azonnaliság, az ön-elszigeteltség és a küzdelem. Jelzi, hogy a következő művészi nemzedék vigaszt talál a kreativitásban és nem fél határokat döntögetni.
Abban Williams is egyetért, hogy ezek a feltörekvő zenészek nem mások, mint ellenállók. „Ezek az előadók éberek, résen vannak és készen állnak” – mondta. „Ez a generáció nem fog csöndben a zöld jelzésre várni, ki fog törni és zavart fog kelteni.”
A streamingből származó teljes bevétel két jótékonysági szervezethez, a Sweet Relief-hez és a Help Musicians-hoz kerül majd, amik a küszködő zenészeknek segítenek túljutni a pandémia szülte nehézségeken, hogy a művészek tovább követhessék álmaikat.
„Ezek a szervezetek mélyen gyökereznek a zenei közösségben, a frontvonalon dolgoznak nap, mint nap, hogy közvetlen anyagi segítséget nyújthassanak stílustól és szakmai pályától függetlenül előadóknak és a teljes zenei közösségnek – mondta Trainor. „A COVID-19 zenészekre gyakorolt hatásaira adott azonnali válaszként a Sweet Relief és a Help Musicians gyors léptékben nyújtott támogatásokkal igyekeznek közvetlen anyagi, egészségügyi és érzelmi segítséget nyújtani művészek ezreinek.
Williams elmondása szerint büszkén támogatja eme szervezeteket is, megemlítve, hogy ezekben a precedens nélküli időkben milyen nagy szükség van a zeneipar összefogására.
„Elengedhetetlen, hogy most mi legyünk ott azok mellett a művészek mellett, akik eddig itt voltak nekünk. A COVID-krízis megbénította a zeneipart, szükséges most összefognunk és támogatnunk egymást” – fejtette ki Williams.
A SoundCloud egyébként a projekt folytatását tervezi – Williams-szel és az i am OTHER-rel karöltve –, ezúttal a faji igazságtalanságok elleni nemzetközi harc jegyében.
Alább pedig a Volume 1 tracklist-je (lentebb a már elérhető SoundCloud-listával):
Mike SB – Slow Day
Mophead – Rickey Smiley
Kota the Friend – B.Q.E (#BLM)
NSTASIA x DLP – Couch
Shaylin B – Magic
Thomboi – pothead
Glvsshouse – Games
Ruuth – Wake Up As You
Big Mont – My Own Eyes
Dot Cromwell – God Bless
*Az i am OTHER egy New York-i székhelyű multimédiás ernyőszervezet, melyet Pharrell Williams alapított 2012-ben. Tevékenysége körébe tartozik többek között a stratégiai tanácsadás, tartalomfejlesztés, kiadványmenedzselés, terméktervezés, de foglalkozik jótékonykodással és divattal is. A társaság YouTube-csatornáját 2012 májusában indították útjára a(z azóta egyébként kudarcot vallott, Google által szponzorált) YouTube Originals Channel Initiative részeként, olyan induló tartalmakkal, mint az Issa Rae Awkward Black Girl és a StereoTypes.