6.8 C
Budapest
péntek, október 30, 2020
Kezdőlap Filmsomnia Kritikák Perry Mason - 1. évad (Perry Mason: Season 1, HBO - 2020):...

Perry Mason – 1. évad (Perry Mason: Season 1, HBO – 2020): Sorozatkritika

Amikor 4 évvel ezelőtt az HBO bejelentette a Perry Mason újrafeldolgozását, az egész nem tűnt többnek mint egy újabb áldozat a lelketlen hollywoodi reboot reneszánsz hosszúra nyúló listáján. Aztán ahogy szivárogtak az információ morzsák mindenki legnagyobb megkönnyebbülésére kiderült ,hogy reboot helyet előzmény sorozat készül, ami nem mellesleg Robert Downey Jr. bemutatkozása producerként.

Perry Mason
Forrás: HBO

Erle Stanley Gardner legendás ügyvédje itthon sem teljesen ismeretlen,(a 82 kötetet számláló ponyva sorozat több mint fele magyarul is megjelent), ugyanakkor összehasonlíthatatlan a karakter Amerikában uralkodó kultuszával. A Raymond Burr-fémjelezte eredeti sorozat megalapozta a tárgyalótermi krimik műfaját, hatása mai napig meghatározó. Jól mutatja jelentőségét és népszerűségét ,hogy az USA Legfelsőbb Bíróságának tagja Sonia Sotomayor, saját bevallása szerint gyerekként a sorozat hatására döntött úgy, hogy jogi pályára lép.



Elöljáróban fontos megemlíteni, hogy az eredeti széria rajongói valószínűleg csalódottak lesznek, az HBO verziója ugyanis sokkal közelebb áll a Gengszterkorzóhoz (Boardwalk Empire) vagy a Szigorúan Bizalmashoz (L.A. Confidential), mint a Burr-féle case of the week formátumú sorozatokhoz. A 8 epizódra osztott történet 1931 decemberében indul, a jobb napokat látott Perry Mason (Matthew RysA pentagon titkai) házassága tönkrement, az egykori magánnyomozó bulvárlapoknak készített lesifotókból próbálja magát fenntartani amikor megbízást kap egy balul sikerült gyermekrablás felgöngyölítésére.

Perry Mason
Forrás: HBO

A sorozat ízig vérig noir, megtalálhatjuk a műfaj összes ismertető jegyét kezdve a szereplők cinikus és pesszimista világképével, a klasszikus karakter archetípusokon át, egészen a low-key megvilágításig, nem véletlen, hogy az események, Los Angelesben játszódnak. Az eredeti karakterek újragondolása révén, (Mason feminista hangvételt kapó titkárnője, Della Street [Juliet RylanceEgy kutya négy élete] vagy a szegregációval folyamatosan szembesített fekete rendőr Paul Drake [Chris ChalkGotham]), a sorozat ma is aktuális társadalmi problémákra képes reflektálni. Üdítő látni ezeket az újításokat, mivel a klasszikus noir virágzásának idején ezek a témák többé-kevésbé tabunak számítottak. A közel tökéletes képet csupán néhány apróság árnyalja. A Perry Mason hajlamos arra, hogy belekap bizonyos témákba, mint a háború utáni depresszió, az öregedés, a magány majd félbehagyja anélkül, hogy bármit is kezdene vele. A klasszikus noir lelke a pörgős adok-kapok párbeszédekben rejlik, ezek a szellemeségen túl mindig rendelkeztek valamilyen felszín alatti üzenettel, sajnos ez a sorozatból teljeséggel hiányzik, ami azzal jár, hogy sokszor fájdalmasan üres és klisés a szereplők mondanivalója.

Perry Mason
Forrás: HBO

Ettől eltekintve a Perry Mason egy kifejezetten ígéretes sorozat. Az alakítások egytől-egyig fantasztikusak, az atmoszféra teremtés és dizájn hibátlan. Az HBO nemrég berendelt egy újabb évadot, ami örömteli hír ugyanis manapság kifejezetten ritka az ilyesfajta igényességgel elkészített noir sorozat.


VÉGSŐ PONTOZÁS

Rendezés
70 %
Színészi alakítás
80 %
Történet/Forgatókönyv
70 %
Fényképezés
90 %
Filmzene/Hang/Effekt
75 %

Összegzés

Perry Mason visszatér méghozzá, megfiatalodva. 1932, Los Angeles. Miközben az Egyesült Államok a nagy gazdasági világválságból próbál kilábalni, az Angyalok Városa virágzik. A metropolisz békés mindennapjait azonban egy gyilkossággal végződő gyermekrablás rázza fel. A legendás ügyvéd alámerül a korrupt rendőrök és vallási fanatikusok világába, hogy kinyomozza az igazságot. Gyönyörűen fotózott alkotás, rendkívüli atmoszférával. Mindenkinek ajánlott, aki kedveli a klasszikus noirokat.
Tóth Ábris
Tóth Ábris
Sziasztok, Ábris vagyok! A film gyerekkorom óta szerves része az életemnek. (Varda-t idézve : “Cinema is my home. I think I’ve always lived in it”) Számomra a mozgókép a csúcs,ami képes magába foglalni a többi művészeti ágat és önmagában is rendkívül sokszínű megjelenési formával bír. Alapvetően szerzői filmeket nézek ugyanakkor rajongok a klasszikus amerika filmekért kezdve a pre code korszaktól.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Hírdetés

KI NE HAGYD!