vasárnap, április 14, 2024

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány című film zseniális képivilágával, atmoszférájával és történetmesélésével igazán egyedi, szerzői munka volt. A Világítótorony már egy szűkebb rétegnek készült, inkább amolyan művészi, szimbolikus alkotás lett, de hangulatában, képi világában szintén megmutatta a rendező tehetségét. Az Északi című, harmadik filmje leginkább a kettő ötvözete, ám a rendező elmondása szerint az eddigi legszemélyesebb filmje, amiben végre rendelkezésére állt minden, amit előző filmjeiből hiányolt.

A történet egy viking dinasztiába enged betekintést, ahol a király hazatérte után, nem sokkal brutálisan leszámolnak vele. A fia, aki mindezt végignézte, elmenekül, és felesküszik, hogy egy napon bosszút áll apjáért, és elrabolt anyjáért.

A sztori egy egyszerű, de annál látványosabb bosszútörténet. A felnőtt Viking herceg útját kísérhetjük végig, aki kegyelmet nem ismerve halad afelé, hogy beteljesítse az ígéretét.

Az Északi kritika
Az Északi: Alexander Skarsgård, mint Amleth. Kredit: Aidan Monaghan / © 2022 Focus Features, LLC

A viking világot nagyon autentikusan jelenítette meg Eggers, a film legnagyobb erénye elsősorban a képi világa, zenei aláfestése, illetve az, hogy nem finomkodik egyáltalán. Kendőzetlenül, premier plánban mutatja meg nekünk a brutális kivégzéseket, lecsapott testrészeket. Egy ilyen filmnek ezt nem is szabad másként csinálnia, így kapjuk meg ugyanis azt a hitelességet, ami azt a kort jellemezte.

A főszereplő vikinget Alexander Skarsgård formálja meg, akinek fizikuma abszolút vikinges, viszont játékában, azért hagy némi kivetnivalót. Nem feltétlenül a színésszel van baj, ám a karakter a film nagy részében kissé súlytalan, érdektelen. Kicsit egy videójáték karakter hatását kelti, akivel megyünk végig az akadályokon, pályákon, ám azonosulni nagyon nem tudunk vele, hiába a drámai történések, és a cél, aminél nagyobb motiváló erő nemigen kell. A többi karakter egyébként rendben van, Ethan Hawke abban a kevés időben, amit a vásznon van, kiválóan teljesít, Willem Dafoe szokásához híven zseniális és ijesztő figurát hoz, de Nicole Kidman és Claes Bang is hozza a színvonalat. Aki azonban színészi teljesítményben ellopja a showt, az Anya Taylor-Joy. Az utóbbi években Hollywood egyik legnagyobb feltörekvő színésznője, és minden egyes szerepében tündököl.

Az Északi kritika
Az Északi: Anya Taylor-Joy, mint Olga. Kredit: Aidan Monaghan / © 2022 Focus Features, LLC

A mozi elmondja azt, amit szeretne, ehhez társul a fantasztikus képi világ, jó színészi alakítások, és az atmoszféra, ami végigkíséri az egész filmet. Dramaturgiai szempontból is jól építkezik, a tetőponton lévő csavar is jól működik, hibátlan alkotásnak így sem mondható. A csatajelenetek bár nagyon látványosak, néhol kicsit életszerűtlenek, kicsit hatásvadászok. A mozi utolsó fél órája hibátlan, ám a középső harmada néhol súlytalan lett.

Az Északi kritika
Az Északi: Alexander Skarsgård, mint Amleth. Kredit: Aidan Monaghan / © 2022 Focus Features, LLC

Az Északi összességében egy élvezhető, látványos mozi, a viking-filmek szerelmeseinek igazi csemege. Az átlag mozinézőnek lehet, hogy nem minden elemében fog tetszeni, és a fő karakter kissé halovány jelleme sem emeli a színvonalat, viszont Eggers ismét megmutatta, hogy nagyon ért a nagybetűs filmgyártáshoz.

Az Északi kritika pontozó thumbnail
Az Északi
Összességében
Robert Eggers legújabb mozija egy erőszakos, látványvilágában pazar bosszútörténet lett, ami a viking-filmek szerelmeseinek igazi csemege lesz.
Rendezés
9
Színészi alakítás
9
Forgatókönyv
8
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
8
8.5

Friss

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...

Feltámasztási kísérlet – A törvény nevében 4.évad (True Detective Season 4, HBO Max -2024) kritika

A törvény nevében sorozat 2014-ben indult és Nic Pizolatto showrunner rögtön egy olyan évadot...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...