Egy film, aminek sokkal nagyobb a szíve, mint az agya, de ez egyáltalán nem baj: Az Adam-projekt (The Adam Project, 2022 – Netflix) kritika

Unalomig boncolt irodalmi-filmes gumicsont a gyerekkori traumák hatása a felnőtt létre, különös tekintettel az apa-fiú kapcsolatra. Valamirevaló szuperhőst tragikusan elhunyt és/vagy erőnek erejével lenyűgözendő atyj (esetleg Ben bácsi) nélkül el se tudunk képzelni. Számos komoly és vicces variáció született már a témára, Ryan Reynolds pedig nem is lenne az, aki, ha pont ezt az örökslágert nem formálná Deadpool képére.

Ki ne álmodozott volna arról felnőtt korában, hogy ha lenne időgép, rohanvást visszamenne a múltba, hogy letisztázzon egy-két dolgot apával-anyával… Adam Reednek (Ryan Reynolds) megadatik ez a lehetőség, jóllehet küldetésének alapcélja nem a lelki csipkeverés a családdal, hanem a világ megmentése Maya Sorian (Chatherine Keener) ármánykodásától. Csak arra nem számít, hogy apa (Mark Ruffalo) és anya (Jennifer Garner) mellett még valakivel találkozni fog: halmozottan kiskorú saját magával (Walker Scobell).

Alapvetően két történetről beszélünk: az egyik a szuperhősös – műszaki cikkes – ámulatba ejtős világmegmentés, a másik meg a szívet melengető generációs válságkezelés. Az egyik nagyon jól sikerült, a másik nagyon nem jól.

Az Adam-projekt kritika
Az Adam-projekt (B-J): Ryan Reynolds, mint nagy Adam és Jennifer Garner, mint Ellie. Kredit: Doane Gregory/Netflix © 2022

A világmegmentős vonalon sajnos világosan látszik, hogy a puszta csontváz szerepét tölti be, hogy a többit legyen mire pakolni. Nem a Természettudományi Múzeum ékkövét, a harmincezer szpotlámpával rafináltan megvilágított, szinte élő Stegosaurus csontvázat kell azonban elképzelni, inkább egy kukába dobott csirkelábat. Igazából még nyomokban sem derül ki, hogy a világot mitől és miért kell megmenteni, innentől pedig hiába a csilivili (helyenként talán kissé túlságosan is csilivili) gépek, a lövöldözés meg a menő repülők, az egésznek semmiféle célja illetve értelme nincs. Az időparadoxonokról ne beszéljünk, egy gyalázat az egész, B-közép sci-fi rajongók sírva fogják a fejüket a részecskegyorsítóba verni. Nem kevés rossz szájízt hagy maga után, hogy egy 12 éves kisfiú felnőtt férfiakat mészárol halomra, bármiféle olyan lelki kikönnyítés nélkül, ami iróniára/paródiára utalna. Viszont – és ez egy fontos viszont – ez az egész az idő nagy részében alig-alig zavaró, feltéve, hogy egyetlen pillanatig sem illetjük a terítéken lévő alkotást a tudományos-fantasztikus, pláne a komoly jelzővel.

Nem mintha a maradék, vagyis a szívmelengetés olyan végtelenül eredeti lenne, viszont a szeretnivaló szereplőgárda (megszokott szerepeit csuklóból játszva) pontosan ott és olyan arányban ríkat és nevettet, ahol azt a munkanap végén felmosóronggyá szuttyadt aggyal a tévé elé ülő felhasználó elvárja. Ez igen ritka teljesítmény, nagyon meg kell becsülni. Az ilyesfajta könnyed szórakoztatás az alkotók részéről roppant komoly munkát igényel ám, akkor is, ha pl. a 2016 óta folyamatosan ugyanazt – egyébként nagyon aranyosan- játszó Ryan Reynolds személyében a siker 50%-a már előre garantált. A fent írt alkotók persze rutinos veteránok, Jonathan Tropper forgatókönyvíró komoly írói karrierje mellett a Banshee ötletgazdája és producere, a házaspár Jennifer Flackett és Mark Levin többek közt az Earth 2 és a Beverly Hills 90210 írói. Shawn Levy rendezőnek gyerekeim kedvencén, az Éjszaka a múzeumban szérián és a Stranger Things (melynek egyben producere is) egyes epizódjain kívül a nemrégiben debütált Free Guyt köszönhetjük, melyben a jelek szerint örökre összekötötte a sorsát Ryan Reynoldsszal (olyannyira, hogy már tervbe van véve egy közös Deadpool projekt is).

Az Adam-projekt kritika
Az Adam-projekt (B-J): Ryan Reynolds, mint felnőtt Adam; Mark Ruffalo, mint Louis Reed és Walker Scobell, mint fiatal Adam. Kredit: Doana Gregory/Netflix © 2022

Az Adam-projekt sikerrel manőverezik el egy egész sorozat gyilkos csapda mellett. A 12 éves, sérült kis lelkét óriási pofájával kompenzáló, ámde folyton bajba keveredő Adam csak annyira idegesítő, hogy még épp nem vágjuk bele a tévékészülékbe a málnaszörpös poharat, ráadásul bizonyos stratégiai pillanatokban kimondják, hogy igen, ez a gyerek rohadtul idegesítő, de van rá oka, és van számára remény. Üdítő újdonság a „fogadd el fenntartások nélkül a visszataszító hülyegyereket” klasszik családi filmes sablon helyett. (A felnőtt Ryan Reynoldsra pontosan ugyanez vonatkozik.) Az egymondatos poénok nem vágják ki (minden esetben) a biztosítékot. Az apa-fiú egymásra találásról pont annyi cukormáz folyik le, hogy még nem keni össze undorítóan az asztalt. Jókora szívecskés pecsét azért a jelenetért is, ahol a durcás felnőtt főhőst gyerekkori önmaga készségesen felvilágosítja, hogy bizonyos emlékei a szörnyen viselkedő apáról bizony hamisak, mi több, szándékosan hamisítottak, a „megkínzott lelkű macsó férfi” imázs erősítésére.

Még egy mellékinformáció: a filmben egészen kiváló zeneszámok hangzanak el, viszont teljesen indokolatlanul – senki nem magyarázza el, hogy a 2050-ből 2018-ba visszalátogató hapsi kalandjaihoz miért passzol pont a Led Zeppelin vagy a Boston, már azon kívül, hogy a Led Zeppelin bármihez passzol, aki ezzel nem érte egyet, az jöjjön ki a ház mögé.

Az Adam-projekt kritika pontozó thumbnail
Az Adam-projekt (The Adam Project, 2022 - Netflix)
Összességében
Az Adam-projekt határozottan nézhető, megfelelő szórakoztató értékkel bíró, helyenként meglepően okos film, gyereknek-felnőttnek nyugodtan ajánlható. Nem fogja megváltani a világot, de hála istennek nem is tör ilyen babérokra.
Rendezés
7
Színészi alakítás
10
Forgatókönyv
4
Fényképezés
5
Filmzene/Hang/Effektek
9
7

Friss

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

6 dolog, amit nem tudtál a szülinapos Mark Hamillről

Mark Hamill legismertebb szerepe valószínűleg élete végéig Luke Skywalker jedi lovag (majd későbbi mester...
Kovácsné
Kovácsnéhttp://kovacsne.blog.hu
Gyerekként szerény 19 alkalommal láttam a moziban a Piedone Egyiptomban című kultikus műremeket (többnyire jegy nélkül, de ez most nem tartozik ide). Azóta is próbálok rájönni, hogy bizonyos filmek bizonyos embereket miért fognak meg, miközben mások ugyanazt az alkotást nézhetetlen undormánynak tartják. Filmet elemezni matematikai módszerekkel nem tudok, vonatkozó szakképesítésem nincs. Írásaim ennek megfelelően egy szakfordító agrármérnök bevallottan szubjektív merengései egy-egy mozis élmény kapcsán (gyerekfilmek esetén a saját ivadékaim és szellemi holdudvaruk vonatkozó merengéseit is kötelességtudóan csatolom).

Hasonlóak

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...

Buborék kritika (Bubble, 2022 – Netflix): A kishableány és a parkour története

Sokan elfelejtik, hogy az anime nem csak azt jelenti, hogy 80 epizódot végig kell...