csütörtök, február 29, 2024

Amszterdam kritika (Amsterdam, 2022) – Keserű sztárparádé

David O. Russel A harcos, a Napos oldal vagy az Amerikai botrány című alkotásaival egyértelműen a sikeres rendezők táborát erősíti. Legújabb filmjébe annyi A-listás sztárt hívott meg, amilyet nagyon ritkán tapasztalhatunk filmnél.

Burt (Christian Bale – A gépész, Batman trilógia), Harold (John David Washington – Tenet, Malcolm és Marie) és Valerie (Margot Robbie – A Wall Street farkasa, The Suicide Squad) az első világháború környékén köt szoros barátságot. Az útjuk különválik, ám egy rejtélyes gyilkosság évekkel később ismét összehozza őket.

Az Amszterdam nyitánya, és első harmada egészen élvezhető minőséget képvisel. A párbeszédek, a karakterek közti viszonyok megismerése, a poénok, gyakorlatilag minden jól működik. A gond az, hogy ez a film többi részéről nem mondható el. A cselekmény egyszerűen végig egy mederben úszkál, és igazából nem halad semerre. Azt hihetné az ember, hogy valamilyen szövevényes összeesküvés bontakozik majd ki ebből, de a szereplőink csak vándorolnak A-ból B-be, beszélgetnek, majd ismét barangolnak. Emiatt pedig a mozi felétől már gyakran pozíciót kellett váltanom a moziszékben, mert azt vettem észre, hogy egyszerűen unom a filmet.

Amszterdam kritika
(B-J): Rami Malek, mint Tom Voze; Anya Taylor-Joy, mint Libby Voze és Margot Robbie, mint Valerie Voze az Amszterdam című filmben. Kredit: © 2022 20th Century Studios.

Nagyon fura élmény volt, hiszen amikor ennyi sztárt látunk a vásznon, azt hihetnénk, hogy az egyenes út a minőség felé. Christian Bale, John David Washington, Margot Robbie, Chris Rock, Rami Malek, Robert de Niro, Anya Taylor-Joy és még Taylor Swift is tiszteletét teszi. Velük nincs is baj, mindenki jól játszik. Ez a mozi a forgatókönyvön csúszott el egyértelműen. A rendező érezhetően egyfajta társadalomkritikát is meg akart fogalmazni, és ráhúzni a 30-as évek világára, érzékeltetve, hogy bizony vannak örökérvényű dolgok, amik az idővel sem változtak. Végig érződik ez a gazdagokat kifigurázó társadalomkritika, de valójában ez sem igazán elég ütős.

Amszterdam kritika
Robert De Niro, mint Gil Dillenbeck tábornok az Amszterdam című filmben. Kredit: © 2022 20th Century Studios.

Ritka, hogy egy mozi ennyire ne működjön semmilyen szinten. Egy kicsit jobban odafigyelve a forgatókönyvre, lehetett volna egy jó kis neo-noir, humoros, mégis feszült mozi ez, a rejtélyt sokkal szövevényesebb módon kibvontva, de a rendező megelégedett egy felszínes, érdektelen storyline-al. Két dolgot tudnék mondani a színészi teljesítményeken kívül, ami kicsit menti az összeképet, az pedig a fényképezés, illetve a zenei aláfestés. De sajnos, ha az ember, egy több, mint két órás mozira beül, ahol ennyi színészóriást lát a vásznon, ez édes kevés. A sok mellékszál, és ennyi karakter megfeküdte a film gyomrát, és valahol félúton teljesen letért a jó ösvényről. Kár érte, pedig kiváló ügynök lehetett volna.

Amszterdam kritika pontozó thumbnail
Amszterdam (Amsterdam, 2022)
Összességében
Van, amikor a nagy nevek sem elegek ahhoz, hogy kompenzáljanak egy silány forgatókönyvet.
Rendezés
5
Színészi alakítás
8
Forgatókönyv
4
Fényképezés
8
Filmzene/Hang/Effektek
7
6.5

Friss

A felszín alatt (Under the Skin – 2013) kritika

Jonathan Glazer videóklip- és filmrendező legújabb műve, az Érdekvédelmi terület 5 Oscar-jelölést kapott, így...

Megjelent Jurisits Tamás első lemeze a Connect The Dots

Elérhető és meghallgatható Jurisits Tamás Group: Connect The Dots című világszínvonalú fusion lemeze, mely...

Bejelentették a Sand Land animét

Az egész világon híres Dragon Ball alkotójának Akira Toriyama-nak egy kevésbé ismert története a...

27. filmjét kapja meg a Meitantei Conan franchise

A Meitantei Conan, vagyis a baromi régóta futó Conan, a detektív folytatódik, hiszen jön...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

A felszín alatt (Under the Skin – 2013) kritika

Jonathan Glazer videóklip- és filmrendező legújabb műve, az Érdekvédelmi terület 5 Oscar-jelölést kapott, így...

Abszurd felnövéstörténet: Szegény Párák (Poor Things – 2023) kritika

Yorgos Lanthimos filmjei általában nem túl széles közönségnek szólnak. Művei nagy részben művészfilmek, vagy...

Zack Snyder karácsonyi ajándéka, avagy egy katasztrófális ponyva sci-fi: Rebel Moon – 1. rész: A tűz gyermeke (Rebel Moon – Part One: A Child...

Az ünnepi időszakra megérkezett a Netflixre a rajongói által látnokiknak tartott Zack Snyder ősrégi...