15 évvel az első rész bemutatója után a Kaptár széria is elérkezett befejező, szám szerint hatodik részéhez, ami azért is meglepő, mert a franchise sosem volt komoly box office tényező, habár kifejezetten bukásnak sem számított egyik rész sem, továbbá a kritikusok is mostohán bántak a videojátékból készült horror sorozattal.
10 éve már, hogy az Umbrella vállalat által kifejlesztett, T-vírusra keresztelt biológia fegyver elszabadult Racoon City-ben. A vírus először végzett áldozataival, majd agyzabáló zombikként támasztotta fel azokat. A gyors terjedésnek köszönhetően egy évtized alatt szinte teljesen kipusztult az emberiség. A maroknyi túlélőt az Umbrella egykori munkatársa, azóta fő ellenlábasa Alice (Milla Jovovich) próbálja megmenteni egy antivirussal, amit szintén a cég fejlesztett ki. Az antivirus helyét azonban mindeddig rejtély övezte, de a jó útra tért Vörös királynő szövetkezik Alice-el és elárulja a nőnek, hogy a gyógyszer a Kaptárban van elrejtve és mindössze 48 órája van megszerezni. A Racoon City-be vezető úton Dr. Isaacs (Iain Glen) fogságába esik, aki meg akarja akadályozni, hogy Alice sikerrel járjon és a teljes pusztulást követően egy új világot teremtsen. Alice-nek azonban sikerül kiszabadulnia és Racoon City utolsó túlélőiből csapatot verbuvál, hogy bevegyék a Kaptárt és megszerezzék az ellenszert.
Az első Kaptár film egy nagyon hangulatos, klausztrofób zombis horror volt, remek filmzenével megtámogatva. Persze már az sem volt hibátlan, de a maga nemében igenis kiemelkedő. A folytatások ellenben elég hullámzó minőségűek lettek és horror helyett inkább látványos akciófilmbe hajlottak át, és ezt a hibát az Utolsó fejezet névre keresztelt “lezáró” rész sem tudta kiköszörűlni. Mert az Utolsó fejezet sem más, mint a sorozat többi része, látványos akciókkal tarkított B film! És be kell, hogy valljam én bizony élveztem ezeket a B filmeket. Ez alól talán egyedül a negyedik rész kivétel, ami a sorozat mélypontja volt.
És bizony az Utolsó fejezetet is élveztem, úgy nagyjából a játékidő feléig. Az első közel egy óra üresjáratok nélkül pörgött egyik izgalmas akció jelenetet egy másik követte és már már úgy éreztem, hogy valóban egy videojátékban vagyok. Ekkor Alice még egyedül bolyongott és zúzott le durvábbnál durvább lényeket. Aztán egyre több emberrel futott össze és a videojátékos érzésem kezdett szertefoszlani, ami elsősorban a szereplők közti borzalmas dialogusoknak volt köszönhető. Egyik pillanatban még tátottam a számat egy egy szörnnyel, vagy zombival folytatott bunyó láttán, de amint valaki megszólalt a fejemet fogtam tőle.
A zombi hadsereg visszaverése és a Kaptárba való bejutás a film csúcspontjai, az izgalmak azonban a bejutást követően sem csökkenek, amiről a Kaptár védelmét biztosító ötletes csapdák gondoskodnak. DE AZTÁN… az utolsó fél óra teljesen hazavágja az egész filmet kiszámítható csavarjaival, logikai bukfenceivel és ötlettelen húzásaival. A Kaptár sorozat legnagyobb hibái szerintem azok voltak, hogy először is a második rész végén behozták a klónozásos vonalat. A klónozás, amúgy jó húzás lett volna, ha nem mindent ezzel akartak volna megmagyarázni négy(!) filmen keresztül. Meghal Alice, ja nem csak a klónja volt, meghal Dr. Isaacs ja nem csak a klónja volt, az első részben meghal Michelle Rodriguez…nem baj klónoztuk. És ez a katyvasz ebben a részben csúcsosodott ki, ahol néha meg se tudtam mondani ki igazi és ki másolat. A film, jobban mondva az egész sorozat csavarja is erre a szálra játszik rá, de nem akarom lelőni, az amúgy szerintem rettenetes módon beleerőszakolt fordulatot. És itt térnék ki a sorozat második legnagyobb hibájára: a következetlenségre. Annyira látszik, hogy sosem volt egy egységes történet szál, vagy ötlet amit végigvittek volna a hat részen keresztül és éppen ezért nem üt igazán a lezárás se, mert egész egyszerűen nem építették fel rendesen.
A vizuális effektusok a 40 millió dolláros büdzséhez képest szépen kivitelezettek és kellőképpen látványosak, főleg a kihalt Racoon City és a nyitó jelenetben feltűnő óriás „zombi sárkány”. Az akció jelenetek jól koreografáltak, de sok helyen az agresszív vágás miatt nem látunk eleget belőlük és mivel a film nagy része sötétben játszódik, így a 3D sem tud igazán érvényesülni.