Akárki akármit mond, M. Night Shyamalan egyértelműen az egyik üde színfoltja a modern hollywoodi filmgyártásnak. Pályája elején olyan klasszikus alkotásokkal sikerült berobbanni a köztudatba, mint a Hatodik érzék vagy A sebezhetetlen. Én személy szerint ide sorolnám még a Jelek és A falu című filmjeit is. Ezen filmek után, aztán jött egy elég nagy lejtmenet a rendező karrierjében, ahol olyan filmek születtek, mint Az utolsó léghajlító vagy a Föld után. Sokan temetni kezdték a direktort, ám A látogatás pozitív kritikái, majd a Széttörve kasszasikere ismét reményt adott a rendező kedvelőinek. Főleg, miután kiderült, hogy a Széttörve, A sebezhetetlen folytatása, így mindenki jogosan várta a trilógia záródarabját, az Üveget. Ez ismét megosztotta hollywoodot, és bár részben jogosnak érzem, én ezt a filmet is tudtam élvezni. Most pedig megérkezett a legújabb Shyamalan dobás, az Idő.
Egy kétgyermekes család nyaralni megy a trópusokra. Az idillinek tűnő családról kiderül, hogy azért nincs minden rendben a férj és a feleség közt. A hotel menedzsere egy felejthetetlen élményt ajánlva, egy eldugott természeti paradicsomba invitálja a családot és pár egyéb szálloda vendéget. A partra érkezve azonban hamar realizálják, hogy valami nincsen rendben. A parton lévők rájönnek, hogy valamilyen oknál fogva rohamosan öregedni kezdenek.
![Idő](https://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2021/08/5761_R03_00037AR-1024x429.jpg.webp)
Amit én a legjobban tisztelek Shyamalanban, az az, hogy mer újat alkotni. Nem a jól bejáratott klisék tengerében halászik, hanem mer egyedi ötleteket a vászonra vinni, vállalva a kockázatot, és ez most sincs másképp. Az Idő egy abszolút ötletes, egyedi alapszituációt vázol fel, ami mindenképp kíváncsisággal tölti el a nézőt.
A mozi jól építkezik, szépen fokozatosan bontja ki a történetet és teremti meg a feszültséget. Aztán a film második felében sajnos előjönnek bizonyos hiányosságok. A karakterek közti párbeszédek, interakciók sok helyen elég nevetségesek. Több helyen is jól működik a feszültség, de számomra nem sikerült ezt végig fenntartani a film során.
![Idő](https://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2021/08/5761_TFP_00053AR_CROP-1024x576.jpg.webp)
A parton történt események kellően hatásosak, kimondottan érdekes volt látni ezt a koncepciót kibontakozni. A néző nem igazán sejti, hogy hova is akar kifutni a cselekmény, így nagyjából végig képes fenntartani az érdeklődést, és ezt a sokszor igen groteszk jelenetek tovább erősítik.
Ami Shyamalan egyik névjegye, az egyértelműen az, hogy általában az egész mozi a nagy filmvégi csavarra épül. Ez most sincs másképp, ám a megoldás most nem hatott számomra elég Shyamalanosra. Ezzel nem azt mondom, hogy ne lenne jó a konklúzió, igenis ötletes lett a vége, és most is kapunk a rendezőtől egyfajta morális dilemmát és egy metaforikus értelmezést is, csupán én másmilyen végkifejletre számítottam.
![Idő](https://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2021/08/5761_D006_00145R-1024x683.jpg.webp)
Ami a karaktereket illeti, igazából semmi kiemelkedőt nem lehetne megemlíteni. A színészek hozták azt, amit megkívánt tőlük a karakter, egyszerűen nem rendelkeztek valódi jellemmel és mélységgel.
A film vége után nagyon érdekes érzések keringtek bennem. Örültem, hogy végre ismét egy Shyamalan filmet nézhettem, és érződött is rajta a rendező stílusa. Élvezhető filmről beszélünk, ám valami mégis hiányzott. De hogy mi, azt nehéz lenne megfogalmazni.
![Idő](https://artsomnia.hu/wp-content/uploads/2021/08/5761_TFP_00017AR_CROP-1024x576.jpg.webp)
Az Idő kétségtelenül bevállalós kísérlet volt Shyamalantól. Nagyon egyedi, érdekes koncepció, amiből összességében mégis hiányzik valami plusz fűszer. Nem csatlakozott Shyamalan klasszikusaihoz, ám mégis azt mondom, hogy jár a taps neki, amiért mer kockáztatni, és vászonra vinni a vízióit.