vasárnap, április 21, 2024

Falak között: Esse Bánki Ákos kiállításán jártunk

Nemrég zárult a Galéria ’13 nevű soroksári művészeti központban Esse Bánki Ákos kiállítása. Esse 2008-ban végezte el a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakát, majd több iskolában kezdett rajzot oktatni.

Stílusa az utóbbi tíz év alatt alakult ki. Érett kifejezésmód és lendületes ecsetkezelés jellemzi, ugyanakkor képeit rétegesen festi. Fényekről, házakról, és fákról, néha kivágott fatörzsekről festi képeit. Az ember hiányzik róluk, bár másodlagosan mégiscsak ott van, hiszen a fatörzseket ember vágta ki, az épületeket ember készítette. Elvétve korábbi munkái közt láthatunk árnyékokat, melyek emberek lehetnek.

Tárlatain olykor nemcsak képek, hanem festett plexilemezek installációi is megjelennek. Egymásra vetülő tereket ábrázolva talán a rétegződött univerzumot szeretné velünk láttatni. Ezek a néha szinte személytelen terek egy másik dimenzióba visznek bennünket. Általában a precízen kidolgozott élek és sarkok sok esetben érzelemmentesen adják vissza azt az élményt, amelyben része lehetett a festőnek. Néha csak egy ablakot látunk, vagy kilátást a szomszéd épületre. Ismétlődő tér részletek bukkannak fel, melyek néha rácsot alkotnak.

A fény újjászületik és megsokszorozódik a lefestett épületrészleteken belül. A tiszta színek melyeket nem vagy csak kevéssé kever össze a művész, szintén hozzájárulnak ehhez az élményhez, bár az élek és a színek is néha túlságosan élesek, például a vérvörös használata vadságot kölcsönöz egy kompozíciónak. Szinte bántják a szemet, nem szoktunk hozzá ezekhez a látványhoz.

A belső és külső terek, melyek ilyenformán nyílnak ki, megmutatják a város arcát. De nem a mi szemünkkel látunk, hanem a festő láttatja így a dolgokat. Az idegenség és hidegség érzése persze nem minden alkotásnál fog el minket. Van olyan hely ahol a fény hívogató és meleg, a kék és zöld szín pedig játékosan játszik a felületeken. A sok fal pedig, amelyeken nem lehet keresztüllátni, mindenütt ott van.

Ahogy ő mondja Ars poétikájában:

Szimbolikusan és fizikailag is megjelenő falak között élünk, az adott személyek társadalmi helyzetétől és habitusától is függ, hogy milyen hatással vannak ezek az életére.”

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Szőke Anikó
Szőke Anikó
1972-ben születtem, Budapesten. Szabadúszó vagyok, képzőművészettel és írással is foglalkozom, és sokat szoktam emellett kreatívkodni is. Mindkettőt nagyon szeretem művelni. Szeretném, ha az olvasók is értékelnék a munkáimat.

Hasonlóak

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...

Körkérdés: Gábor Áron kiállítás a Műcsarnokban

Gábor Áron 1954-ben született Budapesten. Tanulmányait a Moholy-Nagy Stúdióban és a Magyar Képzőművészeti Főiskolában...