A Hosszúhajú veszedelem című táncszínházi produkció bemutatóján jártunk

A budapesti Nemzeti Táncszínház modern és tágas épületében, az emeleti kisteremben játszotta el a GG Tánc Eger, a Hosszúhajú veszedelem című táncetűdökből álló darabot, mely Gárdonyi Géza halálának 100. évfordulójára készült.

Hosszúhajú veszedelem kritika
Fotókredit: Gál Gábor

Az író azonos című könyve alapján alkalmazták színpadra. Sokatmondó elnevezése a szerző domináns gondolatait sejteti a női nemről. Az akkori világról alkotott véleményét is tükrözi ez a kötete. A múlt század elején más rendszer volt, persze az alapvető kérdések a mi korunkban is megmaradtak: micsoda, kicsoda a nő, és milyen? Kell-e házasodnia valakinek, aki teljes életet akar élni?

A regény pedig így kezdődik: tizenkét férfiember ül össze karácsony estéjén, hogy elmondják  történetüket, ki miért lett agglegény. Hol azt fejtik ki, hogy a nő kiállhatatlan, hol pedig azt, hogy a külső körülmények miatt nem sikerült megkapni azt a nőt, akit szerettek. Az öt koreográfus, Kulcsár Noémi, Topolánszky Tamás, Feledi János, Halász Gábor és Grecsó Zoltán írta át táncra a műveket. Olyan egységes nyelvezetet hoztak létre, hogy azt hihetnénk, egyvalaki alkotta meg ezt a darabot.

A teljes mű összességében nagyon dinamikus volt. A klasszikus balett mellett bőven merítettek a kortárs tánc lépéseiből is. Sokszor groteszk, de mindenképpen kifejező mozdulatokat láthattunk. A táncosok tökéletes összhangban voltak egymással, és látni lehetett, hogy sok munka van ebben az egészben. Az arcukkal is játszottak, hiszen színészek is ők nemcsak táncosok. Élvezték a darabot, a mozgást, és ez teljesen átjött. A tánc jól reflektált a zenére, mely szintén modern volt, Halász Gábor koreográfus volt a szülőatyja. Lüktető, néha szív dobbanáshoz hasonló dallamvilágot hallhattunk. 

Hosszúhajú veszedelem kritika
Fotókredit: Gál Gábor

De nézzük az etűdöket:

A „Szakállas Magdolna” a hegyes orrú nőket karikírozza, akár a könyvben: a nő a férfi régebbi életét megtudva viselkedik hárpia módjára. „A pék órájában” a hölgyemény akarnok természete miatt szakadt szét a kapcsolat, „A mandulában” pedig egy penészes mandula okozta a bajt. Persze olyan elbeszélés is van, melyben a nő és férfi sok szenvedés után egymásra talál, hiszen egymásnak lélektársai. Ez pedig a „Hol vagy Éva?” című. Szerencsésebb lett volna talán ezt a részt a végére hagyni, azért is mert az eredeti kötetben is ez az utolsó novella. Az „Egy korty vízben” pedig egy korty vízen múlt, hogy agglegény maradt a mesélő. Nehéznek lehetne gondolni a novellák színpadi tánccal való kifejezését. Ehhez néha segítséget jelentett a háttérben megjelenő vetítés, és minden etűd elején az élő szöveg. Így talán az is tudta követni a táncos etűdöket, aki nem ismeri a novellákat.

Hosszúhajú veszedelem kritika
Fotókredit: Gál Gábor

Mindezt ötletes jelmezekben adták elő. Bati Nikolett volt a tervező. Érdekesen oldotta meg a múlt századi ruhák modernizált változatait, melyben főleg a szürke és a fehér szín jelent meg, és a ruhák mintha a mai világot is elhozták volna nekünk.

Összegezve az egész darabot: jó és hiteles produkciót láthattunk, mely vastapsot kapott a közönségtől.

Friss

1899 kritika (1899 – 2022, Netflix)

Nehéz spoilerezés nélkül elmagyarázni, hogy a Netflix 1899 című sorozata nálam hol ment egy...

Dalra fakad az Átjáróház

Egyre inkább kirajzolódik a mozirajongók előtt, hogy miért lesz kihagyhatatlan film a decemberben a...

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...
Szőke Anikó
Szőke Anikó
49 éves szabadúszó vagyok, képzőművészettel és írással is foglalkozom, és sokat szoktam emellett kreatívkodni is. Mindkettőt nagyon szeretem művelni. Szeretném, ha az olvasók is értékelnék a munkáimat.

Hasonlóak

Egy darab, két üzenet. Fiatalok mikrofon mögött: Vigyázz, hova lépsz!

Egy rendkívül értékes előadás premierjét élvezheti a neten keddtől bárki, akit érdekelnek a fiatal...

Egy kezdő író szenvedései: Az Éhség című darabot láttuk a Trafóban

"...Az Éhség kreatív színpadi megoldásokkal, helyenként humorral fűszerezve enged betekintést csetlő-botló hétköznapi hősök mindennapjaiba,...

Ismét színpadon a Gergye Krisztián Társulat összművészeti produkciója : A test emlékezete

A test emlékezete, újra látható lesz november 4-én a Nemzeti Táncszínház nagytermében. Az előadás...