Egy darab, két üzenet. Fiatalok mikrofon mögött: Vigyázz, hova lépsz!

Egy rendkívül értékes előadás premierjét élvezheti a neten keddtől bárki, akit érdekelnek a fiatal tehetségek, a pártolandó projektek és persze egy izgalmas, tanulságos történet.  

Vigyázz, hova lépsz!, mondhatja az ember magának, amikor szörfölni kezd a neten. A médiaáradatban számtalan előadással, podcasttal, zenével, hanganyaggal találkozik az ember. Találni köztük jót, rosszat egyaránt. De ritkán találni olyat, mely mögött több van egy szimpla megnyilatkozási kísérletnél. A Vigyázz, hova lépsz!, számtalan oldalról haladja meg az amatőr előadások színvonalát. Elsőként hosszasan lehet beszélni az olyan objektív szempontokról, mint a felvétel minősége, a mögé tett média, a vágás vagy a szerkesztés. Itt általában már el szokott dőlni, hogy mi a profi és mi a kellemes mosollyal kísért amatőr minőség. A SZIA színház produkciója gond nélkül megugorja ezt a mércét. 

Vigyázz, hova lépsz!
Orosz Mihály zeneszerző és Balogh Eszter szerző a Vigyázz, hova lépsz! premierjén a Nemzeti Színházban (fotó: Tar Patrícia)

De akkor miről is van szó? Kik ezek a „látszólag” profik? 

A válasz egyszerre félelmetes és meglepő. Mert ezek a srácok bizony fiatal (a szó csupán szakmai értelmében vett) amatőrök, a Színházi Ifjúsági Alkotóműhely Egyesület (SZIA színház) tagjai. A társulat művész-pedagógusok és professzionális művészek szárnyai alatt tevékenykedő hátrányos helyzetű, vagy gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatalokból áll, és első megnyilvánulásuk ez a majdnem két órás rádiójáték. A darab és a társulat írója Balogh Eszter, zeneszerzője Orosz Mihály, a társulatot Pintér Szilvia (színház-drámapedagógus) vezeti. Ennyit a tényekről.

A hangjáték jóval többet takar puszta neveknél. Egyrészt már az első percekben belemerülünk egy olyan világba, mely régen a miénk volt, de a felnőttkorral kikopott szépen az életünkből. Ez pedig a felnőtté válás világa. Az a misztikus, félelmetes, szép, ijesztő és érthetetlen világ, ahol még semmi sincs megmagyarázva, ahol a világ dolgait még meg kell érteni. Ebbe csöppen bele öt fiatal, amikor eltévednek egy erdei kirándulás során. Miközben vándorlásuk során sorra találkoznak a felnőtt világ buktatóival, a fiatal felnőtt lélek árnyas és napfényes oldalaival mindegyikőjük lelke, tudata is kissé megváltozik, alakul, vagyis kijelenthetjük, hogy bölcsebbé, de legalábbis megértővé válik. A történet tehát valójában egy fejlődéstörténet. Egy modern, varázslatos metamorfózis a gyermeklét és a felnőtt lét között, melyet minden kamasznak át kell valahogy élnie. 

Vigyázz, hova lépsz
SZIA Színház a Nemzeti Színház épületében (fotó: Tar Patrícia)

És azt hiszem, számomra itt vált varázslatossá igazán ez az előadás. Mert miközben csendben hallgattam a fiatalokat, akik tényleg, minden mesterkélt dicséretet mellőzve jó színészek, miközben hallgattam a remekbe szabott, gyönyörűen előadott, hangulatban és üzenetben tűpontos,  dalokat (egy musical mögött sem maradnának le), közben nem tudom elfelejteni a mögöttes üzenetet, azt, amit az előadók nem mondanak ki, nem is kell, hiszen személyükben hordozzák azt: ők tehetségek, alkotni vágyó, és alkotói erővel megáldott fiatalok. Olyan fiatalok, akik bárhonnan jöhetnek, bárhonnan jöttek. És ez a „bárhonnan” sokszor bizony nem könnyű hely, nem is napfényes, sőt sokszor fájdalommal teli hely. És éppen ez a nem kimondott igazság válik a leglényegesebb üzenetté, hogy ez a „bárhonnan” nem számít, nem szabad, hogy számítson. Minden egyes „bárhonnanban” ott élnek a tehetségek, azok, akik bárkik lehetnek, ha esélyt, lehetőséget kapnak. Az alkotóerő, az energia, ami előre viszi a világot, mindenhol ott van.  Csak ki kell aknázni azt.

Vigyázz, hova lépsz
SZIA Színház: az alkotók és szereplők a Nemzeti Színházban (fotó: Tar Patrícia)

Ezért kellenek olyan emberek, pedagógusok, projektek, támogatások, művészek, akik ezt felismerik, akik vállukra veszik a csákányt és kibányásszák ezeket a drágaköveket, majd feltartják azt a világ elé: Látjátok, mit találtunk? Mert csak le kell verni a csákány bárhová. A Vigyázz, hova lépsz!, lehet egy csupán egy olyan profi kivitelezésű, profin előadott kaland-hangjáték, mely főként fiataloknak mesél arról, hogy milyen a felnőtté válás, a világ megértése. De éppen ezzel a (felnőttek és fiatalok által képviselt profizmussal, munkával, lelkesedéssel) ennél sokkal többet mutathat. Megmutathatja, hogy érdemes ásni, hogy a jó, a jövő, az alkotás ott van mindenhol a „nehéz” helyeken és a „könnyű” helyeken egyaránt, ahol gyerekek, fiatalok vannak. 

A Vigyázz, hova lépsz! ezért nem csupán egy az ifjúsági műfaj után érdeklődő hallgatónak ajánlott nagyszerű alkotás, hanem egy fényes és fontos üzenet is egyaránt. Olyan üzenet, amely mindenkinek szól. Senki nem fog csalódni benne, hallgassa azt rádiójátékként, üzenetként vagy akár a kettőt egybeolvasztva. 

A darab elérhetősége: 

Vigyázz, hova lépsz!
SZIA Színház

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írd be ide a neved

Hírdetés