kedd, április 30, 2024

Trending

Hasonlóak

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet a művész 1995-ben festette. Színes, de furcsa és melankólikus, szürreális világba csöppenünk, és Szurcsik szemszögéből látjuk mi is ezt a ligetet.

A festmény buja színei ellentétben állnak a rosszkedvű, száját lebiggyesztő varázslóval. Aki talán nem is
csak egyszerű varázsló hanem isten is. Janus jut eszembe, a kétarcú, ókori Rómában imádott teremtő úr,
aki egyben volt a kezdet és a vég. De a be- és kijáratok isteneként is imádták. A mágus tulajdonképpen egy tölcsér, vagy tál formájú fejjel rendelkezik. Beláthatunk az agyába. És hogy ebben az agyban mi foroghat, arra választ kapunk a következő termekben.

A művész, Szurcsik József egyszerre nyit ajtót külső és belső világra. A lelkire és az anyagira. Láthatjuk, hogy a teremtő erő skizofrén lehet. Két énnel rendelkezik, és szürreális világot hozott létre. A művész titokzatos univerzumot mutat nekünk, melybe talán mind beletartozunk. Ki így, ki úgy fogja fel a történéseket.

Szurcsik József: A varázsló kertje kiállítás
Szurcsik József: Két bajnok (2013). Forrás: Műcsarnok

Szurcsik évtizedek óta amolyan kocka fejeket rajzol. A kockát magát, mint formát az ókori görögök már
jól ismerték. Platón a kockát a föld őselemhez viszonyította. Ha ezt az ismeretet hozzá adjuk a képekhez,
sok mindenre rá lehet jönni. Negyven év termése táplálkozik ezekből a geometrikus formákból. Bár a fej általában a gömb formához áll a legközelebb, a művész megfogalmazásában legtöbb esetben szögletes formák kelnek éltre, mintha egy börtönbe lenne a szabadnak született szellem, az agy bezárva. Ez a bezártság sugárzik a képekről.

Négy teremben láthatóak művei, ezek határozottan elkülönülnek egymástól.

A Rendszerváltó panoptikumnak elnevezett teremben vannak kiállítva a legkorábbi művek, például sok
grafikai megbízás és hajdani munka. A panoptikum egyfajta látványosságot, cirkuszt, vagy múzeumot
jelent itt, mely inkább csak az elmúlt idők megfagyott és a jövőnek megőrizendő, időhurokban létrejött,
mozdulatlanná fagyott változásnak ad helyet.

Szurcsik József: A varázsló kertje kiállítás
Szurcsik József: Fekete füst (2019). Forrás: Műcsarnok

A lélek geometriája nevű terem a művész igazi arca látható, benső világát mutatja be, mely gyötrelmes.

A fekete – fehér kor nevű terem szintén a politikával foglalkozik. A Bestiárium Humanum tükrözi az
emberek állattá lealacsonyodott énjeit. Történeteket lehet alkotni ezekből az állatias emberekből.
A társadalmi változások tehát ismét megihlették a festőt.

A nyugtalan idők termében a jelenkor – szerintem egyébként legszebb – tájképeit láthatjuk. Ezek inkább pokoli helyekre utalhatnak, hiszen a sok tűz, az égő házak, különböző égi látomások képi megjelenítése, illetve a Haláltánc rajzok azok, melyek azt közvetítik: porból lettél és porrá leszel. Vagy a Bibliai végítélet próféciája elevenedik fel így, mintegy jelszerűen, hogy erre a törékeny világra vigyázni kell. Ez a „kert parti„ végzetes lehet mindnyájunk számára.

Szurcsik József: A varázsló kertje kiállítás
Meghívás egy színjátékra. Forrás: Műcsarnok

A végére hagytam egy pár gondolatot: Ha meg szeretné valaki változtatni a társadalmat, akkor legyen művész. Mert nemcsak a politikus hat az országra, az is hat a társadalomra, amit az ember olvas, vagy lát, és hall.
És hogy a szóban forgó varázsló isteni vagy ördögi személy? Ezen el lehet gondolkodni, miközben
végigmegyünk a tárlaton, majd hazamegyünk.

Szőke Anikó
Szőke Anikó
1972-ben születtem, Budapesten. Szabadúszó vagyok, képzőművészettel és írással is foglalkozom, és sokat szoktam emellett kreatívkodni is. Mindkettőt nagyon szeretem művelni. Szeretném, ha az olvasók is értékelnék a munkáimat.