Pajzán kíváncsiság (Curiosa – 2019) [Kritika]

A XX. század előestéje, Párizs. A fűző a divat, és az illem uralkodik még, de a színfalak mögött ott lappang a kíváncsiság, a női és férfi test ruhátlan kalandjának izgalmas, soha meg nem unható rejtélye. Ebbe az örök csapdába zuhannak reménytelenül a film szereplői, ahol valamilyen módon mindenki szerelmes (mintha ez kötelező lenne), és vágyik a másikra. Az örök téma (így a film is, melynek története néhány szekrényfiókból előbukkanó erotikus fénykép nyomán fércelődött össze) apropóját egy újszerű, izgalmas masina adja: a fényképezőgép. Nem csoda, hiszen a hordozható kamera megszületéséig a valódi, húsvér erotika látványa csak a jelenlevőkre korlátozódott. Az erotikus fotók megjelenésével azonban bárki megmustrálhatott egy kamera elé merészkedő valódi testet, anélkül, hogy valaha is látta volna az illetőt. Ennek megfelelően a film eredeti címe: Curiosa /különösség, főként erotikus, pornográf kiadvány/ sokkal beszédesebben fedi fel a film lényegét.


Erotikus franciasaláta. A film első öt perce után ez jutott eszembe. Lou Jeunet filmje egyszerű, mint egy franciasaláta. Nem a benne lezajló események egyszerűek, hanem maga film. Nők és férfiak kötik össze sorsukat néhány évre, hónapra vagy percre (hogy mennyi idő telik el egyes jelentek között, azt nem mindig közli a rendező), majd ugyanezek az emberek szétválnak, hogy aztán drámai elkeseredésükben újra rájöjjenek, hogy egymás nélkül nem élet az élet. A kamera kattog, az erotikus jelentek többnyire szolid visszafogottsággal egymásba karolnak. A történet (a legtöbbször érthetetlen módon) hatalmas érzelmek sodrásában zajlik, mert ebben a franciasalátában van ám minden: öröm, vágy (sok vágy), szerelem, erotika (abból bőven akad, mintha a szerelem kizárólag szexualitásból állna) elkeseredés, féltékenység, megalkuvás, reménytelenség, remény.

Mindez általában a legfelső fokon, és gyorsan követve egymást. Mindenki halálosan szerelmes, vagy éppen haragos, végzetesen féltékeny és kétségbeesett, hogy öt perc múltán végzetesen toleránssá és végtelenül engedékennyé váljon. Hogy mi okozta bennük ezt a változást, arról nem tud senki semmit, de az biztos, hogy a szex jó megoldásnak tűnik bármilyen problémára. Persze van megfejtés: a film szereplői egyszerűek, nem vesződnek sokat jellemük fejlődésével, sőt egyáltalán nem fejlődnek. Adva van a nőcsábász (valójában meglehetősen elvtelen) hősszerelmes, a szerelemért minden szabályt áthágó nő, a balek hősszerelmes, a mellék hősszerelmes, ők együtt keringenek egy Kodak kamera és az általuk készített képek fénykörében, mely mint majonéz a salátában úgy fogja össze az egyébként talán soha össze nem álló történetet.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés4 Votes
70


Pajzán kíváncsiság
Összességében
A film egy kusza, erotikától, érzelmektől felfűtött, sőt túlfűtött történet, melyben kattog és csak kattog a fényképezőgép, a néző pedig azon tűnődik, hogy vajon miért ült be a moziba: egy kis erotikáért, a sokszor érthetelten módon viselkedő, végletekben élő egydimenziós szerepelők sorsa miatt, vagy csupán azért, hogy bepillantson az erotikus fényképek hőskorának kulisszái mögé. Bármiért is tette, nagy elvárásokat nem szabad magával vinnie a rágcsálni való mellé.
Pozitívumok
Korhű ábrázolás mód
Negatívumok
Következetlen forgatókönyv
Egydemziós karakterek
Jellemfejlődések hiánya
30
Értékelés

Friss

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...