Minden negyedik – mi az a perinatális gyász?

Október 15-e a Vendégbabák Világnapja: a gyermeküket a várandósság ideje alatt, szülés közben vagy röviddel azután elvesztett családok gyászának a napja. A Manna Produkció november 30-án mutatja be a Minden negyedik című előadást a Radnóti Tesla Laborban, Csábi Anna rendezésében, a saját gyűjtéséből írt szöveg alapján. A darab azokról a nőkről szól, akik megélik a bennük fejlődő élet elvesztését. Ma minden negyedik nő érintett, küzd meg ezzel a helyzettel és a gyásszal, amiről nem beszél, vagy ha igen, akkor azzal nehezen szembesül a társadalom. A színpadon Fullajtár Andrea, Földes Eszter, Tordai Teri, Szegvári Júlia, Sebők Maya és Gáspár Anna mesélnek női történeteket, nem csak nőknek.

A Minden negyedik előadás szövegkönyve több mint egy éves kutatási és gyűjtési munka eredményeképpen született. Az ötletgazda Csábi Anna és alkotótársai olyan édesanyákkal, családokkal beszélgettek, készítettek interjúkat, akik átélték ezt a veszteségélményt és történetüket szívesen megosztották, azért, hogy segítsenek sorstársaikon és társadalmunk érzékenyítésén. A készülő előadásban fontos szerepet játszik a mozgás, a zene, és feloldásképp: a humor. A valós történetek mellett Borbély Szilárd versei is elhangzanak.

„Előadás egy lény és egy ember rövid kapcsolatáról, amiből kinn rekednek a túlnépesedési statisztikák és a klímaválság, de már évszázadok óta nehezíti feldolgozását a társadalmi szintű tabusítás, elrekesztve egymástól sorstársakat, hermetikusan lezáródó őrületbe zárva őket, kettesben egy életnek indult sejtcsomó emlékével.” – mondja Csábi Anna, Marosvásárhelyen végzett rendező a készülő produkció kapcsán.

A Manna Produkció előadását a Radnóti Színházzal együttműködve a Tesla Labor tűzi műsorára novembertől.

Az előadás rövid ismertetője:

Hogyan halhatna meg az, aki meg sem született?

Művi abortusz, spontán vetélés, sürgősségi császármetszés, félidei megszakítás fejlődési rendellenességre hivatkozva. A perinatális veszteség hiába gyakori, társadalmi szinten képtelenek vagyunk kezelni. Az ilyen traumán átesett nőknek illik elhallgatni problémájukat, gyászuk érthetetlen, illegitim és tabu.

Minden negyedik várandósság idő előtt megszakad.

Hogy sirathatnánk valakit, akinek fejlődését szándékosan szakítottuk meg?

Jankát elhagyta a társa, és arra kérte, abortálja magzatukat. Anikó terhességét az orvosok akarják megszakítani, Erika nem akart gyereket, vetélés után mégis úgy érzi magát, mint egy kiürült bádogdob. Cili és Rita habituális vetélők, Melinda az egészségügyben dolgozik. Feltűnik Janka nagymamája is, és a régmúlt idők. Hétköznapi emberek, akikkel szintén megtörtént, szembenézve a nehéz, de a szebb pillanatokkal is. Mert nem kizárólag sötét téma ez: az élet néha csak a halálon keresztül tud utat törni magának. Groteszk történet elszánt nőkről, a mögöttük felsejlő férfiakról, és a társadalmi éretlenségről, ami a jelenséget kezeli. Ironikus dalok, minimalista koreográfiák átmeneti anyák legnehezebb pillanatairól.

MINDEN NEGYEDIK
Előadják:
Csábi Anna
Gáspár Anna
Földes Eszter
Fullajtár Andrea
Sebők Maya
Szegvári Júlia
Tordai Teri

A hang: Széles Tamás

látvány: Papp Gyopár
zene: Szegvári Júlia
mozgás: Bodor Johanna
dalszöveg: Seitz Attila
fényterv: Váradi András
hang: Ragó Annamária
rendezőasszisztens: Fazekas Anna
produkciós vezető: Gáspár Anna
rendező: Csábi Anna

Bemutató: 2020. november 30. 19:00 – Radnóti Tesla Labor

Az előadás létrehozását támogatta: NKA, EMMI, EMET, Amazon, Signals to Noise Lab



Friss

Creed III kritika (Creed III, 2023) – Még mindig megvan benne a tűz

Talán kijelenthető, hogy eddig mindkét Creed film kiválóan vitte tovább a Rocky franchise örökségét,...

65 kritika (65, 2023) – Jurassic Parkban a helyzet változatlan

Tehát adott egy minimál karakteres túlélőfilm. Nem nagy ügy, vagyis lehetne az, mert ugye...

Hadik kritika (2023)

Képzeljük el, ahogy Rango, a kaméleon huszárruhát ölt, majd elkiáltja magát: „És most vágtatunk”....

Sikoly VI. kritika (Scream VI, 2023) – Ghostface New Yorkban

2022-ben több, mint egy évtizedes álmából keltették fel a Sikoly franchise-t. A Wes Craven...
Majer Judit
Majer Judit
Műfajtól függetlenül képes vagyok rajongani filmekért és sorozatokért, igyekszem bennük meglátni a jót, és szeretem őket részletekbe menően is elemezni. Objektív kritika nem létezik, de törekedni kell rá.

Hasonlóak

Koprodukcióban mutatja be Göncz Árpád drámáját a Csokonai és a Terminál Workhouse

Február 10-én, Göncz Árpád születésének 100 évfordulóján jelentette be együttműködését a XV. kerületi kulturális...

PhotoLab – egy hely, ami a fotográfiáról szól

A Ferenczy Múzeumi Centrum új kiállítóhelyet nyit 2022 elején a Vajda Múzeumban. A PhotoLab...

Szentendrei múzeummaraton a Magyar Kultúra Napján

A Magyar Kultúra Napján egész napos kurátori tárlatvezetéseket tartanak Szentendrén, öt helyszínen, a Ferenczy...