hétfő, november 11, 2024

Trending

Hasonlóak

Grafikai és kortárs aukciókat rendez a Virág Judit Galéria

Kortárs művekből és első alkalommal, kizárólag grafikákból álló, tematikus árveréseket rendez a Virág Judit Galéria április 23-án és 24-én. A művek teljes keresztmetszetét nyújtják a magyar művészet történetének, többek között Lotz Károly, Rippl-Rónai József, Victor Vasarely, ef. Zámbó István, Nádler István, Fiedler Ferenc és Maurer Dóra alkotásaira lehet licitálni online. Az aukciós kiállítás virtuálisan már elérhető, ha pedig a járványügyi szabályok lehetővé teszik, április 10. és 22. között személyesen is megtekinthető a galériában.

Virág Judit Galéria
Nádler István: Feketebács. Forrás: Virág Judit Galéria

A szezonális nagy aukciók mellett, a nemzetközi aukciósházak gyakorlatát követve már kisebb, tematikus árveréseket is rendez a Virág Judit Galéria. A műtárgypiaci változások ugyanis azt mutatják, hogy az online és hibrid árverések megjelenésével párhuzamosan megnyílt az út egy más típusú gyűjtői kör és közönség eléréséhez is. Április 23-án így először vehetnek részt az érdeklődők kizárólag grafikákból álló árverésen, mellyel a galéria egy korábban méltatlanul elhanyagolt műfajra szeretné ismét ráirányítani a figyelmet. Miközben a legnagyobb aukciósházak számára bevett gyakorlat a „works on paper” vagyis a tematikus, papír alapú, grafikai árverések szervezése, Magyarországon kevesebb figyelem fordul ezekre a művekre. A most kalapács alá került alkotások közül a 19. századot Lotz Károly, Székely Bertalan, Mednyánszky László műalkotásai reprezentálják, de a huszadik század legnagyobb művészei, Rippl-Rónai József, Vaszary János, Berény Róbert, Czóbel Béla művei is megtalálhatók az aukciós anyagban. Több ritkaság is kalapács alá kerül, többek között a húszas évek klasszicizáló, úgynevezett Árkádia körhöz tartozó Korb Erzsébet, Fonó Lajos és Varga Nándor Lajos grafikái vagy Reigl Judit műve. Victor Vasarely munkái ritkán bukkannak fel a hazai piacon, az op-art nemzetközi hírű mesterétől most több műtárgyat is bemutatnak. Igazi gyűjtői csemege Gyarmathy Tihamér 12 darabos emlékmappája, valamint Rózsa Miklós modern magyar képeket bemutató mappája, mely egy elképzelt, virtuális képtárat mutat be, többek közt Szinyei Merse Pál, Kádár Béla, Rippl-Rónai József, Egry József, Csók István alkotásait. A grafikai munkák a technikájukból adódóan jóval kedvezőbb áron vásárolhatók meg, így szélesebb kör juthat hozzá kiváló művészek jó minőségű alkotásaihoz.

Az április 24-i kortárs aukció törzsanyagát a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar képzőművészetének alkotásai képezik: az immáron erősen kanonizált művészek – Maurer Dóra, Keserü Ilona, Lakner László, Nádler István, Hencze Tamás vagy Bak Imre – mellett jelentős számban képviseltetik magukat az ekkor induló fiatalabb generáció képviselői is. Dienes Gábor, Nagy Gábor, El Kazovszkij, Ujházi Péter vagy a Vajda Lajos Stúdió tagjai, akiknek műveiben az egyetlen közös pont, hogy a figuralitás talaján maradtak. Az absztrakt hagyományok folytatói sem maradnak le, többek között Konok Péter, Haász István, Lantos Ferenc, Matzon Ákos darabokra lehet majd online licitálni.

Virág Judit Galéria
Fiedler Ferenc: Címnélkül. Forrás: Virág Judit Galéria

Az árverés legmagasabb 5,5 millió forintos kikiáltási árról induló darabja Nádler István Feketebács No. 11 (1987) című képe lesz, mely a Malevicstól eredeztethető kötöttebb formát és a Niké-motívumot ötvözi egyszerre jól felismerhető nádleri módon. Bak Imre, aki pályája kezdete óta szenvedélyesen kutatta a népművészeti és archaikus motívumokat, 1992-1993-ban festett egy nagyobb és egy kisebb méretű Csontváry-képet. A mostani aukción szereplő kisebb Csontváry (1992) kép 4 millió forintos kezdő árról indul. Szintén 4 milliós licitárról indul Fiedler Ferenc Cím nélkül (1963) olajfestménye, melynél az árnyalatokkal és a színekkel játszott a művész.

Maurer Dóra pályáját a világ egyik legfontosabb kortárs művészeti intézményében, a Tate Modernben 2019-ben mutatták be, illetve London leghíresebb magángalériájában, a White Cube Bermondsey-ben is láthatóak voltak művei. Gát-projekt (1993) című színes fotója egy természetes vízlépcsőt ábrázol oldalról és magasított nézőpontból, így a megtört hullám függőlegesen választja ketté a képteret. A hullámtörés tetejére akrillal színes labdákat festett, amelyek hol jobban, hol kevésbé elmerülve lebegnek a víz felszínén, annak mozgását követve. Lakner László művészetére nagy hatással volt a nyolcvanas évek elején két amerikai költő, Ezra Pound és Walt Whitman. Utóbbiról kapta a nevét a most licitre bocsátott Whitman (1981) című kép, amely feltehetően egy vers részlete: a lap legalján egyértelműen a költő neve látható, de a többi írás azonban már nehezen kivehető.

A két aukción összesen 215 tétel kerül kalapács alá, 115 grafikai és 100 kortárs műalkotás. Amennyiben a járványügyi szabályozások lehetővé teszik a kiállítás április 10. és 22. között lesz látogatható, de virtuális túra keretében bárki számára megtekinthetők a kiállított művek.


Virtuális kiállítás: https://magicview.hu/virtualtour/viragjuditgaleria2021-marcius

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JnCHVRcB7zE&t=1s&ab_channel=ViragJuditGaleria

1. Grafikai aukció

Aukció: 2021. április 23. (péntek), 19 órakor, ONLINE

Grafikai aukció katalógusa: https://viragjuditgaleria.hu/hu/grafikai_aukcio/

4. Háború utáni és kortárs művek aukciója

Aukció: 2021. április 24. (szombat), 19 órakor, ONLINE

Kortárs aukció katalógusa: https://viragjuditgaleria.hu/hu/kortars_aukcio/

Ivány Bence
Ivány Bence
Sziasztok, Bence vagyok! Gyermekkorom óta imádom a filmeket. Akkoriban élő műsorújság voltam. Betéve tudtam az egész heti tv műsort (csatorna, filmcím, játékidő, tartalom és főszereplők). Imádom a műveszeteket, mind a filmek és sorozatok, mind pedig a zene fontos szerepet játszanak az életemben. Ezek közül számos helyen volt szerencsém kipróbálni magam: Filmezés, zenélés, írás, média (szerkesztő asszisztens és riporter). Jelenleg a Filmsomnia mellett színészként dolgozom és egy Podcast-et is vezetek. Nagyon fontos számomra az objektivitás mércéje, ezért igyekszem mindig a lehető legobjektívebben közvetíteni a mondandóm. Ez persze nem könnyű, hiszen az a fránya szubjektív vélemény minden sarokból árgus szemekkel figyel és vár. Ezért mindig résen kell lennem és nem szabad elgyengülnöm, mert különben átveszi az irányítást.