Ismét színpadon a Gergye Krisztián Társulat összművészeti produkciója : A test emlékezete

A test emlékezete, újra látható lesz november 4-én a Nemzeti Táncszínház nagytermében. Az előadás látványvilágát a lengyel avantgárd legjelesebb képzőművészének, Magdalena Abakanowicznak az alkotásai ihlették. A három táncosra és egy kilenctagú kórusra megálmodott mű zenéjét Zombola Péter szerezte. Misztikus, mítikus és mitológikus világok jelennek meg a színpadon, ahol az örök mozdulatlanságba zárt figurák életre kelnek.

Magdalena Abakanowicz a lengyel képzőművészet korszakos alakja, szobrai, installációi a világ minden táján megtalálhatóak. A 2017-ben elhunyt szobrász és textilművész és hatalmas életműve ihlette Gergye Krisztiánt egy új összművészeti előadás létrehozására. A produkciót Jerger Krisztina művészettörténész emlékének szentelte a koreográfus, aki meghatározó alakja és kurátora volt a magyar múzeumi világnak és különösen sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatok építéséért.

Gergye Krisztián az elmúlt évtizedben sokszor készített képzőművészet ihlette performanszokat és nagyszínpadi táncprodukciókat, előadásainak fókuszában a műfajok szintézise áll. Több évig készítette elő A test emlékezete című előadását, melyet Abakanowicz embernagyságú textilművei és zsákvászon szobrai ihlettek. Az előadás számos művészeti műfaj, hétköznapi és előadóművészeti gesztus, művészet-értelmező szemlélet fókuszából közelít egy életműhöz. Tánc, színház, báb-művészet, performansz-művészet, rekonstrukciós kísérletek, reprodukciós tapasztalások, zenei kompozíciók, kórusművek által törekszik a kimerevített rítusokként értelmezhető Abakanowicz-i világkép feltámasztására.

Gergye Krisztián
Fotókredit: Dömölky Dániel

Az előadás a Nemzeti Táncszínház nagyszínpadát borítja be Abakaonwicz alkotásait idéző figurákkal, formákkal, monumentális alakokkal. Zombola Péter zeneszerző hangszeres közreműködője is az előadásnak, a rendező felkérésére modern kórusműveket írt társulva a képi- és mozgásvilághoz. A szerzeményeket a Soharóza Kórus kilenc tagja adja elő, akik nem csupán hangjukkal vesznek részt a produkcióban, hanem megtestesítik életre keltik a megidézett korszakok jellegzetes figuráit. A test emlékezetének táncosai Barabás Anita, Téri Gáspár és Gergye Krisztián. Magdelna szerepében Bánfalvi Esztert láthatja a közönség.

Abakanowicz az egyetlen olyan általam ismert alkotó, aki mérhetetlen szigorral és következetességgel, szinte archeologikus módszerrel felismerve a világot, sejtről sejtre, alakról alakra haladva teremtette meg a saját univerzumát. Szobrai mintha egy letűnt kor emléknyomai lennének. Kimerevített archetipikus alakjai és objektumai egy képzeletbeli civilizáció létezésének lenyomatai. Az archaikus és a szellemi világokhoz való kötődéseink a test emlékezetében fedezhetők fel. Koreográfusként ennek a test-emlékezetnek, a test nyelven túli, vagy nyelv előtti, csak rá jellemző nyelvének elkötelezett kutatójaként Abakanowicz műveiben látom az analógiát és a visszaigazolást, hogy nemcsak érdemes, de létszükséglet ezen az úton járnom és haladnom. – mondja Gergye Krisztián az előadásról.

Az összművészeti előadás hűen tükrözi Gergye Krisztián és alkalmi társulata azon törekvését, hogy az előadásaikban a műfaji jellemzők ne csupán kontextusként jelenhessenek meg, hanem szerves egységet alkotva, valós találkozásban, egymástól el nem választható módon alakíthassák előadásaink egyedi formanyelvét és a mondanivaló kikristályosodását.

Gergye célja, hogy Abakanowicz kimerevített, megállított idejű rituáléit megpróbálja feléleszteni a XXI. században, oly módon, ami még a mai, utópisztikusnak tűnő világunkban is értelmezhető, sőt megtapasztalható lehet. Megpróbál benne lenni az élet rituáléjában, hogy ezáltal megérthessük a halált és megtapasztalhassuk a test emlékezetét. 

A darab trailere:

Jegyek elérhetők:

http://www.nemzetitancszinhaz.hu/musor/a-test-emlekezete/1698


Gergye Krisztián Társulata

A TEST EMLÉKEZETE

hommage a Magdalena Abakanowicz

– Jerger Krisztina művészettörténész emlékére –

Előadják: Barabás Anita, Gergye Krisztián, Téri Gáspár

és a Soharóza kórus:

Asbóth Szaffi, Bogdán Tamás, Botka Dóra, Karosi Roland, Nagy Kata, Simon Júlia, Sipos András, Tamási Borbála,

Tárnoki Tamás

Magdalena: Bánfalvi Eszter

Hangszeren közreműködik: Zombola Péter

Soharóza karnagya: Halas Dóra

Zenei felkészítő: Ney Andrea

Zene: Zombola Péter

Díszlet: Zöldy Z. Gergely

Jelmez: Béres Móni

Vetítés: Dinea László

Fény: Szabon Bala

Asszisztens: Jankovics Eszter

Rendező-asszisztens: Fazekas Anna

Produkciós vezető: Gáspár Anna

Rendező-koreográfus: Gergye Krisztián

Nemzeti Táncszínház Nagyterem 19.00, 2021. november 4.

Támogatók: NKA, EMMI, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, Mickiewicz Intézet, Nemzeti Táncszínház

Friss

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...

Összezárva a szörnyeteggel: Fekete madár évadkritika (Black Bird, 2022 – Apple TV+)

Augusztus ötödike óta már megtekinthető az Apple TV+-on az év egyik, hanem a legmegrázóbb...

Magyar film világpremierje Miskolcon!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál mindig büszke volt rá, hogy a legnagyobb nemzetközi fesztiválsikerek...

Varga József Zsolt kiállításán jártunk az Aranytíz Kultúrházban

Különös világgal találja magát szemközt az, aki felsétál az Aranytíz Kultúrház felső emeletére. Varga...
Ivány Bence
Ivány Bence
Sziasztok, Bence vagyok! Gyermekkorom óta imádom a filmeket. Akkoriban élő műsorújság voltam. Betéve tudtam az egész heti tv műsort (csatorna, filmcím, játékidő, tartalom és főszereplők). Imádom a műveszeteket, mind a filmek és sorozatok, mind pedig a zene fontos szerepet játszanak az életemben. Ezek közül számos helyen volt szerencsém kipróbálni magam: Filmezés, zenélés, írás, média (szerkesztő asszisztens és riporter). Jelenleg a Filmsomnia mellett színészként dolgozom és egy Podcast-et is vezetek. Nagyon fontos számomra az objektivitás mércéje, ezért igyekszem mindig a lehető legobjektívebben közvetíteni a mondandóm. Ez persze nem könnyű, hiszen az a fránya szubjektív vélemény minden sarokból árgus szemekkel figyel és vár. Ezért mindig résen kell lennem és nem szabad elgyengülnöm, mert különben átveszi az irányítást.

Hasonlóak

Egy darab, két üzenet. Fiatalok mikrofon mögött: Vigyázz, hova lépsz!

Egy rendkívül értékes előadás premierjét élvezheti a neten keddtől bárki, akit érdekelnek a fiatal...

Egy kezdő író szenvedései: Az Éhség című darabot láttuk a Trafóban

"...Az Éhség kreatív színpadi megoldásokkal, helyenként humorral fűszerezve enged betekintést csetlő-botló hétköznapi hősök mindennapjaiba,...

Koprodukcióban mutatja be Göncz Árpád drámáját a Csokonai és a Terminál Workhouse

Február 10-én, Göncz Árpád születésének 100 évfordulóján jelentette be együttműködését a XV. kerületi kulturális...