fbpx
18.1 C
Budapest
csütörtök, szeptember 23, 2021

Ha nem alszol el, gazdag leszel: Deep (2021 – Netflix) kritika

Thai tini sci-fi értelem, sci-fi elemek és mondanivaló nélkül

Vannak filmek, melyek azért kellenek, hogy az egyszeri nézőnek kiégjen az agya és elveszítse reményét a filmkészítésben. A Deep pont erre szolgál. Mesterien egyensúlyoz a rossz és nézhető filmek közötti keskeny pallón, és minduntalan a „rossz” oldalra billen, egyre mélyebb és mélyebb depresszióba sodorva a nézőt. De hogy miért rossz ez a film?

Például azért, mert van benne ötlet, és nincs elkeserítőbb látvány annál, mint amikor valamit direkt elrontanak. Néhány alvászavarral küszködő fiatal arra vállalkozik, hogy addig nem alszanak el, míg a nyakukba ültetett kis kapszula meg nem telik az ébrenlétet szabályzó hormonnal. Ha ez sikerül nekik, akkor kapnak egy kalap pénzt. Egész jó témafelvetés, nem igaz? A film készítőinek feladata az volt, hogy ezt az ötletet a lehető legjobban elrontsák. Kemény munkával sikerült is nekik. Bevetettek mindent, amit csak lehetett.

Deep
Deep: Panisara Rikulsurakan, mint Jane. Kredit: NETFLIX © 2021

Elsőként elrontották magát a témát. Ugyanis a fiatalok alvásmegvonásakor az egész filmben nem történik semmi. Tényleg semmi. Itt az alkotók előtt tátongott egy csapda, mert ezen a ponton kiváló lehetőség adódott, hogy a film elinduljon a horror irányába. Pláne igaz ez annak ismeretében, hogy szép számmal ismerünk fajsúlyos thai horrorfilmeket is (Ghost game, The Sisters, 4bia). Az egyszeri néző tehát várta is ezt a fordulatot, és feljebb ült a székében, melyben az előbb már majdnem elaludt. De az alkotók ügyesek voltak: gyakorlatilag egyszer sem használták ki ezt a ziccert. Ezt követően már egyenes volt a pálya. Arra kellett csak figyelni, hogy lehetőleg ne történjen benne semmi, ami kicsit is megzavarná az elkeseredni készülő nézőt. A fiatalok nem alszanak, kapnak pénzt és kész. Persze egyszerűsítek. Vannak benne látszólagos drámai elemek, és persze ott a csavar a végén, csakhogy az a csavar az égvilágon nem csavar semmit a történeten. Vajon kit izgat, ha kiderül, hogy a gonoszt nem Dr. Z-nek, hanem Dr. Y-nak hívták? Senkit.

Deep
Deep: Panisara Rikulsurakan, mint Jane. Kredit: NETFLIX © 2021

Az alkotók második aduásza arra, hogy a mozi a lehető legfelejthetőbbre sikerüljön, a rendezés és a színészi játék volt. Természetesen egy európai szem nem ugyanazokat a gesztusokat, érzelmeket, színészi motívumokat látja, mint egy ázsiai néző. Nem is erről a kulturális résről van szó. Hanem arról, hogy egy tinifilmben, ahol az átlagos életkor nagyjából 22 év, a fiatal színészeknek pokolian jól kell játszani ahhoz, hogy az ember ne egy szánalmas gimnáziumi színdarabot lásson leperegni a szeme előtt. Az alkotók itt is ügyeltek a részletekre. Fáradozásukat siker koronázta: a film egy másodpercre sem hagyja el az amatőr színészek által meghatározott színvonalat. A néző bármennyire is akarja, nem hiszi el a szereplők egyetlen szavát sem. A felnőtt színészek pedig ügyesen lesüllyednek erre a szintre, nehogy a tinisztárok tehetsége csorbát szenvedjen.

Deep
Deep: Warisara Jitpreedasakul, mint June. Kredit: NETFLIX © 2021

És végül, hogy a nagy terv nehogy befuccsoljon, az alkotók bevetik a nagyágyút: okosan ügyeltek arra, hogy minden egyes jelenet, megformált szerep, kellék és helyszín ismerős legyen, és még csak véletlenül se lehessen felfedezni benne újszerű elemeket. Ez is sikerült nekik.

A kemény munka pedig meghozta a gyümölcsét. Létrejött egy film, amit meg lehet nézni, de nem érdemes. Vagy talán csak azoknak, akik fülig szerelmesek Panisara Rikulsurakanba vagy akik éppen a thai nyelvet készülnek elsajátítani. 

Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Hírdetés

LEGFRISSEBB