Az újrafeltalálás műfaja: Volt egyszer egy képregény (2021 – Vertigo Média) kritika

Rövid de átfogó dokumentumfilm a hazai képregénypiac múltjáról és jelenéről, olyan alkotóktól és kiadóktól, akik egyben rajongók is.

Volt egyszer egy képregény
Egy készülő mű. Forrás: Vertigo Média

A Volt egyszer egy képregény filmművészeti szempontból tipikus dokumentumfilm. A külső szemlélő számára nem is lesz több ennél, a mögötte megbúvó rengeteg munka, szeretet és rajongás csak annak a szűk körnek lesz egyértelmű, akit szintén foglalkoztat a téma. Ennek a zárt közönségnek azonban hatalmas élmény lesz ez a doku film és esetleg jó alkalom, hogy bárki elhívjon valakit, akit kevésbé foglalkoztat ez a téma.

Gábor Bence filmje alaposan körbejárja a hazai képregény kiadás helyzetét, hátráltató tényezőit, ezek történelmi okait és a hazai alkotók munkájának előnyös és hátrányos körülményét. Ezeknek a gondolatoknak az itthoni piac olyan figurái adnak hangot, mint Tondora Judit rajzoló, Korcsmáros Gábor a Képes Kiadó tulajdonosa, vagy Harza Tamás a Kingpintől. Az ő személyes élményeiktől válik intimebbé ez a mozi és lesz több, mint egyszerű dokumentumfilm, mindenkiből sugárzik, hogy a mai napig imádja ezt a műfajt és szerelemből csinálja.

Volt egyszer egy képregény
Harza Tamás. Forrás: Vertigo Média

Az egyszerű interjús szerkezetet a (főleg) hazai megjelenésekből kiemelt képregényoldalak tarkítják és néhol betekintést nyerhetünk abba is hogyan dolgozik mondjuk egy tusrajzoló. Ugyan a filmben elhangzik mennyire rétegelt munka képregényt készíteni, ezért kifejezetten hasznos, hogy ezt egy készülő alkotáson keresztül szemlélheti a néző.

Bő háromnegyed órával a játékidő gyakorlatilag tökéletes, nincs túltolva, túlmagyarázva, mégis informatív és tartalmas és a szentimentalitás is bőven elfér benne. Talán egyedül a hangkeverésen lehetett volna picit csiszolni még, de a végeredmény egyáltalán nem élvezhetetlen, így ez sem válik igazán zavaróvá.

Volt egyszer egy képregény
Korcsmáros Gábor. Forrás: Vertigo Média

A Volt egyszer egy képregény után biztosan mosollyal távoznak az érdeklődők és egy olyan mozi, amire nyugodtan el lehet vinni laikus barátot, barátnőt, szülőt, nagyszülőt. Igazi hiánypótló dokumentumfilm, amiből sugárzik a lelkesedés.

Friss

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...

Összezárva a szörnyeteggel: Fekete madár évadkritika (Black Bird, 2022 – Apple TV+)

Augusztus ötödike óta már megtekinthető az Apple TV+-on az év egyik, hanem a legmegrázóbb...

Magyar film világpremierje Miskolcon!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál mindig büszke volt rá, hogy a legnagyobb nemzetközi fesztiválsikerek...

Varga József Zsolt kiállításán jártunk az Aranytíz Kultúrházban

Különös világgal találja magát szemközt az, aki felsétál az Aranytíz Kultúrház felső emeletére. Varga...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

Tyler Rake: A kimenekítés (Extraction, Netflix – 2020) [Kritika]

A Netflix hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvend és egyre több háztartásban megtalálható. A...

Meggyőző érvek kritika (Persuasion, 2022, Netflix) – Nincs elég meggyőző érv ehhez a filmhez

Nem kellett túl sok meggyőző érv, hogy leüljek és megnézzem az egyik legújabb Jane...

A szürke ember kritika (The Gray Man, 2022 – Netflix): Nyári csitt-csatt-bumm

A Netflix manapság irtózatos összegeket költ egy-egy filmükre. Nem is csoda, hiszen a streamingek...