Az újrafeltalálás műfaja: Volt egyszer egy képregény (2021 – Vertigo Média) kritika

Rövid de átfogó dokumentumfilm a hazai képregénypiac múltjáról és jelenéről, olyan alkotóktól és kiadóktól, akik egyben rajongók is.

Volt egyszer egy képregény
Egy készülő mű. Forrás: Vertigo Média

A Volt egyszer egy képregény filmművészeti szempontból tipikus dokumentumfilm. A külső szemlélő számára nem is lesz több ennél, a mögötte megbúvó rengeteg munka, szeretet és rajongás csak annak a szűk körnek lesz egyértelmű, akit szintén foglalkoztat a téma. Ennek a zárt közönségnek azonban hatalmas élmény lesz ez a doku film és esetleg jó alkalom, hogy bárki elhívjon valakit, akit kevésbé foglalkoztat ez a téma.

Gábor Bence filmje alaposan körbejárja a hazai képregény kiadás helyzetét, hátráltató tényezőit, ezek történelmi okait és a hazai alkotók munkájának előnyös és hátrányos körülményét. Ezeknek a gondolatoknak az itthoni piac olyan figurái adnak hangot, mint Tondora Judit rajzoló, Korcsmáros Gábor a Képes Kiadó tulajdonosa, vagy Harza Tamás a Kingpintől. Az ő személyes élményeiktől válik intimebbé ez a mozi és lesz több, mint egyszerű dokumentumfilm, mindenkiből sugárzik, hogy a mai napig imádja ezt a műfajt és szerelemből csinálja.

Volt egyszer egy képregény
Harza Tamás. Forrás: Vertigo Média

Az egyszerű interjús szerkezetet a (főleg) hazai megjelenésekből kiemelt képregényoldalak tarkítják és néhol betekintést nyerhetünk abba is hogyan dolgozik mondjuk egy tusrajzoló. Ugyan a filmben elhangzik mennyire rétegelt munka képregényt készíteni, ezért kifejezetten hasznos, hogy ezt egy készülő alkotáson keresztül szemlélheti a néző.

Bő háromnegyed órával a játékidő gyakorlatilag tökéletes, nincs túltolva, túlmagyarázva, mégis informatív és tartalmas és a szentimentalitás is bőven elfér benne. Talán egyedül a hangkeverésen lehetett volna picit csiszolni még, de a végeredmény egyáltalán nem élvezhetetlen, így ez sem válik igazán zavaróvá.

Volt egyszer egy képregény
Korcsmáros Gábor. Forrás: Vertigo Média

A Volt egyszer egy képregény után biztosan mosollyal távoznak az érdeklődők és egy olyan mozi, amire nyugodtan el lehet vinni laikus barátot, barátnőt, szülőt, nagyszülőt. Igazi hiánypótló dokumentumfilm, amiből sugárzik a lelkesedés.

Friss

The Last of Us 1-3. rész kritika (The Last of Us, 2023 – HBO Max)

Kevés olyan film, pláne sorozat van, amit az ún. mozaikcsalád képes együtt nézni. A...

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

„Hollywood mára elmerült önmaga kényeztetésében” – mondja a sikerrendező

Miközben a nagy stúdiók igyekeznek biztosra menni, és sok esetben használt ötletekből építkező sorozatokban,...

Közös nevező: Farkas Attila és Farkas Éva kiállításán jártunk

2021-ben nyitotta meg kapuit a Bura Károly Galéria. Itt élt a híres prímás, Bura...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...