péntek, április 26, 2024

Ella Fitzgerald: Just One of Those Things (Ella Fitzgerald: Just One of Those Things – 2019) [Kritika]

Továbbra is divatja van az életrajzoknak, mintha folyamatosan azt éreznénk, hogy valójában nem ismerjük azokat, akiket szeretünk, csodálunk. Az idő pedig csak telik, kedvenceink szépen lassan kivonulnak ebből az árnyékvilágból és legendákká válnak, alkotásokká, dalokká, képekké, regényekké, és életútjuk, karrierjük szépen lassan elhalványodik vagy néhány mondatnyi szószedetté válik. De ha vannak alkotók, akik nem hagyják ezt annyiban, ha sok hónapnyi kutatómunka során archív felvételeket bányásznak elő a feledés homályából, ha szóra bírnak még élő kortársakat, ha veszik a fáradtságot, hogy az ikon újra elérhető, megérthető emberré váljon a ma számára, akkor a legenda újra életre kel.


Mert ha a ma fiatalságának megemlítjük ezt a sort: „A-tisket a-tasket, A green and yellow basket”, akkor túlnyomó többségük megvonja a vállát. Ha el is énekeljük, akkor néhányuknak már felcsillan a szeme, de persze nevet nem fűz hozzá, hiszen ez egy régi dalocska még a rádió korából, és a felvétel sem valami fényes. De ha ez a dallam olyan emberek fülébe jut, akik hatvan vagy még ennél is több éve koptatják az utakat, akkor azok elmosolyodnak és egy sóhaj mellé elrebegik ezt a nevet: ez Ella Fitzgerald, a jazz királynője. És többen hozzáteszik még: kétszer is járt Budapesten.

Ez a dokumentumfilm erről szól: híd a ma és tegnap között. Egy mindenki által ismert név és az azt megtestesítő kevésbé ismert életút között, amelyben nincsenek lélegzetelállító kanyarok, drámák, törések és újra talpra állások, csak zene van. Zene, mióta 1934. november 12-én az intézetből szökött, utcán élő tizenhét éves lány felállt a harlemi Apolló-színház hétvégi tehetségkutató előadásán a színpadra és énekelni kezdett. Talán éppen azért, mert Ella életében nem voltak látványos drámai pillanatok, úgy tűnhet, hogy a film nem vezet sehová, de aki ezt érzi, azt vagy nem érdekli a téma, vagy nem szereti a jazzt. Mert ennek a történetnek és az azt összefoglaló filmnek minden egyes percében szól a jazz, a swing, a bebop, a scat-singing és a Great American Songbook örökzöld slágereinek sora, tehát azok a zenék, amelyek énekesek generációit indították útjára és zeneszeretők millióit óvták meg attól, hogy megőrüljenek a XX. század vérzivataros évtizedeiben.

Ella Fitzgerald ugyanis végigénekelte a múlt századot és ezt a dokumentumfilmet is, amelyben megismerjük művészetének főbb korszakait, és haláláig egyre csak növekvő sikerét. Megismerjük végtelen tehetségét, munkabírását, életének mérföldköveit, amelyek körül csak úgy rajzanak a művészvilág hírességei: Marilyn Monroe, Louis Armstrong, Bing Crosby, The Boswell Sisters, Frank Sinatra, Tommy Flanagan. A jazzt és a most már klasszikusnak számító időszakot kedvelők számára sokat mondanak ezek nevek, de ha túl fiatalok vagyunk hozzájuk, akkor sem kell elkeseredni, mert ez a film éppen ezért jött létre. Megmutatja, hogy a ma zenéje miből táplálkozott valamikor, arcokat, irányzatokat, kultúrtörténeti hullámokat villant fel, ezzel lehetőséget adva számunkra, hogy hazaérve feltúrjuk lemezeinket, esetleg apáink és nagyapáink bakelittárát, vagy modern fogyasztók lévén bepötyögjük az internetre a film során felbukkanó neveket és végre megértsük, hogy honnan jöttünk, hogy Ella Fitzgerald mit adott át nekünk hatvan éven át. A film élvezetes visszapillantás a huszadik század Amerikájára, a jazzre és arra a már saját életében ikonná vált énekesre, aki mindezt megtestesítette számunkra. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel a jazz és annak egyik leghíresebb nagykövete.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés1 Vote
67
Ella Fitzgerald: Just One of Those Things
Összességében
A film élvezetes utazás mindazok számára, akik életkoruk vagy zenei érdeklődésük kapcsán még közelebb szeretnének kerülni a 20. század egyik meghatározó énekeséhez. De hiánypótló alkotás azok számára is, akik személyes élményeik híján eddig nem ismerhették meg azt az intézménynek számító énekest, kinek egyik jelzője így szól: királynő
Pozitívumok
Hiánypótló alkotás
Rengeteg zene
Zenetörténeti áttekintés
Negatívumok
Ella Fitzgerald viszonylag akadálymentes karrierjének köszönhetően a film sem szolgál drámai csúcspontokkal és izgalmakkal
70
Értékelés

Friss

City scape, avagy Budapest sokféle arca: Az Álmatlanság című kiállításon jártunk a Zikkurat galériában

Alvászavar, insomnia, alvásképtelenség. Sokan küzdenek ezzel a problémával. A Zikkurat galériában olyan képzőművészek alkotásait...

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

ARA San Juan: Az eltűnt tengeralattjáró minisorozat (ARA San Juan: The The Submarine that Disappeared limited series, 2024 – Netflix) kritika

Ha hirtelen össze kell foglalnom, mit gondolok összességében a Netflix ARA San Juan: Az...

A művész és a társadalom – Szurcsik József: A varázsló kertje című kiállításán jártunk

Szurcsik József képzőművész kiállítása a Műcsarnokban látható. Címe: A varázsló kertje. A címadó képet...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

Horrortörténeti remekművek részhalmazait kombináló alkotás: Szeplőtlen (Immaculate – 2024) kritika

Sydney Sweeney az Eufória óta az egyik legnépszerűbb színésznővé vált egy olyan filmipari közegben,...

Egy magányos űrhajós története a naprendszer peremén: Az űrhajós (Spaceman – Netflix, 2024) kritika

Számomra sajnos a 2023-as év nem éppen a filmek aranyéve volt. Keveset is kaptunk...

Népirtás a szomszédban: Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest, 2023) kritika

Jonathan Glazer legújabb filmjével bizonyítja, hogy képes arra, amire a legnagyobbak: bármilyen műfajú filmet...